بازگشت شوالیه موسیقی ایران

نگاه سوم- صبح روز گذشته شهرام ناظری که نشان شوالیه را از وزیر فرهنگ سابق فرانسه دریافت کرد، پس از اجرا در مجموعه فرهنگی و هنری باربیکن لندن به ایران بازگشت. مراسم استقبال از شهرام ناظری با حضور محمدحسین احمدی، مدیرکل دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ، اهالی موسیقی و دوستانش برگزار شد. او وارد فرودگاه مهرآباد شد و استقبال‌کنندگان با شاخه‌های گل به استقبالش رفتند و عده‌ای از مردم که در فرودگاه حضور داشتند، از دیدن ناظری به هیجان آمدند.

سوغات من سپاس از مردم است

شهرام ناظری پس از ورود به ایران در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران گفت: سوغات من، سپاس بسیار بزرگی است که از مردم کشورم دارم. همه موفقیت‌هایی که به دست آورده‌ام حاصل عشق‌هایی بوده است که مردم در این ۳۰سال به من رسانده‌اند و در همه شرایط بسیار انرژی گذاشته‌اند.

وی افزود: غیر از سپاسگزاری، کار دیگری نتوانستم هنگام دریافت نشان انجام دهم. سپاسگزار از خدای بزرگ، هم‌میهنان عزیزم، هم‌ولایتی‌های خودم، که ظرف این چند دهه به من عشق رساندند و عاشقانه مرا حمایت کردند. مخصوصا از روح پاک مادرم که مشقت‌های زیادی برایم کشید، سپاسگزار هستم.

ناظری که به وی پاواروتی ایران اطلاق شده است، عنوان کرد: هنگام اعطای نشان از سوی فرانسوی‌ها، رییس تئاتر شهر پاریس گریه کرد و مشاور معاون رییس‌جمهور فرانسه گفت: ۲۰سال شنونده صدای شما هستم و گفتم هر جای اروپا کنسرت دارید به من خبر بدهند. این تاثیری که صدا گذاشته و آنها را علاقه‌مند کرده است، همچون پلی است که آنها را از فرهنگ غرب به شرق ارتباط داده است. آنها خودشان گفته‌اند که از طریق این صداها و فرهنگ‌ها است که با فرهنگ کشورها و با فرهنگ ایران هم آشنا می‌شویم و به آن عشق می‌ورزیم و از آن حمایت کردیم و حمایت خواهیم کرد. ناظری گفت: آنها اذعان داشتند، به‌رغم اینکه چندسالی است که برخی روابط سیاسی این کشورها با ما در دنیا قدری تیره شده است، ولی به رابطه انسانی و فرهنگی لطمه‌ای وارد نشده است. وی درباره انتقال فرهنگ ایرانی و تاثیری که شهرام ناظری در این انتقال داشته است، توضیح داد: من نمی‌توانم میزان آن را بگویم، کنسرت‌هایی که در پاریس داشته‌ام ۸۵درصد فرانسوی بودند یا در جاهای دیگر از جمله برزیل کنسرت داده‌ام و یک نفر ایرانی هم آنجا نبود و همه شنونده بودند. به هر حال طیف غربی به این موسیقی کشیده شده است و از طریق این نوع موسیقی و موسیقی‌های دیگر با فرهنگ‌ها و کشورها ارتباط برقرار کرده است. این به عنوان امتیازی برای آنها محسوب شده است.

احمدی نیز در مراسم استقبال اعلام کرد: با توجه به ساعت پرواز ناظری، راضی نبود که فراخوان گسترده‌تری داشته باشیم. طی یک یا دو هفته آینده مراسم بزرگداشتی برایش در یکی از سالن‌های بزرگ کشور خواهیم داشت، تا مردم ایران از او قدرشناسی کنند.

استقبال از ناظری در لندن

دوشنبه شب گروه «مولانا» با هنرنمایی ناظری در یک برنامه سه قسمتی، اشعاری از جلال‌الدین مولوی (بلخی رومی) را به آواز و تصنیف از ساخته‌های «حافظ ناظری» و چند تصنیف شاد کردی را برای انبوه مشتاقان فرهنگ و هنر ایران در لندن اجرا کرد. این برنامه به دو مناسبت ویژه هشتصدمین سالگرد تولد مولانا و برنامه‌های مخصوص آخر ماه مبارک رمضان در مرکز باربیکن برگزار شد. اجرای این برنامه شور و شوق شدیدی در علاقه‌مندان ایرانی و حتی غیر ایرانی ایجاد کرد، تا حدی که با وجود اجرای یک قطعه اضافی برای چند دقیقه حاضران حاضر به ترک سالن نبوده و خواهان بازگشت ناظری و گروهش به صحنه بودند. تنظیم آثار اجرا شده توسط گروه مولانا و شهرام ناظری در مرکز باربیکن توسط حافظ ناظری صورت گرفته و رهبری گروه نوازندگان را «محسن نفر» برعهده داشت. پر شدن سالن و حضور بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی در این برنامه، موفقیتی برای جهانی شدن موسیقی سنتی و اشاعه فرهنگ و ادب ایران محسوب می‌شود.