حماسه تاریخی ایرانیان

عکس‌ها: خبرگزاری فارس حادثه‌ای جدید در عرصه سیاسی به وقوع پیوست

حماسه تاریخی ایرانیان

دنیای‌اقتصاد- اگرچه انتظار می‌رفت که مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم قابل توجه باشد، اما شاید کمتر کسی گمان می‌برد که میزان مشارکت در این انتخابات تا آن حد بالا برود که رکورد تمام انتخابات گذشته را بشکند و با انفجار رای روبه‌رو شویم. آن‌گونه که وزارت کشور اعلام کرده است، رای‌دهندگان یکساعت پیش از آغاز رای‌گیری مقابل شعبه‌های اخذ رای به صف ایستاده بودند که این موضوع باعث تعجب مجریان انتخاباتی شده است.

از شهرستان‌‌های مختلف گزارش رسیده است که صف‌های طویل رای باعث تعجب رای‌دهندگان هم شده است. بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های خارجی هم که برای پوشش انتخابات به ایران آمده‌اند، با صحنه‌های به گفته خودشان، عجیب و غیرقابل باوری مواجه شده‌اند. بی‌.بی.سی گزارش داد که استقبال از انتخابات بی‌سابقه بوده است و حادثه‌ای جدید در عرصه سیاسی ایران به وقوع پیوسته است. سایر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مهم بین‌المللی هم گزارش‌های کم و بیش مشابهی را مخابره کرده‌اند.

شرایط جدید

به این ترتیب فارغ از اینکه نتیجه انتخابات به نفع چه کسی رقم خواهد خورد، اولین نتیجه عینی آن که حضور بی‌سابقه مردم پای صندوق‌های رای است، نشان‌دهنده تمایل اکثریت ایرانیان برای اعمال اراده خوداست. حتی در رای‌گیری روز گذشته بخش مهمی از رای‌دهندگان که به «آرای خاموش» مشهور هستند و معمولا تمایلی به حضور پای صندوق‌های رای ندارند، برخلاف همیشه از خانه‌ها خارج شده بودند و در نوبت رای دادن ایستاده بودند. خبرگزاری ایسنا در این زمینه گزارش داد: حضور پرشور و سراسری ملت ایران در پای صندوق‌های رای برای برگزیدن دهمین رییس‌جمهور ایران در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته‌است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «ایران انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرد»، نوشت: ایران رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهور جدید را پس از رقابت‌های انتخاباتی فشرده‌ آغاز کرد.

رقابت در دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پس از سه هفته راهپیمایی‌های گسترده و مناظره‌های داغ تلویزیونی به شدت بالا گرفت.

در کنار احمدی‌نژاد و موسوی، مهدی کروبی، رییس پیشین مجلس و اصلاح‌طلب ایران و محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه افزود: ایرانی‌ها روز جمعه در داغ‌ترین رقابت انتخاباتی ایران برای رای دادن به صف شدند. مقامات انتخاباتی مشارکت بی‌سابقه‌ای را در میان ۲/۴۶‌میلیون رای‌دهنده ایرانی که نیمی از آنان پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ به دنیا آمده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند.

کامران دانشجو، رییس ستاد انتخابات کشور به خبرگزاری فرانسه گفت: از ساعات نخستین آغاز رای‌گیری‌ جمعیت بسیاری (برای حضور در انتخابات) حاضر شدند. این گزارش حاکی است: نتیجه انتخابات با دقت از سوی جامعه بین‌المللی دنبال می‌شود، زیرا رییس‌جمهور بعدی ایران در زمان تعیین‌کننده‌ای برای سیاست خارجی قدرت را به دست خواهد گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با عنوان «ایرانی‌ها در انتخابات حساس ریاست‌جمهوری رای دادن را آغاز کردند» نوشت: آیت‌ا... علی خامنه‌ای ـ‌رهبر معظم ایران ـ رای خود را دقایقی پس از آغاز انتخابات به صندوق رای انداخت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: رهبر معظم انقلاب در حالی که رای خود را به صندوق می‌انداخت، از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کنند.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: ایرانی‌ها صبح جمعه رای دادن در انتخاباتی را آغاز کردند که احمدی‌نژاد را در برابر کاندیداهای دیگر به چالش می‌کشد. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید پس از مبارزات انتخاباتی فشرده‌ای به پای صندوق‌های رای رفتند.

احمدی‌نژاد در مسجدی در تهران رای داد، در حالی که موسوی به منطقه شهرری رفت تا رای خود را به صندوق بیندازد.

خبرگزاری آلمان هم نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر ایران با ۲/۴۶‌میلیون واجد شرایط رای دادن آغاز شد.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی سه کاندیدایی هستند که با محمود احمدی‌نژاد ـ‌رییس‌جمهور فعلی ـ رقابت می‌کنند.

روزنامه «چاینادیلی» نیز نوشت: انتظار می‌رود مشارکت در این انتخابات بسیار بالا باشد.

همچنین خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی ظهر دیروز از تهران گزارش داد: در حالی که کمتر از پنج ساعت از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گذرد، رای‌دهندگان به تعداد بی‌سابقه‌ای در این انتخابات حضور یافته‌اند. چندین تن از شاهدان می‌گویند که در تهران- پایتخت ایران- صف‌های طویلی حتی پیش از آغاز انتخابات در ساعت هشت صبح در برابر شعب اخذ رای تشکیل شده بود.

مشارکت بالای مردم در نخستین ساعات روز تاییدی بر پیش‌بینی‌هایی است که وزارت کشور ایران داشت مبنی بر این که در انتخابات امسال با مشارکتی بی‌سابقه روبه‌رو خواهیم بود. حدود ۲/۴۶‌میلیون نفر از ۴/۷۰‌میلیون جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن هستند.