چهار ایده احمدی‌نژاد برای عبور از مشکلات اقتصادی

عکس: آکو سالمی

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور روز گذشته با حضور در جمع نمایندگان مجلس به بررسی برخی از مسائل اقتصادی کشور و ارائه راهکار برای حل مشکلات اقتصادی پرداخت.

وی، استفاده عمومی از زمین و اراضی کشور، استفاده عمومی از معادن کشور، اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی کشور را چهار راهکار اصلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد. احمدی‌نژاد با اشاره به رابطه دولت و مجلس گفت: همه ما در یک سنگر قرار داریم و دولت و مجلس و بنده و شما با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شده‌ایم. این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل بوده است، اما امروز عده‌ای از تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و احتمالا اقتصادی می‌برند.

وی با بیان اینکه «همه ما برای خدمت آمده‌ایم و فاصله‌ای جز تقسیم کار میان ما نیست»، گفت: من اطمینان دارم که اگر بخواهیم همه خواسته‌های خود را روی کاغذ آوریم بیش از ۹۵ درصد خواسته‌های ما یکی خواهد بود و ۵ درصد باقیمانده نیز مطمئنا قابل حل و تفاهم است.

احمدی‌نژاد روند رشد کشور و تحریم دشمنان را از موضوعات مهم کشور خواند و با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی در ایران اظهار کرد: دشمنان در شرایط فعلی به فکر تحریم ایران برای فشار بر ملت هستند.

نمی گویم در کشور حقی ضایع نشد

احمدی‌نژاد با بیان اینکه بهانه دشمنان برای دشمنی با ما، موضوع هسته‌ای و حقوق بشر است، افزود: در موضوع حقوق بشر باید بگویم وقتی از کشور دفاع می‌کنیم به این معنا نیست که در حقوق انسان‌ها مشکلی نداریم یا اینکه حقی ضایع نمی‌شود، چرا می‌شود و کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست، چرا که برای ما که حامل پیام انقلاب اسلامی هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است، اما مگر وضع خود آنها و دنیا در رابطه با حقوق بشر چگونه است؟

احمدی‌نژاد اظهار کرد: تحریم‌ها به طور طبیعی سلسله مشکلاتی را به وجود می‌آورد از جمله کاهش سرعت رشد کشور و دوم فشار به بخش‌های وسیع از مردم که از اهداف اصلی دشمنان است که باعث ایجاد نوسانات قیمت و افزایش خارج از قاعده می‌شود و به بخش‌های وسیعی از مردم که درآمد ثابت دارند فشار می‌آورد و باعث اخلال در تجارت خارجی می‌شود.

وی افزود: در برخورد با تحریم باید با ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی،‌ از تحریم عبور کرده و دشمن را مایوس کنیم.

۴ پیشنهاد احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد یکی دیگر از مشکلات را عدم اتکای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمینی برشمرد. رییس‌جمهور، استفاده از زمین، استفاده از معادن، هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی را چهار راه اصلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور دانست. احمدی‌نژاد قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی را راه‌حل دیگری خواند و اظهار کرد: باید یک بار با یک تصمیم مشترک این موضوع را تمام کنیم، گرچه فشارهایی نیز وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه «دولت چهار پیشنهاد مشخص دارد»، گفت: اولین پیشنهاد، استفاده از زمین است که بالاترین ثروت خدادادی به ملت ایران است.

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه «وسعت ایران۳/۱۸۷ میلیون هکتار است»، به ارائه آماری از مراتع و جنگل‌ها و وضعیت زمین در ایران پرداخت و گفت: با استفاده از این زمین‌ها و سرمایه‌ها می‌توانیم به مردمی کردن اقتصاد برسیم. وی افزود: ثروت‌هایی که در سر بازار ارز و سکه می‌چرخد چرا به سمت تامین آب برای این منابع کشاورزی نرود؟ این کار شدنی است و من قاطعانه می‌گویم که می‌شود.

طرح واگذاری جنگل به دامداران

احمدی‌نژاد به بیان مثالی پرداخت و اظهار کرد: چند سال گذشته طرحی مطرح شد مبنی بر خروج دام‌ها از جنگل و توجیه اصلی این بود که دام، جنگل‌ها را تخریب می‌کند در حالی که تاریخ نشان داده است که بهترین حافظان جنگل‌ها و مراتع، خود دامداران هستند. سخن من این است که ما همین را به دامداران بازگردانیم در این صورت حداقل ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده است و دولت برای محافظت از آنها کارمند استخدام می‌کند، حداقل شش میلیون تن سالانه بلوط تولید می‌شود که زیر پای درخت‌ها از بین می‌رود. کل علوفه وارداتی کشور هفت میلیون تن است. ما به مردم گفتیم که از جنگل‌ها بیرون بروند تا جنگل‌ها را حفاظت کنیم، اما آیا حفظ شده‌اند و آیا روند محافظت از آنها رو به بهبود است؟ نه. ما باید تصمیمات را عوض کنیم. خیلی‌ها به جای پول دادن به سکه و ارز، اینجا استفاده می‌کنند.

پیشنهاد برای استفاده از معادن

رییس‌جمهور با بیان اینکه «راهکار پیشنهادی دوم ما استفاده از معادن است»، گفت: برای صرفه اقتصادی هر معدن گروه معدن‌کار کافی است. معادن ما قابل تقسیم به ۲۵۰ هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده می‌کنیم. آیا نمی‌شود قوانین و آیین‌نامه‌ها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعیین آیین‌نامه‌ای از آن برداشت کند؟

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: ۲۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد،‌ اینها را به شرط احیا به خود مردم دهیم، خواهیم دید که جهت سرمایه‌ها عوض می‌شود.

در هدفمندی بخش مهمی از اهداف محقق شد

رییس‌جمهور اجرای هدفمندی یارانه‌ها را یکی دیگر از راه‌های حل مشکلات اقتصادی خواند و گفت: معنی یارانه استفاده از منابع ملی است.

وی افزود: منبع عظیمی در کشور وجود دارد که باید آزاد و بازتوزیع شود.

وی با بیان اینکه همه دست به دست هم دادیم گام اول هدفمندی را با هم برداشتیم که آثار خوبی داشت، افزود: برخی از آثار هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول این است که در طرحی که روی آن بحث شد، قرار بر این بود که در درآمد خانوار‌ها به نفع طبقات کم برخوردار تعدیل ایجاد کنیم و قرار بود بین بنگاه‌ها تعادل ایجاد شود، یعنی از بنگاه‌های ناکارآمد به بنگاه‌های کارآمد و البته قرار بود، تعدیلی در بودجه دولت انجام شود و خوشبختانه با همکاری که اتفاق افتاد هر سه این موارد در بودجه مطرح شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که در گام اول هدفمندی یارانه‌ها بخش مهمی از اهداف محقق شد، تصریح کرد:‌ امروز مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی کاملا ایرانی ثبت شده و به رسمیت شناخته شده است. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب صرفه‌جویی ارزی شد. وی با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند هدفمندی یارانه‌ها باعث بالا رفتن قیمت ارز شده است، گفت: مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد، که قیمت را بالا ببرد؟ بلکه پایین آورد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی‌ها باور نمی‌کردند.

نقدینگی را کاهش دادیم

رییس‌جمهور با اشاره به این که رشد نقدینگی در سال ۸۹ نزدیک ۲۵ درصد و سال ۹۰ ، ۱۹.۴ درصد بوده، خاطرنشان کرد: هدفمندی، نقدینگی را هم کاهش داد و برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد.

وی با بیان این که تراز صندوق هدفمندی در مجموع مثبت است، افزود: صندوق هدفمندی هم بدهکار است و هم طلبکار؛ یعنی قرض گرفته است و از جایی طلبکار است و یک شرکت دولتی و بانک‌ها همین طور هستند؛ یعنی همیشه طلبکار و بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه راهکاری که انتخاب شد درست بود، اظهار کرد:‌نباید خودمان را برای تصمیم گیری جای مردم بگذاریم، بلکه باید خود مردم مدیریت کنند، چون شیوه اجرای هدفمندی مشارکت همه مردم در مدیریت اقتصادی است، تا مردم تصمیم بگیرند.

احمدی‌نژاد افزود: برخی دوستان ایراد می‌گیرند و می‌گویند اگر یارانه نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود، اما مگر در تمام دنیا بیمه بیکاری وجود ندارد.

کی از پول بیشتر بدش میاد؟

وی با طرح این سوال که چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید؟ تصریح کرد: ‌آیا فقرا دلبستگی‌شان به پول بیشتر است یا اغنیاء و معلوم است که انسان برای تعالی است و به هیچ حدی قانع نیست، اما ما باید حداقل‌ها را برای مردم تامین کنیم.

وی اظهار کرد: اگر طرح هدفمندی کامل اجرا شود، ثروت عادلانه توزیع می‌شود، از سرمایه ملی صیانت خواهد شد، بهره‌وری در تولید بالا می‌رود، وابستگی دولت به ارز نفتی کاهش پیدا می‌کند و فقر ریشه‌کن خواهد شد.

احمدی‌نژاد گفت: من در مصاحبه‌ای گفتم که مرحله دوم به این صورت است و می‌شود این کار را انجام داد؛ البته مطالعات دولت کامل و آماده است و من مثال زدم و گفتم می‌شود این کارها را انجام داد. یارانه‌ای که ما از طریق انرژی در کشور توزیع می‌کنیم با ارز دو هزار و ۵۰۰ تومان بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است و می‌شود این بازتوزیع شود.

هدف انتخاباتی نداریم

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه «چه در دفعه قبل و چه در حال حاضر برای اجرای این طرح هدف انتخاباتی نداریم»، تصریح کرد: اصلا شأن ملت ایران و دولت اجل از این است که ما مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی و لحظه‌ای گره بزنیم.

وی با بیان اینکه «برخی اختلاف‌نظرها در این زمینه قابل تفاهم است چون نیت‌ها یکی است و دعوا و اختلافی وجود ندارد»، گفت: اجرای طرح‌های بزرگ در کشور فقط و فقط از طریق تفاهم امکان‌پذیر است. احمدی‌نژاد افزود: مگر می‌شود بدون تفاهم اجرای طرح بزرگی انجام شود و کسی بگوید می‌خواهم آن را خودم انجام دهم؟ این موضوع از منطق اداری و مدیریتی به دور است.

مگر می‌شود دولت

مخفیانه ارز بفروشد؟

وی با اشاره به انتقادها از دولت در زمینه پرداخت یارانه نقدی افزود: برخی گفتند دولت مخفیانه ارز فروخته و پول آن را برای یارانه‌ها پنهان کرده است. احمدی‌نژاد ادامه داد: هفت دستگاه بر دولت نظارت دارند و اینطوری آب خوردن هم برای من سخت است؛ مگر می‌شود مخفیانه این کار را کرد؟

انتقاد از تلاش دیگر قوا برای ورود به حوزه اجرا

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی هندسه‌ای تعریف کرده که اگر از چارچوب خارج شود آسیب می‌بیند. اینکه دیگر قوا تلاش کنند در حوزه اجرا وارد شوند آسیب می‌زند، توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا به ضرر کشور است و به ضرر همه ماست. جایگاه مجلس بسیار رفیع و محترم است.

احمدی‌نژاد در ادامه با قرائت اصل ۱۲۶ قانون اساسی، گفت: «نمی‌شود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد. بالاخره ما همه با هم کار می‌کنیم و اینهایی که من می‌گویم دعوا نیست، بلکه بیان مشکلات است. ما با هم دعوایی نداریم، بلکه با هم گفت‌وگو و بحث می‌کنیم و راه تفاهم باز است.

استناد احمدی‌نژاد به ترانه لس‌آنجلسی

سایت خبری شفاف نوشت: استفاده احمدی‌نژاد از بخشی از یک ترانه لس‌آنجلسی آن هم در صحن علنی مجلس بلافاصله در فضای مجازی بازتاب داشت. احمدی‌نژاد در سخنان خود دو بار به یکی از ترانه‌های «م» خواننده لس آنجلسی اشاره غیر مستقیم کرد.

رییس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس یک بار در اواسط سخنرانی و یک بار در پایان سخنان خود گفت: «مردمی که فرش می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته است، نباید فقیر داشته باشد.»

بر اساس این گزارش، «م» خواننده لس آنجلسی در ترانه تازه خود که چند وقتی است پخش شده، می‌خواند: «شمالم تا جنوبم عشق/ چه خاک و گندمی دارم// صدایم یاری کنه باید/ بگم، چه مردمی دارم// بگم این حق هیچ کس نیست/ که با ثروت فقیر باشه// کسی که فرش می‌بافه/ نباید رو حصیر باشه..»