رکورددار جهانی رویت هلال ماه گفت: هلال ماه در شامگاه پنجشنبه در ایران زودتر از خورشید غروب خواهد کرد، پس قطعا رویت هلال ماه در عصرپنجشنبه در ایران امکانپذیر نیست.

محسن قاضی میر سعید در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان این که لحظه مقارنه ماه شوال ۱۴۲۸ در ساعت ۵ و۴۲ ثانیه به وقت بین‌المللی و به وقت رسمی ایران در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه و۴۲ ثانیه بامداد پنج شنبه ۱۹ مهرماه ۱۳۸۶ هجری شمسی برابر با ۲۹ رمضان خواهد بود، گفت:‌ درشامگاه پنج‌شنبه هلال ماه در جنوب غرب اقیانوس آرام با چشم غیر مسلح و در منتها الیه جنوب غربی اقیانوس اطلس و در آمریکای جنوبی در جنوب غرب کشور آرژانتین و در جنوب کشور شیلی با ابزار اپتیکی قابل رویت خواهد بود.

وی افزود: این هلال در شامگاه پنجشنبه در ایران زودتر از خورشید غروب خواهد کرد پس واضح است که رویت آن غیر ممکن است.

قاضی میرسعید تصریح کرد: ۲۴ ساعت بعد یعنی در شامگاه جمعه هلال ماه درجنوب آمریکا، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، مرکز و جنوب قاره آفریقا، و قسمت‌های جنوبی قاره آسیا و تمام قاره اقیانوسیه با چشم غیر مسلح و در شمال آفریقا، قسمت کوچکی از جنوب قاره اروپا و قسمت‌های مرکزی قاره آسیا با چشم غیر مسلح قابل رویت است، بدیهی است هلال ماه در شمال آمریکای شمالی، کانادا، قسمت‌های مرکزی و شمالی قاره اروپا و شمال قاره آسیا حتی با ابزار اپتیکی نیزقابل رویت نیست و در کشور ایران به جز شمال شرقی و شمال غربی که احتمال رویت هلال با ابزار اپتیکی بسار ضعیف است، هلال ماه در سایر نقاط با ابزار اپتیکی قابل رویت است، بدین گونه که در حوالی خط رویت با ابزارهای نسبتا قوی و در مرکز ایران با ابزارهای متوسط و در نواحی جنوبی‌تر با دوربین‌های دوچشمی معمولی می‌توان هلال ماه شوال را رصد کرد.

همچنین احمد مروی، رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشستی خبری تصریح کرد: در مورد رویت هلال ماه شوال، کلیه متخصصان، تقویم‌نویسان و کارشناسان فن اعلام کرده‌اند که رویت هلال در غروب پنجشنبه تقریبا غیرممکن است ولی ما در عین احترام به نظر کارشناسان، بر اساس مبانی فقهی و شرعی غروب پنجشنبه به دنبال رویت خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: کل کشور از نظر رصدی تحت پوشش قرار داده شده و افراد مورد وثوق، مطمئن و آشنا به این فن در استان‌های مختلف به این امر می‌پردازند که این اشخاص افرادی آموزش‌دیده هستند. شبکه‌ای وسیع و گسترده در‌خصوص رویت هلال فعال است و با اطلاعات قوی که داریم این ساز و کار رویت هلال در ایران تقریبا در میان کل کشورهای اسلامی از نظر میزان به‌کارگیری نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات بی‌نظیر است.

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری، با بیان اینکه کارشناسان ما افرادی مطرح در زمینه استهلال در سطح دنیا هستند، خاطر نشان کرد: بعضی سال‌ها که تشخیص می‌دهند نیازی به پرواز هواپیما برای رویت هلال است این کار نیز صورت می‌گیرد؛ البته رویت هلال با هواپیما مشروعیت و حجیت ندارد، اما این کار جهت محکم کردن کار است. یعنی اگر کسی مدعی رویت هلال از زمین شد رویت هلال با هواپیما آن را تایید می‌کند، اما اگر با پرواز هواپیما ماه رویت شد و کسی نتوانست در زمین هلال را رویت کند این امر حجیت ندارد.

حکم فقهی استهلال

آیات عظام، صانعی، موسوی اردبیلی و صافی گلپایگانی در آستانه عید سعید فطر نظر خود را درباره استهلال ماه شوال اعلام کردند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی در این زمینه گفت: چنانچه به سبب اجماع اهل فن با چشم مسلح یا هر طریق دیگر، اطمینان به وجود هلال در افق منطقه‎ای پیدا شود، برای اثبات اول ماه نسبت به آن منطقه، کفایت می‎کند و دیدن به چشم عادی بلکه اصل رؤیت موضوعیت ندارد.

اما آیت‌الله صافی گلپایگانی رویت هلال ماه را تنها با چشم غیر مسلح صحیح دانست.

از سوی دیگر، آیت‌الله صانعی در پاسخ به سوالی درباره استهلال ماه شوال به ایسنا گفت: استهلال و تفحص و نظر برای رؤیت هلال شوال برای آنکه از فیوضات و اعمال شب عید فطر و روز آن محروم نشود، امری مطلوب است و اول ماه با رؤیت خود انسان با چشم غیرمسلح یا مسلح همانند دوربین‌های دوچشمی متعارف یا شهادت دو عادل به رؤیت هلال (در صورتی که در صفات هلال متفق باشند) یا آنکه یقین و اطمینان به رؤیت دیگران حاصل شود، ثابت می‌شود. ناگفته نماند که اگر با محاسبات علمی دقیق کسی اطمینان پیدا کند که ماه قابل رؤیت است، لکن غبار و ابر و غیر آنها مانع رؤیت شده باشند باید به اطمینانش عمل کند و در حکم رؤیت هلال است.

مکان‌یابی ۷۰نقطه برای رویت هلال

با تلاش متخصصان GIS سازمان جغرافیایی وزارت دفاع در تعیین موقعیت ۷۰محل جغرافیایی مناسب برای رصد و رویت ماه شوال، امسال رویت ماه با سهولت و دقت بیشترین انجام می‌شود.

به گزارش اداره‌کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، کارشناسان GIS سازمان جغرافیایی با به‌کارگیری جدیدترین اطلاعات جغرافیایی و نقشه‌های ۱:۵۰۰۰۰ و ۱:۲۵۰۰۰۰ پوششی کل کشور با رعایت شرایط مطلوب رویت ماه، ۷۰نقطه را در سراسر کشور که نسبت به سایر مناطق جهت استهلال ماه مناسب‌تر است مکان‌یابی کردند.

این تحقیق براساس شرایط زیر انجام شده است: در نظر گرفتن سمت، ارتفاع رویت ماه و سطح ارتفاع حداقل ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰متر از سطح آب‌های آزاد، قرار نگرفتن مکان‌های جغرافیایی در پشت دشت و دریاچه‌ها که ایجاد غبار و محدودیت در دید ناظر می‌کند، برقراری دید مناسب در سمت جنوبی غربی در زاویه ۲۷۲درجه الی ۲۸۲درجه از شمال، یافتن محل‌های اسکان جهت رصد در مناطقی که ارتفاع ماه از افق زیاد باشد، یافتن محل‌های سهل‌الوصول از نظر دسترسی جاده‌ای جهت اسکان و استقرار هیات‌های استهلال.

این نقاط دقیق رویت ماه براساس شرایط یادشده و از طریق تولید مدل سه بعدی کشور از نقشه‌های تهیه‌شده در سازمان جغرافیایی و در قالب سیستم نوین کامپیوتری اطلاعات جغرافیایی GIS در اختیار ستاد استهلال ماه شوال دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

تعطیلات ۳ روزه عید فطر در عراق

سخنگوی دولت عراق روز چهارشنبه اعلام کرد، تعطیلات عید سعید فطر در کشور سه روز تعیین شده است.

علی الدباغ گفت: روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده به مناسبت عید سعید فطر در این کشور تعطیلی رسمی است.

اظهارات الدباغ در حالی است که هنوز مراجع دینی سنی و شیعه عراق به طور رسمی روز عید فطر را در این کشور اعلام نکرده‌اند.

امسال اهل تسنن عراق و هواداران مقتدا صدر یک روز زودتر از مقلدین آیت‌‌ا... سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق ماه رمضان را آغاز کردند.

انتظار می‌رود اهل تسنن و پیروان مقتدا صدر روز جمعه را عید فطر و اول ماه شوال اعلام کنند، در حالی که گفته می‌شود مقلدین آیت‌‌ا... سیستانی احتمالا روز شنبه را به عنوان عید فطر جشن خواهند گرفت.