موضع آیت‌الله جنتی درباره کاندیداهای انتخابات

نه فتنه‌گران می‌توانند در انتخابات حاضرباشند، نه آنها که از فتنه‌گران اعلام برائت نکرده‌اند

دنیای اقتصاد- دبیر شورای نگهبان برخلاف برخی از اصولگرایان که به دنبال حضور فراگیر اصلاح طلبان برای پرشورتر شدن انتخابات یازدهم هستند، معتقد است که «امکانی برای حضور مجدد فتنه‌گران در انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند.» به اعتقاد آیت‌الله جنتی «کسانی هم که از فتنه برائت نجستند و آنها را تایید کردند، امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت.» در گذشته البته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور فتنه‌گران در انتخابات گفته بود که ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون است و رفتار و گفتار افراد ملاک بررسی‌های صلاحیت افراد در شورای نگهبان خواهد بود. این موضع‌گیری جدید دبیر شورای نگهبان در حالی صورت گرفته است که در هفته‌های اخیر حبیب الله عسگراولادی گفته بود که «نامزدهای انتخابات سال ۸۸ را اهل فتنه نمی‌دانم و مانند برادران یوسف، هروقت برگردند، آغوش نظام به رویشان باز است.»

اما دبیرشورای نگهبان در نخستین موضع گیری جدی‌اش در باب حضورهای انتخاباتی سال آینده که می‌تواند به پیام او درباره تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات تعبیر شود، حرف آخرش را در این باره زده است.

این دو گروه نمی‌توانند بیایند

آن‌گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است آیت‌الله احمد جنتی در گفت‌وگو با مجله «آدینه تهران» (ارگان ستاد نماز جمعه) در پاسخ به سوالی درباره امکان حضور مجدد فتنه‌گران در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری تصریح کرد: امکانی برای حضور مجدد فتنه‌گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. فتنه‌گران بزرگ‌ترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند به قانون اساسی، به فقه اسلامی و اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند.

وی افزود: امروز ارتباط فتنه‌گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مساله در پرونده‌های این افراد که در دادگاه‌ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. آیا این افراد حائز شرایط سنگین اصل ۱۱۵ قانون اساسی هستند که مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند؟ اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مساجد و پایگاه‌های بسیج را آتش زدند، به دستگاه عزاداری اباعبدالله در عاشورا جسارت کردند به ساحت مقدس امام خمینی(ره) اهانت کردند و... مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می‌شناسند و هیچ وقت حاضر نمی‌شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند. کسانی هم که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه‌گران را تایید کردند، امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت؛ چرا که «من رضی بفعل قوم فهو منهم.» ما قاتلین امام حسین (علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می‌کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند، لعن می‌فرستیم.

مردم مجری احکام اسلامی می‌خواهند

وی افزود: سفارش من این است که جریانات سیاسی و رجالی که نامزد انتخابات می‌شوند همه این جهات را رعایت کنند. مردم نیز اگر ببینند فرد مبادی آداب و فرهنگ اسلامی است به او رای خواهند داد. اگر مردم ببینند فردی ضعف نفس دارد و به دنبال تخریب دیگران است به او رای نمی‌دهند. مردم فردی را می‌خواهند که مومن به خدا باشد، مردم کسی را می‌خواهند انتخاب کنند که مجری احکام اسلامی باشد.

از ریخت و پاش پرهیز کنند

دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: نامزدها و جریانات سیاسی از ریخت و پاش و اسراف به شدت پرهیز کنند. در شرایط کنونی که کشور در معرض تحریم‌های بین‌المللی است همه باید به حداقل‌ها اکتفا کنند. اگر نامزدی بخواهد پول‌های بی‌حساب و کتاب خرج بکند، رای بخرد، تبلیغات بیش از حد لازم بکند و ... راه درستی را برای حضور در انتخابات و کسب محبوبیت در پیش نگرفته است؛ بنابراین جریانات سیاسی حتما از اسراف و تبذیر پرهیز کنند.

بیماری خاصی ندارم

امام جمعه موقت تهران در خصوص کمرنگ شدن حضورش در نماز جمعه نیز گفت: از نظر جسمی غیر از مساله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مساله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کمتر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مساله جسمانی داشت. من فکر می‌کنم کسانی که در سنین بالا قرار می‌گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند و گذشته‌ها را جبران کنند؛ چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه نفسی هستند که هم به‌روز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می‌توانند خطبه بخوانند. بنابراین تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.