دعوت از احمدی‌نژاد برای سفر به روسیه

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در پایان سفر ولادیمیر پوتین به تهران، یک بیانیه مشترک درخصوص مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی منتشر کردند. به گزارش اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این بیانیه آمده است: طرفین ضمن بررسی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، خواستار افزایش تلاش‌ها برای توسعه بیشتر روابط اقتصادی فیمابین به ویژه در زمینه‌هایی مانند صنایع نفت و گاز، انرژی اتمی، انرژی برق، صنایع تبدیلی، هواپیما‌سازی، بانکداری و حمل‌ونقل شدند.

همکاری دو کشور در زمینه استخراج و انتقال منابع انرژی مورد توجه خاص قرار گرفت. طرفین توافق کردند، برای گسترش ارتباطات مستقیم بین شرکت‌های نفت و گاز دو کشور که هدف آن انعقاد قراردادهای مشخص تجاری متقابلا سودمند بصورت کار مشترک در همه بخش‌های صنایع نفت و گاز است، اقدام کنند.

طرفین نسبت به هماهنگ‌سازی سیاست‌های بازار در زمینه صدور نفت و گاز، مشارکت سازمان‌های روسیه در استخراج میادین نفت و گاز ایران از‌جمله میدان گازی پارس جنوبی، ایجاد توانایی‌های صنعتی در ایران برای تولید، نگهداری و صدور گاز طبیعی ابراز علاقه‌مندی کردند.

طرفین ضمن تاکید بر همکاری دو جانبه در عرصه انرژی اتمی صلح‌آمیز، تایید کردند که این نوع همکاری‌ها در آینده نیز در مطابقت کامل با تعهدات آنها نسبت به قرارداد عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای اجرا خواهد شد. در این راستا بر ساخت و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر طبق جدول زمان‌بندی مورد توافق دو طرف تاکید کردند.

طرفین با رضایت‌مندی موضوع امضای قرارداد تحویل پنج فروند هواپیمای توپولف «TU-۲۰۴-۱۰۰» به ایران را مورد اشاره قرار دادند. در این ارتباط، نسبت به تعمیق هر چه بیشتر همکاری در زمینه صنایع هواپیمایی ابراز علاقه‌مندی شد. طرفین ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین‌سازمان‌های مربوطه دو کشور در خصوص خرید و ساخت هواپیمای توپولف ۳۳۴ و ۲۱۴ و نیز هلکوپترهای غیر نظامی کاموف در ایران، بر تنظیم و امضای سریع‌تر قرارداد نهایی این پروژه تاکید کردند. روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تمایل دو کشور را برای حل همه مسائل به‌وجود آمده در دریای خزر صرفا از طریق مسالمت‌آمیز در چارچوب همکاری برابر پنج کشور ساحلی خزر تایید کردند. آنها با این امر موافقند که تا انعقاد کنوانسیون در مورد رژیم حقوقی دریای خزر قوانین و مقررات مربوط به این دریا در قراردادهای سال‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ بین ایران و اتحاد شوروی سابق، به قوت خود باقی است. روسای جمهوری روسیه و ایران نزدیکی مواضع دو کشور درخصوص حل مسائل کلیدی سیاست جهانی را مورد اشاره قرار داده و برای گسترش همکاری به منظور ایجاد نظام جهانی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر که تامین‌کننده امنیت جهانی و منطقه‌ای و زمینه‌ساز توسعه همه جانبه باشد اعلام آمادگی کردند.

روسای جمهوری دو کشور ضمن اعلام اینکه روسیه و ایران ‌تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن به شدت محکوم می‌کنند بر جلوگیری از یکسان شمردن‌تروریسم با ملیت‌ها، فرهنگ‌ها ادیان و مذاهب تاکید ورزیدند.

طرفین خواستار تقویت نقش محوری‌سازمان ملل متحد در مبارزه با ‌تروریسم بین‌المللی و چالش‌ها و تهدیدات جدید شدند. ایران و روسیه ضمن ابراز نگرانی از گسترش ایده‌های‌تروریستی، توجه خود را بر لزوم اجرای پیگیرانه قطعنامه‌های‌سازمان ملل در محکومیت‌تروریسم مبذول و خواهان گسترش گفتمان جهانی در این خصوص هستند.

طرفین با اذعان بر اهمیت راهبردی و حساسیت منطقه خلیج‌فارس و نیز اهمیت تامین امنیت و ثبات در آن منطقه، ضرورت همکاری دسته جمعی همه کشورهای ساحلی در تامین صلح و ثبات در آن منطقه و تهیه مشترک ابزار تامین امنیت در چارچوب حقوق بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و اهمیت کاهش حضور خارجی در منطقه و انجام اقدامات عمومی اعتماد‌ساز بین کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان برای تامین ثبات و امنیت در خلیج‌فارس را مورد تاکید قرار دادند. روسای جمهوری دو کشور لزوم حل و فصل هر چه سریع‌تر اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از طرق سیاسی و دیپلماتیک در چارچوب مذاکره و گفت‌وگو را مورد تاکید قرار داده و نسبت به یافتن راه حل جامع بلندمدت ابراز امیدواری کردند.

در پایان سفر، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری فدراسیون روسیه ضمن اظهار تشکر از ‌پذیرائی و میهمان نوازی گرم جناب آقای محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران، از ایشان برای انجام سفر به فدراسیون روسیه در فرصت مناسب دعوت به عمل آورد. این دعوت با امتنان مورد ‌پذیرش قرار گرفت و مقرر شد از طریق مجاری دیپلماتیک پیگیری شود.