رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور از برگزاری انتخابات آزمایشی در آبان ماه سال‌جاری به منظور آزمایش نرم‌افزار تهیه شده برای انتخابات مکانیزه در ۲۴ اسفند در سراسر کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین موسی‌پور، در یک نشست خبری گزارشی از روند برگزاری انتخابات مکانیزه مجلس هشتم ارائه می‌کرد، گفت: برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای ۴ مرحله پیش بینی شده که ۲ مرحله متعلق به قبل از اخذ رای و ۲ مرحله مربوط به روز اخذ رای می‌شود.

وی از ثبت نام کاندیداها و استعلام از مراجع چهار گانه به عنوان دو بخش مربوط به پیش از اخذ رای اشاره کرد و متذکر شد: در انتخابات ۲۴ اسفند این اقدامات از طریق شبکه اینترنتی انجام می‌شود که صرفه‌جویی در وقت و هزینه و نیروی انسانی و همچنین افزایش سرعت عملیات اجرایی انتخابات را در پی خواهد داشت.

معاون وزیر کشور مراحل مکانیزه مربوط به روز اخذ رای را نیز تشخیص هویت رای‌دهنده و شمارش آرای ماخوذه عنوان کرد و توضیح داد: تشخیص هویت رای‌دهندگان از طریق کد ملی افراد صورت می‌گیرد که این کار به عنوان زیرساخت دولت الکترونیک موجب تضمین سلامت انتخابات و افزایش سرعت اخذ رای و جلوگیری از ازدحام رای‌دهندگان در شعب می‌شود و امکان رای مجدد یا سوءاستفاده از شناسنامه‌های سرگردان را از بین می‌برد.

موسی‌پور در عین حال خاطر نشان کرد که این کار نیازمند شبکه گسترده، مطمئن و به روز اینترنتی است و باید پیش از برگزاری انتخابات، آزمایش‌های مکرر به منظور دستیابی به اطمینان لازم نسبت به پاسخگویی نرم‌افزار تهیه شده در این زمینه صورت گیرد تا در روز اخذ رای مشکلی ایجاد نشود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور بر همین اساس یادآور شد که این وزارتخانه در آبان ماه سال‌جاری به منظور آزمایش نرم‌افزار وسخت‌افزار تهیه شده، ارتباطات اینترنتی و مبادلات این شبکه و همچنین امنیت آن نخستین مرحله انتخابات آزمایشی مکانیزه را در سراسر کشور برگزار می‌کند.

موسی‌پور با تاکید بر اینکه، وزارت کشور و شورای نگهبان بر اساس مصوبه نهاد قانونگذاری روی اصل برگزاری انتخابات رایانه‌ای توافق کرده‌اند یادآور شد: در صورتی که مذاکرات این دو دستگاه بر سر نحوه برگزاری انتخابات مکانیزه به ویژه در زمینه اخذ و شمارش آرا نهایی شود در حوزه‌های انتخابیه‌ای که بیش از دو نماینده در مجلس دارند انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار خواهد شد.

موسی‌پور افزود: آمارها نشان می‌دهد مشارکت حدود ۴میلیون نوجوان و جوان بین ۱۵ تا ۱۸ سال در عرصه انتخابات بیش از مشارکت سایر اقشار و سنین است و با محروم کردن آنها از حق رای در حقیقت بخشی از مشارکت عمومی به عنوان تکیه‌گاه نظام در صحنه‌های مختلف را کاهش می‌دهیم.

موسی‌پور تاکید کرد: اینکه برای جلوگیری از سوءاستفاده از قشر دانش آموز به عنوان گروه هدف احزاب و فعالان سیاسی می‌توان آنها را از حضور در تعیین سرنوشت خود محروم کرد، دلیل موجهی نیست.

وی افزود: اگر می‌خواهیم که چالش‌های سیاسی به محیط‌های آموزشی سرایت نکند، باید راهکارهای اصولی و دقیقی تدوین کنیم و محروم کردن نوجوانان و جوانان از مشارکت سیاسی به معنای پاک کردن صورت مساله است که قطعا این کار خردورزانه نیست. موسی‌پور در درباره دلایل دولت برای ارایه لایحه دوفوریتی کاهش سن رای‌دهندگان به ۱۵ سال گفت: دولت یک لایحه دوفوریتی برای اصلاح قانون انتخابات و کاهش سن رای‌دهندگان آماده کرده که در هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم نمایندگان مجلس با آن موافقت کنند.

معاون وزیر کشور از نمایندگان خواست که به فوریت و اصل این لایحه رای موافق دهند.