غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم، یک بار دیگر به مواضع و سیاست‌های ۱۶ساله دولت‌های‌هاشمی رفسنجانی و خاتمی تاخت، او طرح گفت‌وگوی تمدن‌های حاتمی را طرحی انفعالی برشمرد و ابراز نگرانی‌های رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ویژه بودن شرایط کشور را تلاش وی برای زنده نگهداشتن نام خود دانست. سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال‌های اصلاحات ارتباطات بین‌المللی به گونه‌ای انفعالی برقرار شد، خاطرنشان کرد: طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل متحد، به طور کامل از موضع انفعال بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر دادگستری در برنامه «آژیر خطر در نیویورک» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه چند بار تاکنون ارتباط مستقیم افکار عمومی جهان از طریق مجامع جهانی و بخصوص مجمع عمومی سازمان ملل برقرار شده است، تصریح کرد: پس از حضور شهید رجایی در سازمان ملل متحد و گذراندن دوران جنگ، در سال ۱۳۶۴ مقام معظم رهبری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به صورت فعال شرکت کردند که این حضور ایشان و بخصوص تحلیل مشکلات فرهنگی جامعه غرب و خصوصاً آمریکا سبب شد که بیانات مقام معظم رهبری مورد توجه ویژه رسانه‌های جهان قرار گیرد.

الهام با اشاره به دوران اصلاحات، با بیان اینکه در سال‌های اصلاحات ارتباطات بین‌المللی به گونه‌ای انفعالی برقرار شد، خاطرنشان ساخت: طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل متحد، گفتمانی به طور کامل از موضع انفعال بود و این ارتباطات، پیام انقلاب اسلامی ایران را منتقل نکرد.

الهام با بیان اینکه طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها از موضعی انفعالی و ارتباطات منفعلانه، به نوعی منتهی به کرنش در برابر نظام سلطه بود، تصریح کرد: ارتباطات بعد از ماجرای طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز به گونه‌ای بود که در برابر نظام سلطه آمریکایی گردن کج کردیم و نتیجه این مواضع منفعلانه این شد که از سوی آمریکا به عنوان محور شرارت نیز معرفی شدیم و پس از آن نیز تهدیدات و شرارت‌های آمریکا در منطقه و علیه نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت نهم به تدریج باب فعالیت بین‌المللی در جهت انتقال پیام انقلاب اسلامی ایران باز شده است، تصریح کرد: این امر از طریق نامه‌های خصوصی و پس از آن نامه‌های سرگشاده به رهبران سیاسی و مذهبی جهان آغاز شده است که اولین اینها نامه رییس‌جمهوری به بوش بود که در انتقال مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و دولت تاثیرگذار بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ایرانیان مقیم آمریکا بعد از سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا احساس عزت و اقتدار ویژه‌ای می‌کردند، تصریح کرد: این جلسه به همراه سخنرانی رییس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به یک هویت بخشی جدید برای ایرانیان تبدیل شد و آقای احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل نیز نظام سلطه را از نظر سیاسی و اقتصادی به چالش کشید. در پایان این مراسم الهام به سوالات دانشجویان پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: حضور یکی از اعضای ۱+۵ در ایران یعنی روسیه و بیانیه مثبت کشورهای حاشیه دریای خزر نشان از موفقیت دیپلماسی خارجی دولت نهم دارد.

سخنگوی دولت افزود: من در مورد دولت گذشته نمی‌خواهم وارد بحث شوم.

دانشجوی دیگری با اشاره به اینکه دولت می‌گوید تهدیدها جدی نیست اما آقای هاشمی‌می‌گوید جدی است، پرسید: تحریم‌ها و تهدیدات علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الهام پاسخ داد: یک نکته مبنایی که مقام معظم رهبری نیز آن را مطرح می‌کنند این است که هیچ کس حق ندارد از دشمن غافل شود و این یک راهبرد است که باید همه به آن توجه کنند که نباید دشمن را ناچیز شمرد اما هرگز نباید از دشمن ترسید. الهام درخصوص این قسمت از سخنان این دانشجو که آقای هاشمی‌ می‌گوید خطر جدی است، تصریح کرد: متاسفانه برخی برای اینکه عظمت جمهوری اسلامی‌ایران در سایه رهبری و مردم و تدبیر رییس‌جمهور شکل نگیرد و ایران منفعل شده و لذت‌ها به کام مردم خوش نیاید با این گونه ادبیات می‌خواهند افکار عمومی‌را مشوش کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان در‌خصوص عقب نشینی دولت نهم درخصوص دانشگاه آزاد و نیز اعلام اسامی‌مفسدین اقتصادی، بیان داشت: بعد از توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی و به‌خصوص بحث هسته‌ای، جریانات سیاسی به دنبال فشارهای دیگری برای دولت و شخص رییس‌جمهوری بودند که موفقیت‌ها و توفیقات دولت در عرصه‌‌های کشور را منحرف کنند و کارهای راهبردی کشور را کند و منحرف سازند که یکی از این کارها دانشگاه آزاد بود.

دولت همچنان با عرضه بنزین آزاد مخالف است

سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت درباره مصوبه کمیسیون‌های برنامه و بودجه و انرژی مجلس برای عرضه بنزین آزاد، گفت: دولت همچنانکه اعلام کرده است با عرضه بنزین آزاد موافق نیست.

غلامحسین الهام، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه از قبل نیز اعلام کرده‌ایم که عرضه بنزین آزاد را به مصلحت نمی‌‌دانیم، افزود: پس از ارائه طرح بنزین آزاد به دولت این طرح در جلسه هیات دولت بررسی خواهد شد و موضع دولت اعلام می‌شود، اما این طرح هنوز به دولت ارائه نشده است. وی تاکید کرد: ‌سیاست دولت در خصوص بنزین آزاد همان چیزی است که از پیش اعلام شده و دولت با عرضه بنزین آزاد مخالف است.