رضایت ایران و آژانس از مذاکرات سه‌روزه

دنیای اقتصاد- رییس مجلس پس‌از بازگشت از ژنو خبرداده‌است که سوئیس پیشنهادی برای ادامه مذاکرات با آژانس داده که این پیشنهاد در مقایسه با برخی طرح‌های دیگر از نظر ایران قابل مطالعه و پیگیری است و مقامات کشور ما در حال بررسی این پیشنهاد هستند و آن را مثبت تلقی کردند. پایان گفت‌وگو‌های ۳ روزه هسته‌ای درباره سانتریفیوژ‌ها

ایران و آژانس از مذاکرات رضایت داشتند

دنیای‌اقتصاد- مذاکرات هیات‌های نمایندگی ایران و آژانس در مورد موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ پس از سه دور گفت‌وگوهایی که از سه‌شنبه آغاز شده بود، روز پنج‌شنبه پایان یافت.

این دومین دور از مذاکرات در چارچوب «طرح اقدام» بر اساس توافق ایران و آژانس بر برنامه زمانبندی‌ برای پاسخگویی به سوالات مشخص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بود.

دور اول این مذاکرات پایان شهریور ماه برگزار شد و تا کنون آژانس پاسخ‌ سوال‌های خود را درباره تولید پلوتونیوم و آلودگی‌های یافت شده در کرج از ایران گرفته و پرونده این موضوعات بسته شده است.

ریاست هیات نمایندگی آژانس را اولی هاینونن، برجسته‌ترین معاون البرادعی و ریاست گروه ایرانی را جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان عهده‌دار بودند.

در دور قبلی مذاکرات که در تهران برگزار شد، کارشناسان فنی و حقوقی آژانس هاینونن را همراهی می کردند، اما در این دور همراهان هاینونن، دو تن از کارشناسان در بخش پادمان‌های آژانس بودند. محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران و علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اعضای هیات ایرانی بودند.

قرار است آژانس پاسخ‌های ایران را بررسی و در نشست دیگری که احتمالا هفته آینده در تهران برگزار می شود، پاسخ‌ها را نهایی کرده و چنانچه سوالی وجود داشته باشد، مطرح کند.

آژانس از پایان اکتبر پاسخ‌های ایران را در مورد سانتریفیوژ‌های P۱ و P۲ جمع‌بندی کرده و ارزیابی نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

پس از بسته شدن پرونده سانتریفیوژ‌ها، سوالات آژانس درباره سومین موضوع یعنی «منشا آلودگی‌ها» بررسی خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوالاتی را در زمینه آثار اورانیوم با خلوص بالا در برخی نقاط ایران مطرح کرده است.

بر اساس توافق تهران و آژانس سؤالات درباره برنامه هسته‌ای ایران به شش موضوع پلوتونیوم،‌ سانتریفیوژهای P۱ و P۲،‌ منشا آلودگی‌،‌ سند اورانیوم فلزی،‌ پلوتونیوم ۲۱۰ و معدن گچین محدود می شود که یک به یک مطرح شده و با بسته شدن پرونده هر موضوع، طرح موضوع بعدی آغاز می شود.

جواد وعیدی، سرپرست هیات ایرانی در مذاکرات ۳ روز اخیر با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مذاکرات را برای طرفین راضی کننده خواند و از ادامه آن در سطح کارشناسی در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پس از پایان مذاکرات خود با اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه سه دور مذاکرات فشرده و تخصصی با مقامات آژانس درباره حل و فصل موضوع P۱ و P۲ برگزار شد، این گفت‌وگوهای فنی و حقوقی بر اساس برنامه کاری و مدالیته توافق شده بین ایران و آژانس صورت گرفت.

وعیدی افزود: در این گفت‌وگوهای طولانی طرف ایرانی برای رفع ابهامات و سووالات باقیمانده درباره موضوع P۱ و P۲ توضیحات تکمیلی را ارائه کرد و قرار شد که این جلسات در سطح کارشناسی ظرف هفته آینده ادامه یابد.

وی تاکید کرد که طرفین از روند مذاکرات صورت گرفته و ادامه آن رضایت داشتند.

پیشنهاد سوئیس قابل مطالعه است

غلامعلی حدادعادل که پس از سفر ۳‌روزه به ژنو و بوسنی و شرکت در صدوهفدهمین اجلاس بین‌المجالس دنیا به تهران بازگشته بود، در تشریح دستاوردهای سفرش به ژنو با بیان این که سفر به ژنو دو بخش داشت، گفت: یک بخش از این سفر دو روز توقف در ژنو برای شرکت در یکصدوهفدهمین اجلاس بین‌المجالس دنیا بود که در آن بیست‌ویک برنامه کاری داشتیم که ۱۰ ملاقات با رییسان مجالس سایر کشورها و یک ملاقات هم با یکی از نواب رییس مجلس صورت گرفت که در مجموع با چهارده رییس و نایب رییس مجلس سایر کشورها ملاقات داشتیم.

وی درباره بحث پیرامون مساله هسته‌ای در ملاقات با رییس مجلس سوئیس اظهار کرد: سوئیس پیشنهادی برای ادامه مذاکرات با آژانس داده که این پیشنهاد در مقایسه با برخی طرح‌های دیگر از نظر ایران قابل مطالعه و پیگیری است و مقامات کشور ما در حال بررسی این پیشنهاد هستند و آن را مثبت تلقی کردند. سوئیس پیش از این پیشنهادی را برای حل مناقشه هسته‌ای ارائه کرده بود که با مورد استقبال قرار نگرفتن از سوی ایران به فراموشی سپرده شد.