فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی دیروز در حاشیه همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌ای کشور در جمع خبرنگاران به بخش‌های مختلف گزارش آژانس انرژی اتمی واکنش نشان داد. او درباره نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و جوسازی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه چنین اقداماتی در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ از سوی ایران تحریک‌آمیز است، گفت: من برای رسانه‌های غربی و کشورهایی که از شنیدن چنین اخباری تحریک می‌شوند، پیغامی دارم و آن این است که آستانه تحمل خود را بالا ببرند. اگر کشوری مسیر تکنولوژی و فن‌آوری را طی می‌کند باید با آن گفت‌وگو کنند و راه‌های همکاری را بررسی کنند. آخرین وضعیت رآکتور آب سنگین اراک

به گزارش ایسنا، عباسی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط به رآکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک، با تایید آنچه درباره رآکتور اراک در گزارش آژانس آمده است، اظهار کرد: ما درباره رآکتور تحقیقاتی اراک یک روند منطقی و معقولی داریم و آن این است که تاسیسات جانبی رآکتور را آماده کنیم، محفظه اصلی رآکتور مدت‌هاست که ساخته شده است و منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که باید تغییرات کوچکی در آن صورت می‌گرفت و به‌زودی محفظه اصلی را حمل می‌کنیم و در سر جای خود قرار می‌دهیم و در سال آینده رآکتور را با سوخت مجازی راه‌اندازی می‌کنیم. در حال حاضر ۱۵۰ مجتمع سوخت ساخته شده است و آماده برای انتقال به اراک است، بنابراین روندی که ما در رآکتور اراک طی می‌کنیم طبق برنامه است و امیدواریم کسی از این روند تحریک نشود.

سانتریفیوژهای جدید بیشتر از

۱۸۰ تا است

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همچنین نسل پیشرفته سانتریفیوژها ۱۸۰ ماشین نیست، خیلی بیشتر از این‌هاست و به تدریج نصب می‌شوند چرا که شرایط لازم برای بهره‌برداری باید فراهم شود. برنامه ما این است که تعداد نهایی این نسل پیشرفته را به‌زودی در اختیار افکار عمومی قرار دهیم، اما به طور یقین باید بگویم که قبل از قرار گرفتن این اخبار در اختیار رسانه‌ها، بازرسان آژانس در جریان این مساله قرار می‌گیرند و حتما خبرش از آژانس درز خواهد کرد.

تایید خروج نیروگاه بوشهر از مدار

عباسی درباره نیروگاه بوشهر و خبری که در گزارش اخیر آژانس مبنی بر خاموشی قلب رآکتور منتشر شده است، گفت: نباید درگیر بحث‌های ژورنالیستی در این مساله شویم.‌ رآکتور از ایمنی هسته‌ای برخوردار است. بیشتر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در رآکتور در دوران آزمایش‌ها مشاهده شد مربوط به بحث‌های غیرهسته‌ای است، یعنی در توربین و ژنراتور. اخیرا نیروگاه به شبکه متصل و برق هزار مگاوات را تامین کرد و بعد از یک هفته تا ۱۰ روز طبق برنامه از مدار خارج تا بازبینی لازم در آن انجام شود. به لطف خدا با فعالیتی که پیمانکار روس انجام داده است تجهیزات مورد نیاز ژنراتور از روسیه وارد ایران شده است و ژنراتور در حال بسته شدن مجدد و راه‌اندازی است و ظرف یکی دو هفته آینده انتظار داریم نیروگاه دوباره وارد شبکه شود. وی ادامه داد: برنامه اول ما تا پایان سال ۹۰ بود، اما با مشکلاتی که پیمانکار به ما گفت و دیدیم مشکلات منطقی است، طبق توافق دو طرفه تحویل مقدماتی را به تاخیر انداختیم.

کشف منابع جدید اورانیوم در ایران

دیروز سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی ۱۶ ساختگاه جدید نیروگاه‌های هسته‌ای کشور خبر داد. به گزارش ایرنا، این سازمان تاکید کرد: با تلاش شبانه روزی و جهادی متخصصان صنعت هسته‌ای، منابع اورانیوم کشف شده در کشور به چندین برابر میزان موجود افزایش یافته است.