وزیر دفاع: اسرائیل با داشتن ده‌ها کلاهک هسته‌ای سال‌هاست که از خط قرمز عبور کرده است

دنیای اقتصاد- گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و اوباما و صدور یک بیانیه از سوی کاخ سفید با این مضمون که اسرائیل و ایالات متحده درباره جلوگیری ایران از هسته‌ای شدن به توافقاتی رسیده‌اند، تلاش‌های اسرائیل و آمریکا برای متقاعد کردن و نزدیک کردن نظراتشان به یکدیگر است. آن هم در شرایطی که طرفین به وجود اختلاف نظر درباره این ادعا که چه زمانی باید علیه برنامه هسته‌ای ایران از گزینه نظامی استفاده شود، اذعان کرده‌اند.

با این حال در این بیانیه به توافقات نتانیاهو و اوباما و نیز تعیین خط قرمز علیه برنامه هسته‌ای ایران اشاره‌ای نشده است. این تلاش برای نزدیک کردن نظرات اسرائیل و اوباما در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن تصویر یک بمب کارتونی مدعی شده بود که ایران ۷۰ درصد مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای را طی کرده است.

هرچند که این رفتار او با هم واکنش هیات ایرانی حاضر در سازمان ملل مواجه شد و هم وزیر دفاع روز گذشته به این ادعا پاسخ داده و گفته است که اسرائیل به دلیل ده‌ها کلاهک هسته‌ای سال‌ها است که از خط قرمز عبور کرده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل هم در مطلبی این حرکت نتانیاهو را عقب‌نشینی وی از موضع تند او درباره متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از راه گزینه نظامی ارزیابی کرده است. به‌رغم این اظهارات اما اسرائیل همچنان در تلاش است تا ایالات متحده و جامعه بین‌المللی را با ادعاهای خود همراه کند.

بر همین اساس هم کاخ سفید اعلام کرد که «باراک اوباما» و «بنیامین نتانیاهو» در تماس تلفنی روزشنبه گذشته خود در خصوص جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران موافقت کردند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت اوباما در خصوص اظهارات نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل هیچ اشاره‌ای نکرد. اما رییس‌جمهوری آمریکا وعده داد که آمریکا آنچه که لازم است تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد، انجام می‌دهد اما نتانیاهو به اوباما فشار آورد تا دقیقا مشخص کند که چه مساله‌ای مانع از مداخله واشنگتن می‌شود.

در این بیانیه به پاسخ ایالات متحده درباره تعیین خط قرمز برای فعالیت هسته‌ای ایران اشاره ای نشده است، کاخ سفید در عین حال تاکید کرد که آمریکا و اسرائیل همکاری نزدیکی در خصوص تهدید هسته‌ای ایران داشتند.

پاسخ وزیر دفاع به سخنرانی نتانیاهو

وزیر دفاع اما با اشاره به اقدام نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و اصرار وی بر تعیین خط قرمز علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت که این رژیم با داشتن ده‌ها کلاهک هسته‌ای و انواع سلاح‌های کشتار جمعی از خط قرمز عبور کرده و باید با آن برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع در نشست کمیته دیپلماسی دفاعی وزارت دفاع افزود: رژیم اشغالگر و متجاوزی مثل رژیم صهیونیستی که دارای بمب اتم است و تهدید به حمله نظامی می‌کند خطرناک است یا ایران عاری از سلاح هسته‌ای که بیش از همه بر خلع سلاح هسته‌ای تاکید دارد و در چارچوب مقررات بین‌المللی و معاهده NPT صرفا به دنبال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است؟ وزیر دفاع گفت: این رژیم جنگ‌طلب و اشغالگر صهیونیستی است که باید مورد فشار بین‌المللی قرار بگیرد نه کشورهای مستقل و صلح‌طلبی که از انرژی صلح‌آمیز برای مصارف مورد نیاز در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و پزشکی استفاده می‌کنند.

تاکید برانتخاب راه حل دیپلماتیک

درکنار تلاش‌های اسرائیل برخی از مقامات کشورهای عضو گروه ۱+۵ اظهاراتی بیان کردند. از جمله نخست‌وزیر آلمان در سخنرانی خود اگرچه اتهاماتی را علیه برنامه هسته‌ای ایران طرح، اما تاکید کرد که این موضوع باید از راه دیپلماتیک حل‌وفصل شود.

وزیر دفاع آمریکا هم در سخنانی خاظرنشان کرد که «سیاست آمریکا همچنان این است که ایران نباید اجازه تولید سلاح هسته‌ای را داشته باشد و در عین حال از تهران می‌خواهد به تحریم‌های بین‌المللی پاسخ دهد. به گزارش شینهوا پانه تا پس از دیداری با پیترمک‌کی، همتای کانادایی خود گفت که آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران سیاست «پیشگیری» و نه «تحدید» را دنبال می‌کند.

در همین حال گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که ما راه حل سیاسی را خواستاریم و همه تلاشمان را برای رسیدن به آن هدف به کار می‌بندیم.

او در عین حال با این ادعا که زمان برای رسیدن به راه حل برنامه‌ هسته‌ای ایران کوتاه است، بر حل سیاسی این موضوع تاکید کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم با تاکید بر اینکه امیدوار است تا مذاکرات ایران و ۱+۵ زودتر و در ماه اکتبر برگزار شود ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک هیچ‌گونه حمله نظامی به ایران صورت نگیرد.

ریابکوف خاطر نشان کرد که تحریم‌هایی که گسترش آنها ادامه دارد و اکنون دوباره مقامات تعدادی از کشورها در خصوص آن صحبت می‌کنند، مانع روند مذاکرات است. این دیپلمات روسی گفت: در برخی از موارد همچون نیویورک حتی نمی‌خواهند حرف ما را گوش کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند کسی را به شنیدن حرف دیگران وادار و مجبور کند. ما نیز می‌توانیم آن چیزهایی که تلاش می‌کنند به ما توضیح دهند، نشنویم، اما این انتخاب ما نیست. ما مایل به حصول توافق هستیم.

همچنین به گزارش فارس به نقل از روزنامه «اورشلیم پست»، «استیفن‌هارپر» نخست وزیر کانادا هم در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل مدعی شد: سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در سراسر جهان «طنین‌انداز» شده است.

هارپر اما افزود: کانادا خواستار راه‌حل مسالمت آمیز برای برنامه هسته‌ای ایران است و ما به طور تنگاتنگ با متحدان خود کار می‌کنیم تا درباره خطری که وجود دارد و ضرورت تعامل با آن هشدار دهیم.