وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی از اختصاص امتیاز ویژه برای تصنیف کتاب و تحقیقات کاربردی خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد‌مهدی زاهدی در جمع اعضای تشکل‌های اساتید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی گفت: رویکرد اصلی ما نفوذ آموزش عالی به اعماق روستاها و شهرهای دور و نزدیک بوده که در این راستا سرمایه‌گذاری خوبی در بخش دولتی و غیردولتی در دو سال گذشته صورت گرفته، به طوری که از رشد ۵۰‌درصدی در تحصیلات تکمیلی برخوردار شده‌ایم و برای بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ظرفیت ایجاد شده و این بدان معنا است که در دو سال گذشته حداقل ۴۰۰هزار نفر به ظرفیت پذیرش دانشجو افزوده شده است.

وزیر علوم در ادامه افزود: در سال‌جاری برنامه‌ریزی به گونه‌ای بوده که از هر ۴نفر، ۳نفر وارد دانشگاه شوند و در سال آینده طبق برنامه از هر ۱۰نفر، ۹نفر پذیرفته می‌شوند که این افزایش پذیرش در پایان دولت نهم به ۱۰۰درصد می‌رسد. وزیر علوم همچنین در خصوص جذب اعضای هیات علمی جدید گفت: در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها علاوه بر ۲۵۰۰ سهمیه در نظر گرفته شده در طول برنامه چهارم توسعه، تعداد ۳۵۰۰ سهمیه استخدامی نیز از طرف رییس‌جمهوری اختصاص یافته و امیدواریم هرچه سریع‌تر استاندارد نسبت استاد به دانشجو را که یک به ۱۸ است در دانشگاه‌های دولتی ایجاد کنیم. این نسبت هم‌اکنون یک به ۲۰ است.

دانشجویانی که با تریلی به دانشگاه می‌روند

جمعی از دانشجویان غیربومی دانشگاه‌های ساوه به دلیل نبود سرویس و بالا بودن نرخ کرایه تاکسی‌های خطی‌، با تریلی خود را به کلاس می‌رسانند. به گزارش ایسنا، جمعی از دانشجویان اراکی، شازندی و بروجردی که در ساوه تحصیل می‌کنند به دلیل نداشتن خوابگاه، گرانی اجاره‌بهای منزل در ساوه و بالا بودن نرخ کرایه تاکسی‌ و خطی‌های ساوه - اراک، با تریلی‌های گذری جاده به دانشگاه می‌روند. نوری یکی از دانشجویان با بیان اینکه من سه روز در هفته از شازند به ساوه می‌روم و بر می‌گردم، می‌گوید: بیش از یک ماه است که در یکی از دانشگاه‌های ساوه قبول شده‌ام اما مشکلات بسیاری برای رفت و آمد دارم به نحوی که بامداد از خانه خارج می‌شود و از سه راه خمین با تریلی های عبوری به سلفچگان رفته، دوباره در آنجا پیاده می‌شوم به زیر پل می‌آیم تا سوار تریلی دیگری شوم تا به دانشگاه بروم و شب هم دوباره با همین شیوه به خانه برمی‌گردم. ملکی یکی دیگر از این دانشجویان نیز در این باره می‌گوید: دانشگاه که به ما خوابگاه نداده است خانه هم که در ساوه با کمتر از یک‌میلیون پول پیش و ماهی ۱۰۰هزار تومان کرایه وجود ندارد، تاکسی ها هم از اراک تا ساوه یا بالعکس قیمتی بیش از ۷هزار تومان می‌گیرند «یعنی روزی ۱۴هزار تومان کرایه» که پرداخت هر روزه این میزان کرایه از توان مالی خانواده‌ ما خارج است. این دانشجویان خواستار رفع این مشکل از سوی مسوولان استان شدند.