یک روزنامه آمریکایی هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران را آسیب زدن به زیرساخت‌های صنعتی ایران عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به بررسی اهداف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت: مقامات کنگره و کارشناسان اقتصادی می‌گویند، در حالی که اقتصاد ایران اکنون درگیر تحریم‌های قبلی است، هدف اقدامات جدیدی که هفته گذشته کنگره آنها را تصویب کرد و باراک اوباما آنها را به امضا رساند، ضربه زدن به صنایع کلیدی ایران است از صنعت کشتیرانی گرفته تا رسانه‌های خبری دولتی. به گفته این مقامات، در حالی که تحریم‌های قبلی، افراد و شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌داد، سیاست‌های جدید برای حمله به قطب‌های مالی بزرگ ایران و تضعیف آنها طراحی شده‌اند تا ایران را با فروپاشی اقتصادی تهدید کنند.مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دموکراسی دفاعی در این باره گفت: این تحریم‌ها کل بخش‌های اقتصاد ایران را در فهرست سیاه قرار می‌دهد. هدف از آنها ایجاد اثری نامطلوب بر تجارت با ایران است.

وی ادامه داد: با تمرکز بر کل صنعت ایران، هدف تلاش‌های جدید دشوار کردن دور زدن تحریم‌ها برای تهران از طریق انجام عملیات صوری است.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در شرایطی صورت گرفت که ایران آماده از سرگیری مذاکرات با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای خود بود، نوشت: قانون جدید تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های بین‌المللی اعمال می‌کند که با شرکت‌های ایرانی در بخش‌های صنعتی مورد هدف تحریم، معامله می‌کنند. به علاوه، این قانون به دنبال ممانعت از دستیابی ایران به آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ و سایر فلزاتی است که برای ساخت و ساز و صنعت خودروسازی ضروری هستند. این قانون جدید همچنین قصد دارد مانع معاملات و تجارت ایران با سایر کشورها در زمینه نفت خود شود و تحریم‌هایی را بر برخی سازمان‌های رسانه‌ای دولتی اعمال کرده است.

بر اساس این گزارش، گروه‌های مختلف سیاست تحریم‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داده‌اند، برخی می‌گویند: چنین اقداماتی مضر هستند و مردم عادی ایران آسیب می‌رسانند. با این حال، بعضی دیگر می‌گویند این تحریم‌ها به آن اندازه قوی نیستند تا مانع پیشرفت هسته‌ای ایران شوند و خواستار اقدامات شدیدتر از جمله اقدام نظامی هستند.

به نوشته این روزنامه، دولت اوباما برای دستیابی به توافق با ایران تحت فشار قرار دارد. ماه گذشته گروه متشکل از ۲۴ دیپلمات و کارشناس سیاسی و مقامات امنیتی با نگارش نامه‌ای خطاب به باراک اوباما از او خواستند در هفته‌های آینده رویکرد دیپلماتیکی را در قبال ایران دنبال کند و با حل مساله هسته‌ای ایران به قول انتخاباتی خود عمل کند.

تریتا پارسی، رییس شورای ملی آمریکایی ایرانی و یکی از امضا کنندگان این نامه گفت: در پشت لفاظی‌های تند هر یک از طرف‌ها،‌ سیگنال‌های پنهانی درباره آمادگی دو طرف برای رسیدن به توافق و پذیرش خط قرمز دیگری وجود دارد.