نمایندگان مجلس به ترکیب شورای تدوین برنامه پنجم معترض هستند، حذف کارشناسان اقتصادی و صاحبنظران را از ترکیب شورای ۲۷ساله نگران‌کننده می‌دانند و خواهان تجدیدنظر دولت در این ترکیب هستند.

پرویز سروری،‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حذف کارشناسان و متولیان فرهنگی از ترکیب شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم دورنمای بسیار نگران‌کننده‌ای را از وضعیت فرهنگی در برنامه پنجم نشان می‌دهد، تاکید کرد: دولت باید در ترکیب این شورا تجدیدنظر کند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه در ترکیب این شورا جای مدیران فرهنگی خالی است، افزود: در سال‌های گذشته برای تدوین برنامه پنج ساله توسعه کشور، کمیته‌های تخصصی در سازمان مدیریت شکل می‌گرفت و مجموعه این کمیته‌ها یک شورای راهبردی تدوین برنامه را به‌وجود می‌آورد و یکی از آن کمیته‌ها‌ مربوط به مسائل فرهنگی بود ولی با این حال بخش فرهنگ می‌لنگید و کم‌توجهی به فرهنگ بارز و آشکار بود.

سروری تصریح کرد: برای ما این ابهام وجود دارد که آیا ترکیبی که ریاست محترم‌جمهوری در این شورا اعلام کردند می‌خواهد جای کمیته‌های تخصصی در شورای راهبردی را بگیرد یا اینکه آن کمیته‌های تخصصی و شورای راهبری مثل سال‌های گذشته شکل خواهد ‌گرفت و این شورا به عنوان کمکی به آن مجموعه خواهد بود.

وی افزود: اگر این شورا به عنوان یک مجموعه کارشناسی باشد قابل اعتنا است و باز هم این گلایه وجود دارد که چرا در این مجموعه کارشناسی از چهره‌ها متولیان فرهنگی استفاده نشده است اما اگر بخواهد جای آن را بگیرد به نظر من نگران بسیار جدی تر و غلیظ‌ تر می‌شود و فقدان افرادی که بتوانند در بخش فرهنگ تاثیرگذار باشد آسیب‌های جدی را خواهد داشت. نماینده تهران گفت: در صورتی که این شورا بخواهد جای کمیته‌ها و شورای راهبردی را بگیرد برای ما سوال است که دبیرخانه این مجموعه کجا است؟

سروری خود از تغییر نام برنامه پنجم تحت عنوان برنامه پنجم سازندگی کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه عناوین در برنامه اثرگذار هستند، گفت: وقتی جایگاهی را برای عناوین القا می‌کنید آن جایگاه فی‌نفسه در قضاوتی که دیگران می‌کنند اثر گذار است بنابراین حذف عنوان توسعه و قراردادن سازندگی به جای آن نقطه مثبتی نیست و باعث برنامه یک بعدی شده و ما را از ابعاد همه جانبه‌نگری نسبت به برنامه غافل کند.

وی عنوان قبلی را جامع تر و کاملتر خواند وگفت: برنامه توسعه همه جانبه‌نگری وجود دارد و همه عرصه‌ها را در بر می‌گیرد از این رو می‌تواند موثرتر باشد.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفت: به‌رغم تاکید بسیار چشم‌انداز بیست ساله و اصل ۴۴، عدم حضور نیافتن نمایندگان بخش‌خصوصی و تعاونی در ترکیب ۲۷ نفره تدوین برنامه پنجم مشهود بوده و جای تامل دارد. وی افزود:‌ در حالی که باید سهم بخش تعاون در تولید ناخالص ملی تا ۱۰ سال آینده به ۲۵‌درصد (۷۰۰‌میلیارد دلار) برسد ولی با عدم حضور نمایندگان این بخش در ترکیب شورای یادشده گویا این مساله چندان جدی هم نیست.

وی افزود: غلظت حضور دولتی‌ها و کمرنگ بودن نقش بخش‌خصوصی در این ترکیب نیز باز نشان از این دارد که اقتصاد کشور همچنان در چنبره اقتصاد دولتی گرفتار خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: طبیعی است که گرایشات دولتمردان به سمت دولت و اقتصاد دولتی باشد و لذا در چنین فضایی ممکن است نتوان به یک برنامه ریزی دقیق و علمی رسید.

وی تشکیل چنین شورایی را اقدامی مثبت برشمرد و افزود: هر آنچه شورای یاد شده نهایی کنند و به تایید هیات دولت برسد در نهایت باید در مجلس هشتم آن را تایید کند لذا انتخاب ترکیب مناسب از نمایندگان مجلس نیز از اهمیت خاصی در این روند برخوردار است.

جواد آرین‌منش،‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تاکید بر تقویت حوزه فرهنگ در ترکیب شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم توسعه گفت: در ترکیب این شورا حوزه فرهنگ مورد غفلت واقع شده و جای مدیران فرهنگی خالی است.

وی با بیان اینکه در ترکیب شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم توسعه به بحث فرهنگ بی‌مهری شده است، گفت: گرچه در ترکیب این شورا سه چهار روحانی وجود دارد که خود نقطه امیدی است اما از متولیان حوزه فرهنگ در ترکیب این شورا خبری نیست.

وی افزود: بهتر بود در ترکیب این شورا نمایندگانی از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بصورت مشخص و حداقل یک نماینده از مدیران عالی‌رتبه فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، صدا و سیما و غیره حداقل یک نفر نماینده از حوزه فرهنگ به عنوان مدیر فرهنگی حضور داشته باشد که مدافع حوزه فرهنگ باشد تا این حوزه مورد غفلت واقع نشود. نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در ترکیب ۲۷ نفره این شورا خلا جدی مدیران و صاحبنظران فرهنگی به شدت احساس می‌شود، اظهار داشت: در این شورا واقعا جای مدیران فرهنگی خالی است. وی گفت: با توجه به فرهنگی بودن دولت احمدی نژاد انتظار می‌رود امروز که برنامه پنجم توسعه کلید می‌خورد و نقطه آغازین تدوین برنامه پنجم با تشکیل شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم توسعه رقم می‌خورد، خلا نبود صاحبنظران و مدیران فرهنگی بر طرف شود.

نماینده مشهد به آثار و عواقب خلا مدیران و صاحبنظران در ترکیب این شورا اشاره کرد و افزود: نبود مدیران و صاحبنظران فرهنگی در ترکیب این شورا باعث خواهد شد که توسعه متوازن که مورد نظر و انتظار جامعه است و توسعه‌ای که ضمن توجه به توسعه اقتصادی و سیاسی و توسعه فرهنگی را به عنوان اساس و زیر بنای توسعه و روح حاکم بر توسعه کشور می‌داند مورد غفلت قرار بگیرد و در نتیجه توسعه کشور یک توسعه نامتوازنی ‌باشد که تاکنون بوده است. وی تصریح کرد: در دولت سازندگی محور توجه سازندگی و عمران بود در دولت خاتمی محور توسعه، توسعه سیاسی بود و امروز که دولت ارزشی احمدی‌ نژاد است، بایستی به مظلومیت بخش فرهنگی پایان داده و یک توسعه متوازن داشته باشیم که روح حاکم بر آن فرهنگ و ارزش‌های اسلامی باشد تا پاسخگوی انتظارات مقام معظم رهبری باشد. آرین‌منش در ادامه سخنان خود به تغییر نام این برنامه تحت عنوان برنامه پنجم سازندگی کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه نام قبلی جامعیت بیشتری داشت، گفت: نام قبلی به همه ابعاد توسعه تاکید و توجه دارد، ولی در نام جدید ممکن است برداشت از سازندگی صرفا حوزه‌های سخت افزاری تلقی شود حال آنکه ما انسان سازی را هم جزو محورهای توسعه می‌دانیم.

شورایی برای شفافیت برنامه توسعه

خبرگزاری فارس به نقل از یکی از اعضای شورای تدوین برنامه توسعه که نخواسته نامش فاش شود گفته است تشکیل این شورا با هدف تدوین برنامه ای شفاف و کاربردی برای توسعه کشور صورت گرفت.وی ادامه داد:‌ تشکیل این شورا اقدام مبتکرانه دولت نهم است که تا پیش از این چنین حرکتی در تدوین برنامه‌های قبلی صورت نگرفته بود. این شورا در واقع تکامل یافته تیم تدوین برنامه در سال‌های گذشته بوده و خود واسطی بین گروه کارشناسی با مراجع تصمیم‌گیر است. وی یکی از محاسن اقدام اخیر رییس‌جمهوری را شفاف‌سازی در روند تدوین برنامه برشمرد و افزود: این اقدام باعث شده تا برخلاف برنامه‌های قبلی، اعضای تدوین‌کننده برنامه با انتشار اسامی آنها مشخص باشند که مساله قطعا در نتایج کار موثر خواهد بود. این عضو شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم توسعه خاطر نشان کرد: در ادامه کار این شورا، با کارشناسان و صاحبنظران، سایر قوا در خصوص برنامه و کلیات و جزئیات آن بحث و تبادل نظر خواهد شد. وی افزود: تیم ۲۷ نفره یادشده با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری، اصل ۴۴، چشم‌انداز بیست ساله و یاری گرفتن از نظر کارشناسان و صاحبنظران به تدوین برنامه پنجم آنهم در فضایی شفاف خواهد پرداخت.