ایران و روسیه 2 متحد طبیعی هستند

در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به ایران، محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایتارتاس و شبکه تلویزیونی دولتی روسیه، منافع دو کشور را «به هم گره خورده» دانست و ایران و روسیه را دو «متحد طبیعی» خواند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد درباره ارزیابی خود از روابط آینده دو کشور گفت: به لحاظ جغرافیایی و موقعیت سیاسی و همچنین از نظر سابقه فرهنگی، دو ملتی هستیم که باید در کنار هم باشیم. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بسیاری‌از منافع دو ملت ایران و روسیه به هم گره‌خورده و همین طور بسیاری از علایق دو ملت مشترک است، بنابراین ما دو متحد طبیعی هستیم. وی با یادآوری این نکته که در گذشته و در مقاطع گوناگون روابط ایران و روسیه تحت‌تاثیر عوامل خارجی بوده است، گفت: برخلاف گذشته، امروز هر دو ملت و دولت مصمم هستند که روابط خود را در بالاترین سطح و بیشترین حجم گسترش دهند.

احمدی‌نژاد، دیدگاه جمهوری‌اسلامی ایران درخصوص رابطه با روسیه را بلند مدت ارزیابی و تصریح کرد: ما دنبال روابط پایدار، موثر و حداکثری با کشور روسیه هستیم، گمان ما این است که این اراده در دوستان روسی هم وجود دارد. رییس‌جمهوری با اشاره به روابط اقتصادی ایران و روسیه، روابط تجاری دو کشور را در حال گسترش خواند و اظهار کرد: بسیاری از نیازها در روسیه وجود دارد که در ایران تولید می‌شود و ایران می‌تواند این نیازها را تامین کند. بسیاری از نیازها هم‌در ایران هست که طرف روس می‌تواند آنها را برآورده کند. هم اکنون زمینه‌های گسترش تجارت و همکاری‌های تجاری در سطح بالا فراهم است.

وی با تاکید‌بر اینکه ایران محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با روسیه قائل نیست، به زمینه‌های مساعد برای همکاری‌های دوجانبه اشاره کرد و گفت: در زمینه‌های فرهنگی می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم و هنر و ادبیات و موسیقی می‌تواند نمونه‌هایی از موارد بی‌شمار تبادلات فرهنگی باشد. همچنین در خصوص همکاری‌های ورزشی ظرفیت‌‌های مختلفی در دو کشور وجود دارد. در زمینه‌های علمی، ایران کانون و مهد علوم‌وفناوری‌های گوناگون است و روسیه نیز به لحاظ علمی دارای مزیت‌هایی است که همکاری در این زمینه می‌تواند به نفع دو ملت و کشور باشد. در بخش انرژی هم زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد. ایران و روسیه دارای بزرگ‌ترین منابع گاز و نفت هستند و همکاری در این موارد، هم به نفع دو ملت و هم به نفع منطقه و جهان است.

احمدی‌نژاد، اقتدار ایران را به نفع روسیه و اقتدار روسیه را به نفع ایران ارزیابی کرد و افزود: طبیعی است که همکاری‌های دو کشور منجر به اقتدار بیشتر دو کشور خواهد شد و این به نفع دو ملت و به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان است. وی ادعای برخی کشورهای غربی را مبنی بر اینکه درباره برنامه هسته‌ای به ایران اعتماد ندارند، نادرست و فرافکنی دانست‌و گفت: غرب از حکومت دیکتاتوری وابسته به خود در ایران حمایت می‌کرد که مردم ایران آن را کنار گذاشت و به استقلال و آزادی دست یافت. مخالفت‌های امروز غرب با ملت ایران بیشتر ناشی از آن مساله است. چرا که منافع خود را در ایران از دست داده می‌بینند.

رییس جمهوری با تاکید بر قابل‌اعتماد نبودن برخی کشورهای غربی در توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود گفت: کشورهایی که خود را تابع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دانند و از قوانین آن تخلف می‌کنند، نسل جدید بمب‌های اتمی را آزمایش می‌کنند و به هیچ مرجع قانونی نیز جوابگو نیستند، برای امنیت جهان خطر آفرین هستند. بنابراین اگر بنا باشد درباره اعتماد به برنامه هسته‌ای دیگران کشوری مدعی باشد، آن کشور ایران است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری با بیان اینکه حوزه دریای خزر باید حوزه دوستی و صلح باشد، تاکید کرد: ملت‌های اطراف خزر دارای پیشینه مشترک هستند و باید با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد دریای خزر به موضوع کدورت بین همسایگان تبدیل شود، تصریح کرد: امیدوارم در سفر آتی سران همسایه دریای خزر به تهران توافقات خوبی بر مبنای توزیع عادلانه و تامین صلح و رفاه ملت‌های اطراف دریای خزر اتخاذ شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا انتخاب شما به عنوان یک رییس‌جمهوری‌ غیر روحانی نشان‌دهنده تغییراتی جدی در ایران است، خاطرنشان کرد: البته در ابتدای انقلاب اسلامی هم رییس‌جمهوری‌هایی داشتیم که در کسوت روحانیت نبودند و این ملاکی برای‌انتخاب مردم نیست، اما اگر منظور، پایبندی به آموزه‌های دینی و اسلام است، این مساله نیز ضرورتا منوط به داشتن لباس روحانیت نمی‌شود، همه ما پایبند به دین و ارزش‌های اسلامی هستیم، کسی را هم که مردم انتخاب می‌کنند، برای این است که دستورات اسلامی را در جهت رشد و ترقی و کمال انسانی مدنظر قرار دهد.