عوض حیدر‌پور با بیان اینکه طرح سوال از رییس‌جمهور اقدامی قانونی از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، گفت: گاهی مشکلات کشور با حضور وزرا در مجلس حل می‌شود، اما در شرایط کنونی کشور مساله تنها قیمت ارز نیست؛ چرا که نوسانات بازار ارز معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. نماینده شهرضا در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری قانع‌کننده نبودن پاسخ نمایندگان رییس‌جمهور در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، تصریح کرد: وقتی نمایندگان دولت در این کمیسیون عامل بسیاری از اقدامات اقتصادی را شخص رییس‌جمهور معرفی کردند اکنون از وی خواسته‌ایم تا شخصا به مجلس پاسخ دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری مناظره چند شب گذشته بین علی مطهری و علی‌اصغر زارعی، تاکید کرد: ‌در این برنامه زارعی بیان کرده بود که با اقدامات موثر دولت قیمت ارز در کشور کاهش پیدا کرده و تا حدودی آرام شده است؛ در حالی که ممکن است با طرح سوال از رییس‌جمهور بازار دوباره متلاطم شود و قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم دولت در یک یا دو هفته آینده ارز مورد نیاز بازار را برابر روش معمول در مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد تامین نکند و به طور مصنوعی قیمت ارز را به ۴ یا ۵ هزار تومان برسانند و دلیل این افزایش قیمت را سوال از رییس‌جمهور اعلام کند.

وی با بیان اینکه طبق خبرهای به دست آمده به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های دولت قبل از طرح سوال تزریق نکردن ارز به بازار باشد، توضیح داد: دولت باید ارز مورد نیاز بازار را براساس نیازمندی‌ها تامین کند و اگر تا زمان طرح سوال مشکلاتی در بازار ارز پدید بیاید، شخص رییس‌جمهور باید پاسخگو باشند.

آبستراکسیون در جلسه سوال؟

وی درباره اعلام نظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر آبستراکسیون در روز سوال از رییس‌جمهور افزود: آبستراکسیون در جمهوری اسلامی و در شرایط کنونی زشت‌ترین عملی است که یک نماینده می‌تواند انجام دهد.

نماینده سوال‌کنندگان از رییس‌جمهور تصریح کرد: مجلس به هیچ عنوان آبستراکسیون را قبول ندارد؛ چون در آیین‌نامه داخلی مجلس برای آبستراکسیون ماده‌ای پیش‌بینی نشده است.

وی در پاسخ به افرادی که به دنبال آبستراکسیون هستند، توضیح داد:‌ نمایندگانی که موضوع آبستراکسیون را مطرح می‌کنند بدانند ایجاد اشکال در روند کاری مجلس موضوعی است که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به شدت با آن مخالفت کرده‌اند و ملت هم با این اقدام احتمالی برخورد می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آبستراکسیون را مخالفت با یکی از ارکان جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: آبستراکسیون به معنای برخورد غیرمنطقی با یکی از قوای ایران است و چنانچه نماینده‌ای این عمل را انجام دهد اقدام وی از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی و برخورد قانونی قرار می‌گیرد.