دنیای اقتصاد - کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تفسیر متفاوتی از بند «واو» تبصره ۱۳ بودجه سال جاری ارائه کرده است که در صورت موافقت اکثریت نمایندگان مجلس با این تفسیر، دولت موظف به ارائه بنزین آزاد علاوه‌بر بنزین سهمیه‌بندی برای عموم مردم خواهد شد.

این طرح که حدود سه ماه پیش پس از تصویب یک فوریت آن در صحن مجلس به این کمیسیون ارجاع یافته بود، احتمالا در اوایل آبان‌ماه به رای‌گیری گذاشته خواهد شد.

به اعتقاد تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس، بند «واو» تبصره۱۳ قانون بودجه درخصوص ارائه بنزین آزاد صراحت دارد و رضایت نمایندگان به سهمیه‌بندی بنزین نیز مشروط به اجرای کامل «بسته سیاستی تبصره ۱۳» بوده است که عرضه بنزین آزاد نیز در آن پیش‌بینی شده است. بررسی متمم ۳/۲‌میلیارد دلاری واردات بنزین و گازوئیل در دولت

دولت به عرضه بنزین آزاد موظف شد

براساس طرح استفساریه بند «واو» تبصره ۱۳ قانون بودجه که به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رسید دولت موظف به عرضه بنزین غیرسهمیه‌بندی با قیمت مناسب برای همگان شد.

عادل آذر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تصویب استفساریه بند «واو» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ کشور در جلسه روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد و گفت: یک فوریت این طرح ۲ مرداد به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود و دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با ۱۱ رای مثبت و ۷ رای منفی به تصویب کمیسیون رسید.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: براساس طرح استفساریه‌ای که به تصویب این کمیسیون رسید، دولت موظف است علاوه بر عرضه بنزین سهمیه‌بندی، بنزین غیرسهمیه‌بندی مورد نیاز همگان را تامین و با قیمت مناسب و مشخص به مردم عرضه کند.

وی به تفسیر دولت از این تبصره اشاره کرد و گفت: تفسیری که دولت از بند «واو» تبصره ۱۳ دارد این است که بنزین غیرسهمیه‌بندی فقط برای خودروهای دستگاه‌های دولتی است و دولت موظف است بنزین تولید داخل به علاوه بنزین وارداتی تا سقف ۲هزار و ۲۵۰میلیارد تومان را به صورت سهمیه‌ای با قیمت لیتری ۱۰۰تومان عرضه کند و بنزین غیرسهمیه‌بندی را با قیمت آزاد فقط به خودروهای دولتی عرضه کند که این تفسیر درستی نیست.

نماینده دهلران افزود: مجلس معتقد است که دولت موظف است علاوه بر عرضه بنزین سهمیه‌بندی براساس تولید داخل و سقف بنزین وارداتی تا ۲هزار و ۲۵۰میلیارد تومان، بنزین غیرسهمیه‌بندی مورد نیاز مردم را تامین کند و با قیمت تمام شده یا هر قیمتی که دولت تعیین می‌کند برای عموم مردم و مصرف‌کنندگان عرضه کند.

وی تصریح کرد: در طرح استفساریه‌ای که روز یکشنبه در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید عنوان شده بود که منظور از بنزین غیرسهمیه‌بندی و تعیین قیمت مناسب تا پایان فروردین ماه سال ۸۶ چیست؟ و آیا بنزین غیرسهمیه‌بندی برای همه مصرف‌کنندگان است یا صرفا برای ماشین‌های دولتی است؟

وی گفت: با تصویب این طرح در کمیسیون به نظر می‌رسد این طرح اوائل آبان ماه در صحن علنی مجلس مطرح و رای‌گیری شود.

این طرح در جلسه مورخ ۲ مرداد ۸۶ به صورت دو فوریتی و تحت عنوان طرح تفسیر بند «واو» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور مطرح شد ولی نمایندگان به دو فوریت آن رای ندادند، سپس یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد و با ۱۲۸ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر به تصویب رسید.

بند «واو» تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور می‌گوید: «نحوه و میزان سهمیه‌بندی و تعیین قیمت مناسب بنزین غیرسهمیه‌بندی بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نفت تا پایان فروردین‌ماه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.» اما دولت با استناد به اینکه این بند از تبصره تکلیفی نیست و تنها به دولت «اختیار» فروش بنزین غیرسهمیه‌بندی را داده است، از عرضه بنزین مازاد بر سهمیه‌ خودداری کرد.

خودداری دولت از فروش بنزین به نرخ آزاد، باعث شد تا نمایندگان طرح استفساریه این تبصره را با دو فوریت تقدیم مجلس کند که تنها یک فوریت آن رای آورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

البته چندی قبل عده دیگری از نمایندگان یک طرح دوفوریتی دیگر را ارائه کردند که به موجب آن دولت به عرضه بنزین مازاد بر سهمیه ملزم می‌شد. اما این طرح که ۱۵۲امضای نمایندگان را برای ارائه کسب کرده بود، در صحن علنی تنها ۱۱۲رای آورد و هیچ یک از فوریت‌های آن تصویب نشد.

متمم ۳/۲ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: برای تامین کسری واردات بنزین، ۵/۱‌میلیارد دلار و برای نفت‌گاز ۸۳۰‌میلیون دلار تا پایان سال نیاز داریم که به عنوان متمم بودجه در دولت در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نورالدین شهنازی‌زاده، در نشستی مطبوعاتی با اشاره به وجود ۹ پالایشگاه فعال در کشور گفت: روزانه ۷/۴۵‌میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۸/۳‌درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی گفت: میانگین مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال تاکنون ۸/۶۷‌میلیون لیتر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۵/۸‌درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش مصرف بنزین با اجرای طرح سهمیه‌بندی آن گفت: پایین‌ترین مصرف بنزین با اجرای سهمیه‌بندی ۷/۴۵‌میلیون لیتر بوده که مربوط به روزهای ۱۳ و ۲۱ مهرماه است.

وی همچنین بالاترین میزان مصرف بنزین در این مدت را ۷/۶۸‌میلیون لیتر اعلام کرد که مربوط به نیمه شهریور بود.

شهنازی‌زاده درباره میزان واردات بنزین نیز گفت: از اجرای طرح سهمیه‌بندی تاکنون واردات بنزین کاهش داشته است و از ابتدای سال تاکنون ۵‌میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شده که هزینه‌ ۹/۲‌میلیارد دلاری در برداشته و با ادامه این روند تا پایان سال ۹/۲‌میلیارد لیتر بنزین با هزینه‌ای معادل ۱/۱‌میلیارد دلار نیاز به واردات وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در بودجه سال‌جاری ۵/۲‌میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص یافته بود که همه آن هزینه شده است و برای واردات بنزین تا پایان سال نیاز به ۵/۱‌میلیارد دلار بودجه اضافه است که در حال حاضر لایحه‌ای تحت عنوان متمم در هیات وزیران مطرح است که در صورت تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

وی دلیل کسری بودجه را افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی و به دنبال آن افزایش قیمت فراورده های نفتی به ویژه بنزین عنوان کرد و گفت: قیمت هر تن بنزین سال گذشته ۶۵۰‌دلار بود، اما امسال به ۷۴۰‌دلار در هر تن رسیده است.

شهنازی‌زاده تاکید کرد: در صورت ادامه سهمیه‌بندی به همین شکل، سال آینده نیز واردات بنزین کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک‌میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از سهمیه‌بندی بنزین در کشور ایجاد شده که با ادامه این روند تا پایان سال ۳‌میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی صورت خواهد گرفت، درباره میزان ذخایر بنزین در کشور گفت: میزان ذخیره‌سازی بنزین نسبت به سال گذشته ۶۳‌درصد رشد داشته و هم‌اکنون مخازن کشور پر است که با توجه به حجم مصرف ذخایر افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین مصرف

نفت‌ وگاز در سال‌جاری روزانه ۷۹‌میلیون لیتر بوده که ۵/۳‌درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

شهنازی‌زاده واردات ۳/۱‌میلیارد لیتری نفت‌گاز با هزینه ۷۰۰‌میلیون دلار را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به مصارف نیروگاهی نیاز به واردات نفت‌گاز از هم‌اکنون تا پایان سال ۴/۲میلیارد لیتر باشد که هزینه آن ۴/۱‌میلیارد دلار خواهد بود.

وی در مورد تولید نفت سفید نیز گفت: از مجموع پالایشگاه‌های کشور در سال‌جاری روزانه ۲۱‌میلیون لیتر نفت سفید تولید می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱۳‌درصد رشد داشته است و مصرف آن نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: از هم‌اکنون برای مناطق روستایی و صعب‌العبور به منظور استفاده در زمستان ذخیره‌سازی نفت سفید انجام می‌شود. وی همچنین یارانه نفت سفید را از مجموع یارانه انرژی کشور ۱/۱‌میلیارد دلار عنوان کرد.

شهنازی‌زاده درباره تولید گاز مایع (LPG) در کشور نیز گفت: در سال‌جاری ۴‌هزار تن گاز مایع (LPG) تولید شده، اما مصرف روزانه ما ۵۴۰۰تن بوده است که بیانگر افزایش رشد مصرف ۳/۱‌درصدی آن نسبت به سال قبل است.

وی دلیل افزایش رشد مصرف را استفاده غیرمجاز از (LPG) در سوخت خودروها عنوان کرد و گفت: برخی از صنایع نیز هنگام قطع گاز طبیعی از گاز مایع استفاده می‌کنند که منجر به افزایش مصرف این سوخت شده است.

شهنازی‌زاده گفت: در حال حاضر ۸۱‌هزار خودرو به طور رسمی با سوخت (LPG) در کشور وجود دارد، ولی متاسفانه برخی خودروها به صورت غیرمجاز اقدام به استفاده از آن کرده‌اند که خطرناک نیز هست.

وی درباره تامین مازاد مصرف (LPG) گفت: مازاد مصرف از طریق واردات تامین می‌شود که در ۶ ماه اول سال ۶۰۰‌میلیون دلار یارانه بابت آن پرداخت شده و مابقی آن از طریق مبادله پایاپای با پتروشیمی تامین می‌شود.

وی قیمت این محصول را ۶۹۰‌دلار در هر تن عنوان کرد که بخش عمده آن از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون با کمبود جایگاه عرضه بنزین در کلان‌شهرها به ویژه تهران مواجه هستیم که با تصمیم مسوولان مقرر شده برای ساخت جایگاه‌های جدید هیچ مانعی برای متقاضیان ایجاد نشود و متقاضیان برای ساخت جایگاه در هر ابعاد، میزان و هر نقطه از کشور می‌توانند تقاضای مجوز ساخت جایگاه را ارائه کنند.

وی ظرفیت ذخیره‌سازی بنزین در کشور را ۸/۸‌میلیارد لیتر عنوان کرد و گفت: این میزان جدا از ذخایر استراتژیک بنزین کشور است.

شهنازی‌زاده همچنین از طرح ساخت مجموعه ۵/۱‌میلیارد لیتری ذخایر استراتژیک بنزین در کشور خبر داد و اظهار کرد: تا پایان برنامه چهارم ظرفیت ذخایر استراتژیک به ۱۱/۳‌میلیارد لیتر خواهد رسید و هم‌اکنون اجرای طرح‌ها آغاز شده است و بر این اساس با جلسات متعددی که در شورای عالی امنیت ملی برگزار شده، تصمیم به افزایش ذخیره‌سازی بنزین گرفته شده است. وی درباره کارت هوشمند گازوئیل نیز گفت: تا پایان سال جایگاه‌های عرضه نفت‌گاز به سیستم کارت هوشمند مجهز خواهد شد که فعلا این اقدام برای جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت مصرف این فرآورده صورت گرفته و مساله سهمیه‌بندی درباره آن وجود ندارد.