برگزاری انتخابات نظام پزشکی در سایه تردید

شرکت مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت در انتخابات

مرندی: اگر احمدی‌نژاد حکم رییس سازمان نظام پزشکی را امضا نکند، تا دولت بعدی صبر می‌کنیم

دنیای اقتصاد- انتخابات سازمان نظام پزشکی که از مدت‌ها قبل حرف و حدیث‌ساز شده بود در شرایطی برگزار شد که همچنان نشانه‌هایی از حاشیه‌های چند هفته گذشته پیرامون رد صلاحیت‌ها در این انتخابات ادامه دارد. سخنگوی دولت دو روز پیش از این اعلام کرده بود که «بدون رعایت مقررات، انتخابات سازمان نظام پزشکی مخدوش خواهد بود»؛ اما یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید که اگر احمدی‌نژاد این انتخابات را تایید نکند، منتظر رییس‌جمهور بعدی خواهند ماند.

سابقه انتقاد از انتخابات نظام پزشکی به زمانی بازمی‌گردد که با اعلام ردصلاحیت‌ها، جمعی از ردصلاحیت شدگان منتقد این روند شدند؛ اما کسی فکر نمی‌کرد رییس‌جمهور نیز وارد موضوع شده و دستور تجدید نظر در بررسی صلاحیت‌ها را بدهد. محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به وزیر کشور و سرپرست وزارت بهداشت نوشته بود: «باید طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد.» وی ادامه داده بود که «در صورت عدم‌تجدیدنظر در ردصلاحیت‌ها برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است.»

کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت در واکنش به این اقدام رییس‌جمهور گفته بود:‌ «افراد رد صلاحیت شده به دلایل سیاسی رد نشده‌اند، بلکه دلایل دیگری دارد؛ انتخابات نظام پزشکی را نباید سیاسی کرد. هیچ کس خارج از چارچوب قانونی تصمیم نمی‌گیرد؛ بر این اساس قانون شورای عالی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تصمیم گیرنده است.» جدای از این واکنش‌های دیگری از سوی نمایندگان مجلس و چهره‌های مرتبط با سازمان نظام پزشکی نسبت به نامه احمدی‌نژاد شکل گرفت؛ به گونه‌ای که بیشتر مواضع مبتنی بر نادرست بودن ورود رییس‌جمهور به موضوع ردصلاحیتی‌ها بود. محمدرضا باهنر در این زمینه گفت: «حرف‌های رییس‌جمهور بدیع است و توقف انتخابات نظام پزشکی در اختیارات رییس‌جمهور نیست و این طلب اختیاری بیش از اختیارات قانونی اوست.»

با وجود این واکنش‌ها اما، غلامحسین الهام در تازه‌ترین مواضع خود و در مقام سخنگویی دولت نظیر مضامین نامه احمدی‌نژاد را بیان کرده و گفته است که «مطابق ماده ۲۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات نظام پزشکی صرفا با استعلام از وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، سازمان نظام ‌پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مربوطه صورت می‌گیرد و بدون رعایت این مقررات، انتخابات این سازمان مخدوش خواهد بود.»

الهام در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه رییس‌جمهور مبنی بر لزوم بررسی مجدد صلاحیت کاندیداهای رد صلاحیت شده ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی تصریح کرد: «بدون رعایت این مقررات، انتخابات مخدوش خواهد بود.»

انتقادات تند ارگان دولت

در نگاه به این دیدگاه‌های متفاوت، روزنامه ایران (ارگان مطبوعاتی دولت)، منتقدان نامه رییس‌جمهور در خصوص ردصلاحیت‌های نظام پزشکی را در جرگه «ائتلاف نانوشته»ای خواند و آنها را ذیل عنوان «ضد دموکراسی در انتخابات پارلمان سلامت» جای داد. ارگان مطبوعاتی دولت در گزارش خود نوشت: «در شرایطی که بالاترین مقام اجرایی کشور؛ یعنی رییس‌جمهور نسبت به روند ردصلاحیت‌ها اعتراض کرده و در دستوری خواستار تجدیدنظر در صلاحیت افراد شده و به ابطال انتخابات در صورت عدم‌احقاق حقوق افراد اشاره شده است، از چپ تا راست پهنه سیاست کشور و از روزنامه کیهان و جوان تا روزنامه اعتماد، بهار و شرق مدافع رد صلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات حداقلی و غیرقانونی بودن دستور رییس‌جمهور شده‌اند!» به نوشته این روزنامه در نظرسنجی‌های به عمل آمده از سوی مراکز افکارسنجی، ۸۶ درصد نظردهندگان از دستور رییس‌جمهور درباره بررسی مجدد نامزدهایی که صلاحیت آنها بدون دلیل قانونی رد شده حمایت کرده‌اند. با این اوصاف،‌ ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در شش گروه پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، گروه‌ علوم آزمایشگاهی، لیسانس‌های پروانه‌دار و مامایی برگزار شد. آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده، این انتخابات در حالی صورت گرفت که حتی تا صبح دیروز شک و تردیدهای زیادی در بین اعضای جامعه پزشکی در مورد برگزاری یا عدم‌برگزاری آن وجود داشت. و حتی تا لحظه تنظیم این خبر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت هم در انتخابات حضور پیدا نکرد.

مرندی: منتظر رییس‌جمهور بعدی می‌مانیم

در این بین،‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب که نباید چنین اتفاقی بیفتد که رییس‌جمهور نخواهد حکم رییس سازمان نظام پزشکی بعد را امضا کند، گفت: اگر چنین شود صبر می‌کنیم تا رییس‌جمهور بعدی بیاید و حکم رییس جدید نظام پزشکی را امضا کند.

علیرضا مرندی در حاشیه برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در مرکز همایش‌های رازی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مبنی بر احتمال مخالفت رییس‌جمهور با امضای حکم رییس‌کل جدید سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: به نظر می‌رسد شاید آقای رییس‌جمهور قانون را مطالعه نکرده‌اند. اگر مطالعه کرده باشند کاری خلاف روال قانونی انجام نشده و قانون اختیاراتی به هیات نظارت داده و آنها هم طبق اطلاعاتی که به دست آورده عمل کرده اند.

وی درباره احتمال امضا نشدن حکم رییس کل جدید از سوی رییس‌جمهور در خصوص اینکه مجلس راهکاری برای این قبیل کارها اندیشیده است، اظهار کرد: بعضی دوستان در نظر دارند طرح دو فوریتی برای تغییر قانون ارائه دهند؛ اما من فکر نمی‌کنم رییس‌جمهور بخواهد چنین کاری بکند.