انتقاد ‌هاشمی از مدیریت اقتصادی کشور

مردم چند برابر شدن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند

اما عده‌ای هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند

دنیای اقتصاد- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نزدیک شدن به پایان عمر دولت دهم انتقادات خود از عملکرد اقتصادی دولت را تشدید کرده و در تازه ترین اظهار نظرش، اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها را «نادرست و انحرافی» برشمرد. آیت‌الله‌‌هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرد: «نتیجه هدفمندی یارانه‌ها باید تقویت تولید و رشد اقتصاد و کشاورزی کشور می‌شد و نه سرازیر کردن مبلغی ناچیز به حساب مردم و در مقابل ایجاد تورم سرسام‌آور و کاهش شدید ارزش پول ملی.» انتقادات شدید رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از شیوه اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی مطرح شده که بحث بر سر اجرای فاز دوم این قانون این روزها میان دولت و مجلس داغ است. دو رزو قبل، علی لاریجانی ، رییس مجلس درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: «کسی مخالف کمک به مردم نیست و مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی برای جلوگیری از فشار به مردم به خاطر آماده نبودن شرایط است.» رییس مجلس تاکید کرده بود که «بسیاری از صاحب‌نظران در مجلس معتقدند شرایط کشور به سبب مشکلات معیشتی مردم و گرانی و معضل اشتغال آماده اجرای فاز دوم هدفمندی نیست.» مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اخیرا نتایج یک نظرسنجی را منتشر ساخت که خبر از افزایش مخالفت فعالان اقتصادی با اجرای فاز دوم هدفمندی می‌داد.

این انتقادات در شرایطی مطرح می‌شد که محمود احمدی‌نژاد اوایل این هفته بار دیگر با تاکید بر «اصرار دولت بر ادامه هدفمندی یارانه‌ها و تدوین چهار سناریو برای اجرای فاز دوم» گفته بود که «مخالفان هدفمندی یارانه‌ها، در بین مردم این طرح را عامل افزایش قیمت‌ها، تورم و مشکلات معرفی می‌کنند.» به گفته رییس جمهور «آثار تورمی سناریوهای چهارگانه روی تولید، تجارت و معیشت دهک‌های مختلف جامعه به صورت کاملا دقیق محاسبه شده است.»

دولت البته از ابتدای امسال نشان داده که به شدت در پی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است و حتی دیدگاه خود را بر مبنای اجرای یکباره این قانون اعلام کرده است؛ اما ورود مجلس به ماجرا تاکنون مانع از انجام این تصمیم شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که اختلاف مجلس و دولت بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی مربوط به وضعیت معشیتی جامعه است که مجلس معتقد است اجرای فاز دوم هدفمندی فشار اقتصادی را بر مردم بیشتر می‌کند؛ ولی دولت معتقد است که اجرای فاز دوم هدفمندی آتار تورمی را در جامعه از بین خواهد برد. به اعتقاد دولتمردان افزایش نرخ تورم و گرانی به‌دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی است؛ ولی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی، ضعف تدبیر و مدیریت مسوولان دولتی را عامل اصلی نامساعد شدن وضع اقتصادی کشور می‌دانند. حال به نظر می‌رسد آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی هم از موافقان این ایده است و نظر خود را با صراحت بیشتری نیز اعلام می‌کند.

قدرت طلبی، فرصت‌ها را سوزاند

آن گونه که روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش داده است آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران صنایع غذایی کشور، این صنعت را از صنایع راهبردی و مهم کشور خواند و با اشاره به لزوم توجه جدی به غذا و محصولات کشاورزی و دامی در مقطع حساس کنونی اظهار کرد: امید این بود که در سال «حمایت از کار، تولید ملی و سرمایه ایرانی»، وضع تولید، صنعت و کشاورزی کشور در مسیر پیشرفت تقویت شود؛ اما درگیر شدن در قدرت‌طلبی‌ها و فعالیت‌های جناحی و باندی این فرصت طلایی را از ما گرفت. وی دغدغه‌ها و مطالبات تولیدگران و کارآفرینان کشور را به‌حق و جدی عنوان کرد و گفت: وضع نامطلوب اقتصادی کنونی و درد و رنج صنایع تولیدی و کشاورزی نتیجه تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها است و لازم است اقتصاد و تولید کشور هر چه زودتر سامان یابد.

متولیان اقتصاد کشور به روزمرگی افتاده‌اند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متولیان اقتصاد کشور راه را گم کرده‌اند و به روزمرگی افتاده‌اند، تصریح کرد: برای کشوری چون ایران اسلامی با امکانات خدادادی فراوان، منابع انسانی غنی و ارزشمند و مدیران لایق و باتجربه، روزمرگی اقتصادی و فعالیت جزیره‌ای سم مهلک و نتیجه‌اش وابستگی هر چه بیشتر به واردات مصنوعات خارجی است.

‌هاشمی رفسنجانی به تلاش‌های بی‌دریغ کارشناسان و دلسوزان کشور برای تدوین اسناد مهمی چون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، برنامه چهارم و اصلاح صدر اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: خواست عمومی و رهبری معظم انقلاب از تدوین و ابلاغ این اسناد بالادستی مهم ایجاد تحول و انقلاب اقتصادی در کشور بود؛ اما بی‌تدبیری‌ها، عدم استفاده از مدیران لایق و متخصصان فن، موجب روزمرگی و افزایش وابستگی کشور به محصولات خارجی شده است.

هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمارهای خلاف واقعی که از تولید و اقتصاد کشور ارائه می‌شود، گفت: مردم به وضوح چند برابر شدن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند؛ اما عده‌ای هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امنیت غذایی کشور را مهم خواند و با اشاره به موانع موجود در سر راه فعالیت صنایع کشور، به‌خصوص صنایع غذایی، ناهماهنگی و بعضا عملکرد متضاد سازمان‌های نظارتی و مدیریتی مرتبط با تولید را زیانبار خواند و گفت: امروز مدیران صنایع و تولیدگران کشور انتظار دارند که اگر حمایت و کمکی به آنان نمی‌شود، لااقل بر سر راه فعالیت آنان موانع غیرضروری هم ایجاد نشود.