ایسنا- آسوشیتدپرس گزارش داد: سفر رییس‌جمهوری روسیه به تهران با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا نشانی حاکی از اینکه وی به تکمیل نیروگاه هسته‌ای روسیه در حال ساخت در ایران است نزدیک شده دیده می‌شود یا خیر. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش آورده است: روسیه در مقابل تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران مقاومت کرده و به واشنگتن هشدار داده است که نباید از زور استفاده کند‌، اما موضع این کشور در عین حال محتاطانه نیز است، مسکو تکمیل نیروگاه بوشهر را به تاخیر انداخته و از ایران خواسته است با کنترل‌های بین‌المللی روی فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود همکاری کند. پوتین با صراحت مخالفت‌های خود را با واشنگتن اظهار کرد و روز چهارشنبه گفت: هیچ‌گونه «اطلاعات بی‌طرفانه‌ای» برای اثبات ادعاهای غرب مبنی‌بر اینکه ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد. ظاهرا رک گویی و صراحت وی رایس و گیتس را شوکه کرد.

سفر پوتین به تهران که طی آن با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران ملاقات و در نشست کشورهای حاشیه دریای خزر در روز سه‌شنبه شرکت خواهد کرد، اولین سفر وی به ایران است. سفر پوتین برای ایران بسیار پر‌اهمیت است، حتی اگر هیچ‌گونه توافقی به دنبال نداشته باشد.

الکساندر پیکایف، یکی از کارشناسان ارشد امور ایران در موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌المللی در این باره گفت: این امر برای ایران شکافی در انزوای بین‌الملل است و یک فرصت برای تهران. اما این نشان‌دهنده حقیقتی است که تا‌حدودی توسط جهانی که توجه خود را به درگیری غرب با ایران معطوف کرده‌اند نادیده گرفته شده است: اینکه کرملین نیز مشکلات خود را با تهران دارد.

اگرچه روسیه ایران را از تحریم‌های شدیدتر شورای امنیت سازمان ملل حفظ کرده است، اما روابطش با تهران به واسطه مناقشات درباره توافقنامه ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر دچار مشکلاتی شده است. روسیه اوایل سال میلادی جاری هشدار داد که این نیروگاه طبق برنامه تا پاییز تکمیل نخواهد شد؛ زیرا ایران در پرداخت دستمزدها کند عمل می‌کند. این کشور علاوه بر آن تحویل سوخت اورانیوم برای نیروگاه را نیز به تاخیر انداخته است.

کرملین که مشتاق بود نگرانی‌های غرب (و احتمالا نگرانی‌های خود) را در زمینه نیات ایران برطرف کند چند سال پیش از ایران خواست توافقنامه‌ای امضا کند مبنی‌بر اینکه ایران باید سوخت هسته‌ای مصرف شده خود را به روسیه بازگرداند تا به این ترتیب نتواند از آن برای ساخت تسلیحات استفاده کند.

مقام‌های ایرانی تاخیر در پرداخت دستمزدها را رد کرده و بر این عقیده‌اند که کرملین در حال تسلیم شدن در برابر فشار غرب است. ایران تصریح کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش تنها برای تولید الکتریسیته است.

فئودور لوکیانوف، سردبیر مجله «روسیه در امور جهانی» در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: ماحصل کار انبوهی از ظن و تردیدهای دو‌جانبه خواهد بود. تهران روسیه را یک شریک غیرقابل اعتماد می‌داند که در رابطه خود با غرب از تهران سوء‌استفاده می‌کند. از طرف دیگر برخورد با ایران نیز برای روسیه بسیار دشوار بوده است و این کشور از این بابت عصبانی است.

ولادیمیر اورلوف، رییس مرکز پی.‌آی.‌آر که تخصص آن در مسائل هسته‌ای است در‌این‌باره گفت: چرخاندن کلید راه‌اندازی نیروگاه بوشهر قدرت سیاسی می‌خواهد و دلیلی ندارد که فکر کنیم روسیه از چنین قدرتی برخوردار نیست. سایر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که «دو‌دوزه‌بازی»‌های روسیه همچنان ادامه خواهد یافت تا هم از عصبانی کردن ایران و هم از عصبانی کردن غرب اجتناب کند و در عین حال هیچ یک را راضی نمی‌کند.