دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور روز گذشته اصلاحیه‌ای بر یک دستورالعمل اجرایی را ابلاغ کرد که شرایط «مدیر شدن» در دستگاه‌های دولتی را به شدت تسهیل کرده است. بر اساس این اصلاحیه که بر «دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای» وارد شده، از این پس اگر فردی شرایط پیش‌بینی شده در این دستورالعمل (همچون مدرک تحصیلی، سابقه کاری و حرفه‌ای) را نداشته باشد، اما از نظر مدیران دستگاه ذی‌ربط حائز «توانمندی بالا» به حساب آید، مدیر شدنش با تصمیم شورای دولتی «توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» امکانپذیر است. دستورالعمل اجرایی «نحوه انتصاب مدیران حرفه‌ای» اصلاحیه خورد

تسهیل شرایط «مدیر شدن» دولتی‌ها

دنیای اقتصاد- به رغم تداوم مناقشه بر سر مصوبه تازه استخدامی دولت، انتشار اصلاحات دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای نوید اقدام دیگر دولت برای تسهیل انتصاب‌های دولتی با نظر مسوولان بالادستی دولت را می‌دهد. بر اساس اصلاحات این دستورالعمل از این پس اگر فردی برای پست‌های مدیریتی انتخاب شود، اما شرایط پیش‌بینی شده را دارا نباشد، می‌تواند با تایید بالاترین مقام آن دستگاه مسیر رسیدن به سمت مدیریتی را آسان‌تر طی کند.

پیش از این در تبصره ۳ از ماده ۳ دستورالعمل انتصاب مدیران حرفه‌ای در دولت آمده بود: ‌«دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در مواردی که فرد انتخاب‌شده برای پست‌های مدیریتی دارای توانمندی بالا بوده و تمامی شرایط پیش‌بینی شده از ‌جمله سطح مدیریت پیش‌نیاز را دارا باشد و صرفا از حداقل تجربه موردنیاز موضوع ماده ۳ برخوردار نباشد، شرط حداقل تجربه را با تایید شورای تحول اداری دستگاه برای مدیران پایه، تایید رییس دستگاه برای مدیران میانی و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور برای مدیران ارشد، در مورد شخص موردنظر حذف نمایند.»

با این وجود در اصلاحیه اخیر دولت که دیروز توسط محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شد، اگر فرد انتخاب شده به جز شرط حداقل تجربه، شرایط دیگر را هم دارا نباشد، می‌تواند با نظر مقامات بالای آن دستگاه روند مدیر شدن را طی کند. در اصلاحیه جدید بند مورد اشاره مقرر شده است که «در موارد خاصی که فرد انتخاب شده برای پست‌های مدیریتی دارای توانمندی بالا بوده ولی شرایط پیش بینی شده را دارا نباشد، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پیشنهاد لازم را پس از تایید بالاترین مقام دستگاه، همراه با مدارک و مستندات مربوط برای طرح در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ارائه کنند تا شورای مزبور بر اساس ضوابطی که در این زمینه به تصویب می رساند، اتخاذ تصمیم کند.»

این ابلاغیه در شرایطی صورت می‌گیرد که در ماه گذشته دو مصوبه دولت برای استخدام هزاران تن در دولت (نهاد ریاست جمهوری، دستگاه‌های ملی و استانداری‌ها) بدون طی تشریفات باعث بروز انتقادها شده بود. در پی این مصوبه بود که هیات تطبیق قوانین مجلس وارد عمل شد و مصوبات جدید استخدامی دولت را برخلاف قانون خواند. در این حال اما به نظر می رسد دستورالعمل اصلاح شده انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای در دولت محمل تازه‌ای برای ابراز دیدگاه‌های مختلف در این باب باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت همچنین یک تبصره به عنوان تبصره ۴ به ماده ۳ دستورالعمل نحوه انتصاب مدیران حرفه‌ای الحاق شد که بر اساس آن، «کارمندانی که به موجب ضوابط قبلی، شرایط احراز شغل خاصی را به لحاظ نوع رشته تحصیلی دارا بوده در یکی از پست‌های سازمانی آن شغل تخصیص یافته و تغییر در شغل آنان ایجاد نشده و در حال حاضر با توجه به اصلاحات طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل شرایط احراز شغل مربوط را ندارند، چنانچه کماکان در همان شغل اشتغال داشته باشند، دستگاه متبوع می‌تواند با رعایت سایر ضوابط و مقررات، برای انتصاب آنها در پست‌های مدیریتی سطح سه (پایه)، اقدام کند. برای انتصاب این افراد در پست‌های مدیریتی بالاتر، لازم است بر اساس مفاده تبصره ۳ اقدام کنند.»

شرایط قبلی چه بود؟

پیش از این موسی مهدوی، رییس مرکز آموزش مدیریت دولتی به ایرنا گفته بود: «از آنجا که یکی از شرایط عمومی انتصاب مدیران حرفه‌ای گذراندن دوره‌های آموزشی مدیریتی مرتبط است، لازم است مدیران فعلی و همچنین افراد مستعد مدیریت، قبل از انتصاب در پست‌های مدیریتی دوره‌های آموزشی مرتبط را طی کنند.» این دستور العمل که در سال گذشته به تصویب رسیده بود قرار بود از تیرماه امسال به مرحله اجرا درآید که حالا در اسفندماه اصلاحیه خورده است.

بر اساس دستور العمل اولیه، شرایط عمومی انتصاب مدیران حرفه‌ای به این شرح بود: «شرایط عمومی انتصاب در پست‌های مدیریت حرفه‌ای، شرایط حداقلی هستند که افراد باید تمامی آنها را در سطح مدیریتی مربوط براساس جدول شرایط عمومی انتصاب به پست‌های مدیریت حرفه‌ای دارا باشند: مدارک تحصیلی همتراز: به گواهینامه‌هایی اطلاق می‌شود که دارندگان آنها حسب مورد می‌توانند از مزایای اداری و استخدامی یکی از مدارک تحصیلی رسمی برخوردار گردند.

تبصره۱ـ دارا بودن حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت دولتی مرتبط برای کارمندان واحدهای صنفی جهت انتصاب در پست‌های مدیریت حرفه‌ای واحدهای ستادی علاوه بر دیگر شرایط جدول پیوست قانون الزامی است.

تبصره۲ـ افرادی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل در پست‌های مدیریت حرفه‌ای در یکی از سطوح فوق منصوب شده‌اند از شرایط عمومی جدول پیوست قانون در همان سطح مستثنی خواهند بود. در صورت ارتقای این افراد به سطوح مدیریت بالاتر کسب تمامی شرایط عمومی سطح بالاتر الزامی است.»

بر اساس این دستور العمل همچنین تایید نهایی و انتصاب مدیران حرفه‌ای در شرایطی صورت می‌گرفت که پس از سنجش شایستگی‌ها و احراز صلاحیت‌ها، فردی که بالاترین امتیاز را کسب نموده است به شورا یا کمیسیون تحول اداری معرفی شده و شورا یا کمیسیون تحول اداری دستگاه، موظف بود فرآیند انتخاب، شرایط عمومی، شایستگی تخصصی و صلاحیت اخلاقی و رفتاری فرد منتخب را براساس مستندات ارائه شده در پرونده فرد، مورد بررسی قرار داده و در صورت تطابق کامل آنها با مفاد این دستورالعمل جهت صدور حکم انتصاب تایید نماید. این در حالی است که در اصلاحات انجام شده در دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای در دولت افراد می‌توانند مسیر هموارتری را به نسبت گذشته دنبال کنند.