ثروتمندترین چینی‌ها
آذر حمیدیان
اگرچه دولت چین در سال‌جاری تلاش بسیار کرد تا بر ترمز بازار پررونق املاک و مستغلات این کشور محکم بکوبد، اما این اقدام دولت نتوانست دختر ۲۶ ساله بزرگ‌ترین غول املاک و مستغلات چین را از صدرنشینی در فهرست ثروتمندترین چینی‌ها باز دارد.

یانگ هیوآن 26ساله با دارایی خالص 2/16میلیارد دلار در صدر این فهرست جای گرفته است.
دارایی او نزدیک به سه برابر دارایی ۳/۲میلیارد دلاری وونگ کونگ یوی، خرده‌فروش است که در سال ۲۰۰۶ رتبه نخست را در این فهرست به خود اختصاص داده بود. پدر یانگ مدیرکل شرکت کانتری گاردن است که در سال ۲۰۰۵ مالکیت سهام شرکت خود را به دخترش انتقال داد. از آن هنگام به بعد و همزمان با عرضه عمومی این سهام در بورس هنگ‌کنگ در ماه آوریل سال‌جاری ارزش این سهام به ناگهان افزایش یافت. یانگ که دانشجوی دانشگاه ایالتی اوهایو است، تنها کسی نیست که خیلی زود بسیار ثروتمند شد. همه چهل نفری که در فهرست امسال فوربس از ثروتمندترین چینی‌ها نامشان مشاهده می‌شود میلیاردر هستند، در حالی که در فهرست سال گذشته فوربس تنها ۱۵نفر میلیاردر بوده‌اند. مجموع دارایی اعضای این فهرست بالغ‌بر ۱۲۰میلیارد دلار برآورد شده است، در حالی که مجموع دارایی ثروتمندترین چینی‌ها در سال گذشته ۳۸میلیارد دلار بوده است. در مقایسه با چین، ثروتمندترین آمریکایی‌ها در مجموع ۶۲۸میلیارد دلار ثروت دارند. چین که زمانی کشوری فقیر بوده است، هم‌اکنون به لحاظ ثروت بعد از ثروتمندترین کشور جهان جای گرفته است.
آنچه در پس این جریان قرار دارد، رشد اقتصادی دورقمی و ارزش روزافزون بازار سهام این کشور است. ارزش بالای سهام شرکت‌هایی چون کانتری گاردن را تشویق به عرضه عمومی سهام خود می‌کند تا به سرمایه ثروت ناگهانی دست یابند. در آنجا بانک‌های سرمایه‌گذاری چون مورگان استنلی، که تشنه دریافت سود سرمایه‌گذاری هستند، مشتریانی را می‌یابند که از خودشان تشنه‌ترند و می‌خواهند تکه‌ای از اقتصاد پررونق چین را در پروتفولیوی خود جای دهند.
یکی از گروه‌هایی که بیش از سایرین از جریان اقتصادی چین بهره‌ برده‌اند مالکان املاک و مستغلات هستند. دولت چین تلاش کرده است که روند تقاضا برای املاک و مستغلات را کند سازد.
اما همچنان نگرانی از توزیع درآمد و قیمت‌های بالا برای دولت این کشور باقی مانده است.
هر دو قشر مرفه جامعه چین و قشر متوسط آن در خلال دوران رونق اقتصاد این کشور، ارقام بهتری را در ثروت اندوزی به خود اختصاص داده‌اند. به علاوه شهرسازی بر میزان تقاضا برای آپارتمان، خانه و دفترکار و مغازه‌های خرده‌فروشی افزوده است. دلیل عمده این پدیده هم این است که روستانشینان و حومه‌نشینان جامعه چین که زمانی از شرایط خود بسیار راضی بودند، امروز آرزوی شهرنشینی را در سر می‌پرورانند و به شهرها مهاجرت می‌کنند. سهام شرکت‌های املاک و مستغلات که در بورس‌های بین‌المللی عرضه شده‌اند، با تقاضای بسیار زیادی مواجه شده است چون خارجی‌ها املاک و مستغلات را مسیر خوبی برای بازی با پول کم ارزش چین می‌دانند که ارزش آن نسبت به سایر ارزها بسیار کند رشد می‌کند.
بیش از 12 فعال عرضه املاک و مستغلات در این فهرست حضور دارند. از این 12 نفر، پنج نفر از طریق عرضه‌های عمومی سهام شرکت کانتری گاردن به این فهرست راه یافتند که یانگ ارژو، سوروبو، ژانگ یائویوآن، اوخمینگ و یانگ نام دارند.
فهرست جدید نشان دهنده رونقی ناگهانی در همه صنایع چین است. موسس شرکت باید و دات کام به نام رابین لی امسال توانست دوباره به فهرست ثروتمندترین افراد چین بازگردد. تازه‌واردهای این فهرست که نیمی از این چهل جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند، شامل کارآفرینان بخش‌خصوصی هستند که در صنایع انرژی چین که مدت‌ها تحت سلطه دولت بود به فعالیت مشغول شده‌اند. در میان آنها نام ژیائوفنگ پنگ از شرکت ال‌دی‌کی سولار و لیان شنگ میائو از شرک تاینگلی گرین انرژی را می‌توان مشاهده کرد. سهام هر دوی این شرکت‌ها که در زمینه انرژی خورشیدی فعالند در بازارهای سهام آمریکا عرضه شده‌اند. از شرکت‌هایی که دوباره نامشان در فهرست مشاهده می‌شود، شرکت چوتاک و ونگ است (که سال گذشته با نام کائودونگ از آن یاد شد) این شرکت در زمینه قطعات خودرو فعالیت می‌کند.
صدرنشین فهرست پارسال که وونگ کونگ نام دارد، با سقوط نه پله‌ای امسال در رتبه دهم جای گرفته است این در شرایطی است که ثروت او تا 56درصد افزایش یافته و به 6/3میلیارد دلار رسیده است.
یان چونگ، مدیرکل شرکت ناین دراگونز که در فهرست سال گذشته ثروتمندترین زن چین شناخته شد، اگرچه رتبه‌اش به یازدهم تنزل کرد، اما شاهد افزایش ۱۲۶درصدی دارایی خود از رقم ۴/۳میلیارد دلار شد.جدول زیر ده نفر صدرنشین فهرست امسال را بهتر معرفی می‌کند.