تصویب بودجه شهرداری‌تهران

شهرداری موظف به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: آخرین جلسه مشترک بین معاونین قالیباف و اعضای شورای‌شهر تهران برای بررسی صفحات پایانی لایحه بودجه سال۹۲ شهرداری‌تهران، دیروز برگزار شد و با تصویب نهایی بودجه، شورا با پرداخت ۱۰ هزار و ۴۴۸ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان به شهرداری در سال۹۲ موافقت کرد تا با این رقم هزینه اداره پایتخت در سال آینده تامین شود. شهرداری سال آینده تهران اجازه دارد از طریق منابعی همچون عوارض، تراکم، مالیات، فروش ملک و پرداختی‌های دولت، معادل این رقم را درآمد کسب کند و حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن را برای هزینه‌های جاری شهرداری، حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را برای نگهداشت شهر و حدود ۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان را نیز برای پروژه‌های عمرانی شهر هزینه کند.

در جلسه دیروز شورای‌شهر همانند پنج جلسه‌ قبلی، بین مدیران شهرداری و اعضای شورا اختلاف‌نظر جدی برسر پاره‌ای از مفاد بودجه وجود داشت طوری که روز گذشته گلایه شورا از عدم کارآیی و اثربخشی «شرکت شهربان» نزدیک بود کار را به انحلال این شرکت در شهرداری ‌برساند که البته با وساطت یکی دو عضو شورا، مقرر شد بحث انحلال فعلا به تعویق بیفتد.

شرکت «شهربان» با هدف مراقبت و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهر تهران و پیشگیری از تخلفات‌ساختمانی، در شهرداری به وجود آمده است، اما ظاهرا بازدهی عملکرد این شرکت به اندازه اهداف تعیین‌شده‌اش نبوده است!

به نظر می‌رسد نارضایتی اعضای شورا به عنوان ناظر بر عملکرد زیرمجموعه‌های شهرداری در حدی بوده است که بررسی وضعیت فعالیت شرکت شهربان را به جلسه‌ای جداگانه موکول کرد و در بخش تصویب تبصره‌های بودجه ۹۲ در قالب تبصره‌ای جداگانه (بیست و چهارم) شهرداری را موظف به ارائه لایحه انحلال شرکت تا پایان اسفندماه سال جاری کرد و در متن این تبصره علت انحلال را عدم کارآیی و اثربخشی فعالیت شرکت شهربان و انحراف شرکت از ماموریت محوله عنوان کرده‌اند. علاوه بر این، روز گذشته با تصویب شورا سقف پروژه‌های مشارکتی که شهرداری تهران در سال ۹۲ می‌تواند در آن سهیم شود از ۵۰۰ میلیارد تومان به دو هزار میلیارد تومان افزایش یافت ودر عین حال شهرداری مکلف شد بعد از پیشرفت حداقل ۴۰ درصدی پروژه‌ها، آنها را بفروشد.