حذف تبصره‌ها، انضباط مالی دولت را بیشتر کرده و از افزایش هزینه‌های جاری و به تبع آن حجم بودجه جلوگیری می‌کند.

محمدعلی نجفی، رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با حذف تبصره‌های بودجه از مشکلات بررسی آن کاسته می‌شود، اظهار کرد: قبلا در زمان مسوولیت من یک بار این کار صورت گرفت و با توجه به اینکه بخشی از تبصره‌های بودجه هر ساله تکرار می‌شد به این نتیجه رسیدیم که این تبصره‌ها حذف و تغییر کند. وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد تبصره‌های بودجه به صورت یک لایحه به مجلس داده شد و به صورت یک قانون دائمی درآمد و بعد از آن نیز تبصره‌های دائمی به شکل دیگری ارائه شد.

به اعتقاد نجفی، بخشی از تبصره‌های بودجه مربوط به یکسال نمی‌شود و یک نوع قاعده حقوقی مالی است که باید به طور دائم از آن تبعیت شود و بهتر است که در قالب یک لایحه تنظیم شود تا کارها سریع‌تر و درست‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه انجام این کار اقدام درست و شایسته‌ای است، عنوان کرد: تبصره‌های بودجه نحوه پیاده شدن و اجرایی شدن بودجه را مشخص می‌کند؛ تبصره‌های بودجه در حقیقت مجوزهایی هستند که دولت برای اعمال بودجه از مجلس شورای اسلامی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بررسی بودجه، وجود تعداد زیاد تبصره‌های بودجه است، تصریح کرد: مجلس در آن وقت کوتاهی که تا تعطیلات نوروزی دارد عملا نمی‌تواند به طور دقیق رسیدگی‌های لازم را انجام دهد و حذف تبصره‌های بودجه کار مثبتی است که باید به طور متناوب و دقیق صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان سال ۱۳۷۸ نیز ما لایحه‌ای را به مجلس دادیم و بخشی از تبصره‌های دائمی بودجه را به صورت لایحه پیشنهاد کردیم که به قانون دائمی تبدیل شد و در نتیجه در بودجه سال ۱۳۷۹ تعداد تبصره‌ها را کم کردیم. متاسفانه مقوله برنامه‌ریزی در کشور ما درگیر تناقض‌هایی شده و این تناقض‌ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.

نجفی به بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور اشاره کرد و افزود: از زمانیکه که دکتر شرکا رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود پیشنهاد عملیاتی کردن بودجه ارائه شد، با مدیریت دکتر نیلی و عده‌ای از کارشناسان اقتصادی بعد از مدتی پیشنهادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده شد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد حدود هفت سال طول می‌کشد تا بودجه به طور قطعی و کامل عملیاتی شود و متاسفانه انجام این کار به دلیل پایان یافتن دولت، متوقف شد.

نجفی اضافه کرد: در زمان ریاست دکتر رهبر نیز در این زمینه گزارشی تهیه شد و پیشنهاد دادیم که اگر یک کار علمی و مبنایی برای عملیاتی کردن بودجه انجام شود لازمه این کار داشتن یک تیم کارشناسی دقیق و کمیته‌های متعدد تخصصی است و این کار در یک دوره بین هشت تا ۱۰ سال به طول می‌انجامد و متاسفانه عمر مدیریت دکتر رهبر نیز کوتاه و عملا انجام این طرح غیرممکن و مختومه باقی ماند.

به اعتقاد وی عملیاتی کردن بودجه نیازمند یک دوره طولانی است و تیم فعلی دولت در این فاصله زمانی تا پایان برنامه پنج ساله چهارم نمی‌تواند بودجه را به طور کامل عملیاتی کند و عملی نبودن برنامه‌های توسعه‌ای عمده‌ترین دلیل ناکامی و شکست آنهاست.

رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه در پایان بیان کرد: نظام بودجه‌نویسی فعلی تابع یک روش ساده است که در آن درآمدها در یک ستون و مخارج در ستون دیگر نوشته می‌شود ولی امروزه در دنیا با بهره‌گیری از سیستم بودجه‌ریزی عملیاتی، نظم و سیاق بهتری به شیوه بودجه‌نویسی داده می‌شود.

بودجه ۸۷ بدون تبصره

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری تاکید کرد که لایحه بودجه سال ۸۷ کل کشور بدون تبصره و در قالب یک ماده واحده همراه با چند جدول مرتبط به مجلس ارائه خواهد شد.

در جلسه صبح دیروز هیات دولت که به ریاست محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری تشکیل شد، امیرمنصور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری چارچوب کلی پیشنهادی لایحه بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور را به اعضای هیات دولت ارائه داد.

در این جلسه همچنین متکی، وزیر امور خارجه با ارائه گزارشی از نشست ۵ جانبه کشورهای ساحلی دریای خزر بویژه ملاقات دوجانبه روسای جمهوری ایران و روسیه، نتایج این نشست و دیدارهای دوجانبه انجام گرفته را بسیار مثبت ارزیابی و اظهار کرد: گام‌ها و افق‌های جدیدی در توسعه روابط ایران با کشورهای ساحلی دریای خزر گشوده شده است.

در جلسه دیروز هیات دولت، محمد حسین جهانبخش نیز به عنوان استاندار خراسان شمالی منصوب شد.