توصیه‌های مجلس به مذاکره‌کنندگان هسته ای

هرگونه توافقی باید بر مبنای حقوق و منافع ملی در چارچوب ان.پی.تی باشد

دنیای اقتصاد- مجلس روز گذشته با نطق علی لاریجانی و بیانیه ۲۵۲ امضایی نمایندگان سعی کرد تا خط‌مشی مورد نظر خود را درباره مذاکرات فردای ایران و گروه ۱+۵ به تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نشان دهد. چه رییس مجلس در نطق خود تاکید کرد که ما از مذاکرات هسته‌ای صرفا در چارچوب قوانین ان‌.پی‌.تی و حفظ حقوق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم و ۲۵۲ نماینده هم در بیانیه‌ای به تصریح مواردی پرداختند که به اعتقاد آنها باید در مذاکرات مورد ملاحظه و دقت قرار بگیرد. در این بیانیه تاکید شده است که هرگونه توافقی باید در چارچوب معاهده ان.پی.تی باشد. نمایندگان علاوه بر این خاطرنشان کرده‌اند که سیاست تقابل را به تعامل تغییر دهد و بدانند که قطار هسته‌ای ایران در چارچوب اهداف صلح‌آمیز هرگز متوقف نخواهد شد.

این بیانیه اگرچه برگرفته از مواضع رسمی ایران در قبال برنامه هسته‌ای است، اما اعلان آن در آستانه مذاکرات پیش رو از تریبون مجلس تاکید موکد بر مواضعی است که باید از سوی مذاکره‌کنندگان در جریان مذاکرات لحاظ شود. این البته اولین بار نیست که مجلس به برنامه‌ها و سیاست‌های هسته‌ای کشور ورود پیدا می‌کند و منشا اثر می‌شود. چه مجلس هفتم هم مهم‌ترین طرح هسته‌ای ایران را به تصویب رسانده؛ طرحی که هنوز هم گاهی مورد مناقشه غرب قرار می‌گیرد و آن تعلیق همکاری‌های داوطلبانه ایران در چارچوب پروتکل الحاقی بوده است.

این موضوع در قالب یک طرح یک فوریتی به نام «الزام دولت به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» از سوی نمایندگان به مجلس ارائه شد و با ۱۶۲ رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس هفتم رسید .بر اساس آن قانون، دولت موظف شد «در صورت هرگونه ارجاع یا گزارش در مورد پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت کلیه همکاری‌های داوطلبانه خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعلیق درآورد.» قانونی که دولت نهم و دهم آن را اجرایی کرده است. هرچند همین مساله؛ یعنی عدم پایبندی به پروتکل الحاقی همواره در قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد اشاره و انتقاد قرار می‌گیرد.

اکنون در یک مقطع دیگر از برنامه هسته‌ای ایران، مجلس بار دیگر وارد عمل شده و از مسوولان خواسته تا از حقوق کامل ملت در جریان مذاکرات حمایت کند.

چین و روسیه از آمریکا تبعیت نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان در بیانیه خود تاکید کرده‌اند: با توجه به موضع منطقی و روشن نمایندگان ملت بزرگ ایران نسبت به موضوع هسته‌ای به عنوان حق مسلم ملت نکات ذیل را به عنوان تذکر و هشدار جدی مطرح می‌نماییم:

۱- تیم مذاکره‌کننده با جدیت از حقوق ملت ایران در چارچوب عهدنامه ان.پی.تی و مقررات آژانس دفاع کند و هرگونه توافقی را بر مبنای این حقوق و منافع ملی صورت دهد.

۲- از دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل انتظار می‌رود از زیاده‌خواهی‌ها و درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا تبعیت نکنند و از اصول عهدنامه ان.پی.تی به‌ویژه اصل ۴ که حق داشتن فناوری هسته‌ای را به اعضا می‌دهد، دفاع کنند و مخصوصا با روش‌های جدید و پلیسی کردن عرصه اقتصاد جهانی توسط آمریکا مقابله کنند.

۳- آمریکا همه روش‌های جنگ روانی، صدور قطعنامه‌های غیرقانونی و اعمال تحریم‌های فراقطعنامه‌ای را آزموده و پاسخ ملت بزرگ ایران را در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران دریافت کرده است؛ بنابراین ادامه این راه آب در‌هاون کوبیدن است.

در انتهای این بیانیه آمده است: پیشنهاد ما به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران به آمریکا و هم‌پیمانان غربی این است که واقعیت‌های هسته‌ای امروز جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و سیاست تقابل را به تعامل تغییر دهند و بدانند که قطار هسته‌ای ایران در چارچوب اهداف صلح‌آمیز هرگز متوقف نخواهد شد.

انتقاد لاریجانی از گزارش آژانس

از سوی دیگر علی لاریجانی هم در نطق پیش از دستور خود در نشست دیروز مجلس به این موضوع اشاره کرده و با بیان اینکه کسی در شرایط امروز دنیا دچار توهم و این گونه دسایس سیاسی نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ما از مذاکرات هسته‌ای صرفا در چارچوب قوانین ان‌پی‌تی و حفظ حقوق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم.

علی لاریجانی با اشاره به گزارش آژانس در بحث هسته‌ای ایران گفت: ایران همیشه از یک گفت وگوی سازنده با آژانس حمایت کرده و در ماه‌های اخیر همکاری ایران با آژانس حتی فراتر از ضوابط متعارف انجام شد که این نشان می‌دهد ایران هیچ مساله پنهانی در امور هسته‌ای خود ندارد.

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌ هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس و بازرسان آن انجام شد؛ بنابراین در چنین شرایطی انتظار می‌رفت که گزارش مدیرکل آژانس گزارشی منصفانه باشد، اما متاسفانه بعضی از عبارات در این گزارش، گزاره‌هایی کلیشه‌ای است که معلوم است از قبل به آنها داده شده تا فضای رسانه‌ای را در دنیا مه‌آلود کند.

نماینده مردم قم در مجلس با اظهار تاسف نسبت به ارائه این گزارش تصریح کرد: باید از این جهت متاسف بود؛ چرا که آژانس یک نهاد حرفه‌ای در زمینه مسائل هسته‌ای است و با این گونه اقدامات جایگاه خود را تخریب خواهد کرد. اما باید توجه کنند اگر این گزارش قبل از مذاکرات هسته‌ای با هر تصوری منعکس شده به هیچ وجه در اراده ملت‌ ایران و مذاکره‌کنندگان تاثیری نخواهد داشت و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تنها باید در چارچوب تعهدات ایران، حقوق و تکالیفی که ما داریم در چارچوب ان‌.پی.‌تی مذاکره را انجام دهد.