دنیای اقتصاد - پنج ماه مانده به پایان دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، او با یک حضور دیگر در تلویزیون، برنامه‌های اقتصادی‌اش در این بازه زمانی را تشریح کرد؛ رییس‌جمهور با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال ۹۲ روز چهارشنبه به مجلس ارائه خواهد شد، از تقدیم «لایحه سه دوازدهم» به همراه آن خبر داد؛ احمدی‌نژاد همچنین از قطعی بودن افزایش یارانه نقدی در سال آینده سخن گفت و تاکید کرد که «با وجود اصرار برخی مجلسی‌ها» بر حذف دهک‌های برخوردار در فاز دوم هدفمندی، برنامه دولت همچنان پرداخت یکسان کمک‌های نقدی است. دیگر طرحی که احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی شنبه شب از آن دفاع کرد، استخدام‌های گسترده دولتی بود که درباره آن گفت: «در مدت هفت سال نزدیک به ۸۰۰هزار نفر از سیستم دولت بیرون رفته‌اند و اکنون می‌خواهیم ۳۲۰ هزار نفر را -که الان در دولت مشغول هستند، ولی وضعیت استخدامی شان نامشخص است- در سیستم اداری تثبیت کنیم.» در ادامه خبرهای مربوط به کارمندان، رییس‌جمهور همچنین وعده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال آینده را داد. احمدی‌نژاد؛ اما انتقادی هم از خودروسازان دولتی کرد و گفت: «شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیرش زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است.» با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام شد

آخرین برنامه‌های اقتصادی احمدی‌نژاد

چهارشنبه همراه بودجه، لایحه سه دوازدهم هم می‌دهیم

حقوق کارمندان و بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

می‌خواهیم ۳۲۰ هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کنیم

یارانه نقدی سال آینده حتما به طور یکسان افزایش می‌یابد

دنیای‌اقتصاد- بینندگان شنبه شب کانال یک تلویزیون فضایی متفاوت از گفت‌وگوهای زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد را تجربه کردند. پیش از این دیدگان مخاطبان به قابی دو نفره عادت کرده بود که یکطرفش مرتضی حیدری بود و طرف دیگرش احمدی‌نژاد، اما این بار حیدری تنها نبود. گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور در سیمایی متفاوت با حضور مجری همیشگی گفت‌وگوهای تلویزیونی وی و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها برگزار شد تا گفت‌وگویی تلفیقی شکل بگیرد.

محور اظهارات احمدی‌نژاد در این برنامه تماما اقتصادی بود. او بر خلاف اصرار چند هفته گذشته دولت برای ارائه لایحه بودجه کامل و نپذیرفتن خواست بهارستان برای تهیه لایحه ای چند دوازدهمی در کنارش، اعلام کرد که دولت «لایحه سه دوازدهمی» نیز خواهد داد. هرچند او از ارسال این لوایح «با نامه» خبر داد و به نظر می‌رسد شائبه غیبت رییس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه جدی تر از قبل شده است. اما لایحه سه دوازدهمی تنها حرف تازه رییس‌جمهور نبود. او از سه نرخ برای ارز سخن گفت که یک رقم آن به گوش هیچ‌کس آشنا نبود. او درخصوص موضوع هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده و تاثیر نرخ ارز در آن از نرخ ارز مبادله ای کنونی، ارز ۱۲۲۶ تومانی و ارز حدود ۱۷۰۰ تومانی سخن گفت که به نظر می‌رسد مرجع ضمیر این نرخ اخیر به «ارز در نظر گرفته شده برای بودجه سال آینده» برمی‌گردد. همچنین به گفته رییس‌جمهور یارانه‌ها در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد که این امر نشان دهنده جدی بودن دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در چند ماه پایانی دولت دهم است.

احمدی‌نژاد دیگر سخنان بودجه‌اش را به حذف ردیف برخی مجموعه‌ها اختصاص داد و به این صورت به آنها اشاره کرد که موسساتی شکل گرفته که اینها به لحاظ قانونی تحت مدیریت دولت یا هیچ یک از اجزای حکومت نیستند؛ اما به مرور یک ردیفی در بودجه گرفته‌اند و یک حقی را برای خود قائل شده‌اند. رییس‌جمهور می‌گوید در غربالگری که صورت گرفته در بودجه سال آینده با این موسسات «خداحافظی کرده ایم.»

رییس‌جمهور همچنین از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان خبر داد و میزان افزایش حقوق کارگران را با وزیر کار مرتبط دانست. احمدی‌نژاد سپس به یکی از موضوعات روز که مورد توجه افکار عمومی نیز قرار گرفته پرداخت و با انتقاد از خودروسازان گفت: «ممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنم؛ چطور ضرر می‌کنید؟ مگر پراید چقدر ارزبری دارد؛ پراید حدود ۸ میلیون تومان بود؛‌ مگر چقدر گران شده است، این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند؛ چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم.»

پخش زنده گفت‌وگوی احمدی‌نژاد به محض اینکه مجری برنامه از خبرنگاران سایر رسانه‌ها خواست که سوالات خود را مطرح کنند، قطع شد و اعلام شد که ادامه گفت‌وگوی رییس‌جمهور با خبرنگاران، بعد از سریال تلویزیونی پخش می‌شود. احمدی‌نژاد در بخشی از گفت‌وگو با خبرنگاران نیز در پاسخ به خبرگزاری موج درباره عدم حضور وزرا در شورای گفت‌وگو، اظهار کرد:‌ ارتباط دولت و بخش خصوصی مستمر است و معاون اول و وزرا و بنده دائم با بخش خصوصی جلساتی داریم و برخی اوقات در حد بنگاه تصمیم می‌گیریم. احمدی‌نژاد اضافه کرد: یک مصوبه‌‌ای بود که از نگاه من به عنوان رییس جمهور خلاف قانون اساسی بود که آن را دادم به هیات عالی حل اختلاف که بررسی کند و نظر بدهد و ما هم طبق آن عمل می‌کنیم. رییس جمهور گفت: ممکن است گروهی بگویند ما نماینده کل مردم هستیم که ما با آنها هم مانند بقیه تعامل داریم و کار می‌کنیم، اما گستره مردم خیلی وسیع‌تر است و ما از خدا می‌خواهیم که کارها را به آنها بسپاریم. احمدی‌نژاد در عین حال گفت:‌ اینکه گروهی انتظار داشته باشند که ما کل دولت را تحویل آنها بدهیم، این خلاف قانون اساسی و منطق مدیریت است.

بودجه را چهارشنبه تحویل می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه انشاءالله بودجه را این هفته تحویل می‌دهیم، گفت: فکر می‌کنم برای روز چهارشنبه هماهنگ شود تا بودجه را بفرستیم، البته من بودجه را با نامه به مجلس می‌فرستم. رییس‌جمهور با تبیین برخی پیش‌بینی‌ها اظهار کرد: مبلغ ۲۷۶۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه و ارز دارو و نیروهای تخصصی اختصاص دادیم و برای بیماران صعب‌العلاج نیز ردیف‌هایی را در نظر گرفتیم تا فشار را کاهش دهیم. وی همچنین گفت: برای کالاهای اساسی و نان نیز بودجه خوبی در نظر گرفتیم و ۱۱۳۵۰ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و برای حمایت از برنامه‌های جمعیت یعنی حفظ و رشد جمعیت نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان قرار دادیم که باز به خانواده‌ها باز می‌گردد. رییس‌جمهور اضافه کرد: ما یک لایحه سه دوازدهم را هم ارائه می‌دهیم، چرا که مجلس قبل از پایان سال نمی‌تواند رسیدگی را شروع کند و بعد از آن هم تعطیلات نوروز است و عملا بودجه به خرداد می‌رسد؛ از لحظه‌ای که قانون بودجه ابلاغ می‌شود، ۱۵ روز بعدش عملیاتی می‌شود؛ یعنی حدود ۳ ماه طول می‌کشد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق

وی ادامه داد:‌ حقوق کارمندان و بازنشستگان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز نسبتا خوب افزایش دادیم که میزان افزایش را از پارسال که ۵/۱۳ درصد بود به ۲۰ درصد ارتقا دادیم.

وی در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران تصریح کرد: ما برای این موضوع یک افزایش ۲۰ درصدی پیش بینی کرده ایم و یارانه‌ها را هم افزایش دادیم وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم، موضوع پوشیده می‌شود، البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای تعیین افزایش‌ها مشخص کرده است که در آنجا دولت دخالتی ندارد و وزیر کار این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر ما هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی با آن چیزی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم افزایش قیمت هدفمندی پوشش داده خواهد شد. احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر به سال ۸۹ و زمان آغاز اجرای هدفمندی باز‌می‌گشتیم، بر اجرای یکباره ۱۰۰ درصد تاکید بیشتری می‌کردم.

یارانه نقدی حتما افزایش پیدا می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه نقدی در سال آینده افزایش می‌یابد نیز اظهارکرد: بله حتما پرداخت یارانه افزایش می‌یابد.

رییس‌جمهور ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هفت دهک را پوشش می‌دهد که این خیلی خوب است؛ البته ما سه دهک باقی مانده را حذف نمی‌کنیم، ولی افزایش قدرت خرید برای هفت دهک اتفاق می‌افتد. وی خاطر نشان کرد: البته پرداخت‌های مستقیم همه یکسان خواهد بود؛ البته بحثی با برخی همکاران در مجلس داشتیم که اصرار می‌کردند برخی دهک‌ها را حذف کنیم که مطالعاتی هم انجام دادیم و افرادی هم شناسایی شدند، اما فعلا برنامه حذف در دستور کار نیست. وی ادامه داد:‌ اعتقاد ما این است که هدفمندی بسیار طرح مهمی در این راستا است که نقصی ندارد و همه آن برای کشور سود است گرچه قدرت خرید یکی دو دهک کاهش می‌یابد، اما این عدالت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ وقتی ما این کار را اجرایی نمی‌کنیم، معنی آن این است که فاصله طبقاتی را بی‌جهت گسترش می‌دهیم درحالی که دلیلی ندارد به کسانی که برخوردارترند یارانه سنگین‌تری بدهیم. وی اظهار کرد: ما چندین گزینه برای هدفمندی داریم؛ یک گزینه ارز مبادله‌ای است و گزینه دیگر ارز ۱۲۲۶ تومانی و دیگری حدود ۱۷۰۰ تومان. اما فعلا گزینه ما ارز مرجع است در هدفمندی، هرچند روی همه فرآورده‌ها یکسان اعمال نمی‌شود.

استخدام در نهاد ریاست‌جمهوری حق مسلم من است

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره استخدام‌های جدید نیز گفت: طبق قانون اساسی مسوولیت امور اداری و استخدامی مستقیما بر عهده رییس جمهور است که البته در طول زمان این اختیار کاهش یافته است.

احمدی‌نژاد افزود: طی هفت سال نزدیک به ۸۰۰هزار نفر از سیستم بیرون رفتند و این باعث خلأ نیروی انسانی شده و کارمندان زیادی هم هستند که وضعیت استخدامی آنها در دستگاه‌های دولتی نامشخص است. وی ادامه داد: بخشی از نیروهایی که قرار است جذب کنیم در واقع در دولت الان مشغول به کار هستند و مجموعا دولت می‌خواهد ۳۲۰ هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کند.

رییس‌جمهور گفت: طبق قانون استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست‌جمهوری اختیار شخص رییس‌جمهور است که نیاز به مصوبه دولت هم نداشت. رییس‌جمهور می‌تواند کارمندان نهاد را خودش مستقیما انتخاب کند و من هم از مصوبه دولت درباره استخدام کارمندان نهاد اطلاع نداشتم، اما ذیل آن مصوبه نوشتم که برای این هم آزمون استخدامی برگزار شود. وی ادامه داد: این حق مسلم قطعی من بود که وقتی اشخاص از هفت خان گذشته‌اند که دیگر کف کف اصل ۱۲۶ قانون اساسی است اما گفتم برای آن هم مسابقه برگزار شود.

عیدانه چطور پرداخت شد؟

احمدی‌نژاد درباره یارانه عیدانه و کمک به مردم برای خرید شب عید هم گفت: یارانه‌ای که برای طبقات پایین در نظر گرفتیم برای جبران این وضع بود و نوسانات ارز را نیز باید جبران می‌کردیم که البته دولت به دنبال جبران از طریق هدفمندی بود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعدد و بسیار فشرده‌ای داشتیم که دو روش در آن بررسی شد که یکی پرداخت از درون اقتصاد بود و یکی بالا بردن پایه‌های پولی برای پرداخت‌ها بود که با وجود ترجیح دولت بر گزینه اول ما بر سر دومی توافق کردیم.

رییس‌جمهور گفت: رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کردیم و به بانک مرکزی دادیم و ریال آن را گرفتیم و امشب برای عموم مردم نفری ۸۵ هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نفری ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم. وی ادامه داد: این همه هزینه‌ها را جبران نمی‌کند اما بالاخره می‌توان با آن سور و سات شرایط را تأمین کرد و یارانه اسفند را نیز آخر ماه واریز می‌کنیم که مقداری به مردم کمک بشود.

تحریم آجیل روش خوبی است

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که با روش مردم در تحریم برخی کالاها همچون آجیل که قیمت آن افزایش کاذب داشته، موافق است یا خیر، اظهار کرد: این اصولا روش خوبی است اما ما هم باید کنترل‌ها را کامل‌تر و حلقه‌های آن را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی یک کالای خوراکی وجود دارد، همه با هم می‌خوریم و اگر هم آن کالا کم بود با هم تقسیمش می‌کنیم؛ این سخت نیست؛ مگر می‌شود من در خانه غذا داشته باشم و همسایه غذا نداشته باشد؛ باید فشار کمتری به بازار بیاوریم؛ البته در کشور کالا فراوان است و باید کمک کنیم تا دولت بتواند برنامه‌های خودش را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

خودرو کیلویی چند؟

علاوه بر اینها رییس جمهور در مورد افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، گفت: در رابطه با موضوع قیمت خودرو حق با شورای رقابت است؛‌ بنده در این رابطه با هیچ‌کسی توافقی نکردم؛ خودروسازان به دولت آمدند و گفتند که ما نیازمند منابع هستیم و در دولت هم بحث مفصلی شد که ما چطوری به تامین منابع خودروسازان کمک کنیم؛ این یک تصمیم کلی بود که ماه‌ها پیش گرفته شد تا غیر از کالاهای اساسی سایر کالاها با ارز مبادله‌ای باشد و این حرف جدیدی نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان با وزیر و سازمان گفت‌وگو کردند و تعهد داده‌اند تا آقایان اجازه دهند که خودشان بازار را مدیریت کنند تا قیمت را به حدی بیاورند که معادل ارز مبادله‌ای شود. احمدی‌نژاد افزود: خودروسازان نباید از فضا درست استفاده نکنند؛ خودروسازان باید تولیدشان را بالا ببرند؛ چرا که در حال حاضر همه چیز وجود دارد و خودروسازان ما هم خیلی پولدارند؛ من شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیر این موضوع زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است.

وی ادامه داد: نباید این حس به وجود آید که از حمایت دولت از خودروسازان نوعی سوء‌استفاده شود؛ مگر خودروسازان چقدر هزینه دارند و خودروها چقدر می‌ارزند؛ بالاخره خودرو هم یک قیمتی دارد؛ اگر هم بخواهیم کیلویی بخریم، بگوییم کیلویی چند است.

قطع مصاحبه زنده و واکنش خاص احمدی‌نژاد به یک خبرنگار

همانگونه که گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی احمدی‌نژاد متفاوت از قبل بود، حاشیه هایش هم متفاوت بود. از قرار معلوم علت قطع این برنامه زنده تلویزیونی و پخش ضبط شده و تقطیع شده گفت‌وگوی رییس‌جمهور با خبرنگاران موجب بروز واکنش‌هایی شد.

در این بین، سامانه پیامکی اطلاع رسانی دولت (پاد) در پیامکی که در ساعت ۲۳:۱۸ شنبه برای مخاطبان خود فرستاد، نوشت: «صداوسیما در اقدامی غیرمنتظره پخش زنده گفت‌وگوی رادیو تلویزیونی رییس‌جمهور را به بهانه پخش آگهی، سریال و موسیقی قطع کرد.» به گفته منابع دولتی، رییس‌جمهور از قطع برنامه مصاحبه تلویزیونی بی‌اطلاع بوده، اما مسوولان صدا و سیما در توضیح خود این امر را رد کرده‌اند. در این باره سید تقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره دلیل قطع برنامه در میانه راه و همچنین پخش نشدن سوال خبرنگار خبرگزاری مهر و پاسخ احمدی‌نژاد گفت: همه جزئیات برنامه و اتفاقات آن با هماهنگی معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری بوده است و درباره دلایل آن باید از همان دوستان بپرسید. وی ادامه داد: «اینگونه نبوده است که سازمان صدا و سیما راسا دخل و تصرفی در برنامه کرده باشد و هر اتفاقی که افتاد با هماهنگی دوستان در ریاست‌جمهوری بوده است.» اما علاوه بر اینها، در زمان پخش با تاخیر سوالات خبرنگاران سایر رسانه‌ها، سوال یکی از خبرنگاران خبرگزاری مهر از برنامه تلویزیونی حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار این رسانه بخشی از پرسش خود را اینگونه مطرح کرد:‌ مهم‌ترین شعاری که شما دادید مبارزه با مفاسد اقتصادی بود و گفتید که می‌خواهید با فساد اکبر مبارزه کنید، حال آنکه بزرگ‌ترین پرونده فساد اقتصادی یعنی همان فساد سه هزار میلیارد تومانی در دوران شما اتفاق افتاد. قوه قضائیه را تهدید کردید که کابینه و اطرافیان شما خط قرمز هستند و حتی اجازه رسیدگی به اتهامات آنها را نمی دهید... همه این وعده‌ها و عملکرد‌ها در شرایطی است که امروز رفتارها و گفتارهایی دارید که وحدت شکن است...»

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: خیلی متشکرم! خبرگزاری مهر، یک خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات است و با پول دولت هم اداره می‌شود. شما یک بیانیه خواندید اشکالی هم ندارد. من تحمل می‌کنم، اما مطمئنا شما پیش هیچ مسوول دیگری نمی‌توانید چنین بیانیه ای بخوانید. فقط پیش احمدی‌نژاد می‌توانید.

احمدی‌نژاد افزود: شما یک بیانیه خواندید، یکسری اتهامات به دولت وارد کردید، یک شخصی گفته دولت بزرگ‌ترین فساد اقتصادی را داشته است، در دوره ما اتفاق افتاده، بله در دوره ما ۵ جنگ هم در دنیا اتفاق افتاده! ارتباطش به دولت مهم است، خیلی‌ها خیلی کارها می‌کنند، ربطش به دولت چیست؟ فساد اتفاق افتاده چه ربطی به دولت دارد؟ زلزله هم می‌آید. ممکن است یک عده هم یکدیگر را بکشند، ارتباطش با دولت مهم است؟ آیا دولت نقشی داشته است؟ خیر، من همچنان می‌گویم پاک ترین دولت است. همه بسیج شدند که بالاخره یک چیزی پیدا کنند که دولت متهم شود. ممکن است یک کارمندی این کار را کرده باشد که این همه جای دنیا و همه دستگاه‌ها هست.