دنیای اقتصاد - در حالی که نمایندگان مجلس پیشتر هشدار داده بودند که در صورت عدم‌تخصیص صحیح بنزین سهمیه‌ای، بودجه پیش‌بینی شده برای سال جاری کفاف نخواهد داد، رییس ستاد مدیریت مصرف سوخت از تحقق این پیش‌بینی خبر داده و اضافه کرده است که دولت به زودی برای تامین کسری بنزین مصرفی، درخواست بودجه از مجلس خواهد کرد. اعلام تدوین متمم بودجه در ماه سوم سال بی‌سابقه است. برای سه ماه تابستان

سهمیه بنزین ثابت ماند

دنیای اقتصاد- سردار محمد رویانیان، رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت که سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای تابستان همان ۳۰۰ لیتر است و تغییری نکرده است.

وی در عین حال از ارائه لایحه متمم بودجه واردات بنزین به مجلس خبر داد.

رویانیان این خبر را در شرایطی اعلام کرده است که براساس قانون بودجه ۸۸ کل کشور، دولت موظف شده است از واردات بنزین با یارانه‌ دولتی خودداری کند و بنزین تولید داخل راهم به گونه‌ای سهمیه‌بندی کند که نیاز به پرداخت یارانه‌ برای واردات بنزین نباشد و بنزین وارداتی با قیمت تمام شده به مشتریان عرضه شود.

براین اساس دولت مقرر کرد که طی سه ماه بهاری به هر خودروی شخصی ۳۰۰لیتر معادل ۱۰۰لیتر در ماه تعلق گیرد. تا پیش از آغاز سال جدید سهمیه هر خودرو ۱۲۰لیتر در ماه بود که با قانون جدید مجلس این سهمیه به ۱۰۰لیتر کاهش یافت که البته بسیاری از نمایندگان به دولت اعتراض کردند که قانون بودجه به طور کامل اجرا نشده است. چرا که اگر قانون بودجه ۸۸ به طور کامل اجرایی شود، به هر خودروی شخصی در ماه حداکثر ۵۰ یا ۶۰لیتر بنزین سهمیه تعلق می‌گیرد. اما دولت به اعتراض نمایندگان توجهی نکرده است و سهمیه ۳۰۰لیتری را برای سه ماه دوم سال ۸۸ هم اعلام کرده است.

رویانیان دیروز شنبه به خبرنگاران گفت: سهمیه بنزین تابستانی خودروها بدون تغییر همان ۳۰۰ لیتر باقی ماند.

محمد رویانیان افزود: بر اساس تصمیم هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری و با توجه به کاهش روزانه ۳میلیون لیتر مصرف بنزین توسط مردم، رایزنی‌های صورت گرفته با مجلس و اقدامات مدیریتی و نرم‌افزاری که موجب کاهش مصرف سوخت شده است، مصوب شد برای سفرهای تابستانی تغییر در سهمیه بنزین خودروها صورت نگیرد و بدین ترتیب خودروهای شخصی در فصل تابستان می‌توانند همان ۳۰۰ لیتر بنزین خود را دریافت کنند. از سوی دیگر خودروهای عمومی نیز همانند ماه قبل سهمیه دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بنزین آزاد نیز در فصل تابستان فعلا ۴۰۰ تومان خواهد ماند.

مصرف بنزین روزانه ۳ میلیون و گازوئیل ۵میلیون لیتر کاهش یافت

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه میزان کم کسری با رایزنی‌ها و متمم بودجه حل خواهد شد، گفت:‌ بر اساس جدیدترین آمارها روزانه طی ماه‌های گذشته سه میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین و ۵میلیون لیتر کاهش مصرف گازوئیل داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امسال در بخش گازوئیل هیچ گونه وارداتی صورت نگرفته است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال واردات گازوئیل نداشته باشیم و حتی گازوئیل را صادر کنیم.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اقدامات مدیریتی صورت گرفته برای کاهش مصرف بنزین گفت: مصرف بنزین با این اقدامات تا ۵میلیون لیتر در روز کاهش می‌یابد. وی در عین حال افزود در ماه‌های آینده لایحه واردات بنزین به مجلس ارائه می‌شود.

عرضه و سهمیه بنزین به‌زودی منطقه‌ای می‌شود

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح منطقه‌ای کردن عرضه بنزین در استان سیستان و بلوچستان گفت: با موفقیت‌آمیز بودن این طرح عرضه و سهمیه بنزین به‌زودی با تغییراتی که در سیستم نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت، به صورت منطقه‌ای خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سردار رویانیان به بازپالایش اطلاعات خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود یک میلیون دستگاه خودرویی که از سال ۴۴ تاکنون تصور می‌شد در کشور وجود داشته است، از رده خارج شده و بدین ترتیب سهمیه سوخت آنها ابطال شده است.

وی از ارائه کارت هوشمند LPG - بنزین خبر داد و گفت: با ارائه این کارت به خودروهای دوگانه‌سوز هر میزانی که این خودروها از سهمیه خود مصرف کنند، از رقم کارت کاسته می‌شود.

احتمال افزایش قیمت بنزین آزاد

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: متاسفانه قیمت بنزین طی چند ماه گذشته در جهان از لیتری ۳۵۰ تومان به ۵۵۰تومان افزایش یافته اما فعلا قیمت بنزین آزاد در کشور همان ۴۰۰تومان است، اما ممکن است تصمیمات جدیدتری در این خصوص اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور روزانه ۶۳میلیون لیتر است، تصریح کرد: در صورت تامین بودجه ظرف ۲ سال آینده در تولید بنزین به خودکفایی می‌رسیم و با تولید ۲۰میلیون لیتر بنزین قادر خواهیم بود ۶۵میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.

سردار رویانیان به طرحی اشاره کرد که بر اساس آن به ازای تولید هر سه خودرو باید یک خودروی فرسوده از رده خارج شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰درصد مصرف خودروهای داخلی باید کاهش یابد، گفت: بر اساس قانون حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، باید حمل و نقل عمومی به ۷۵درصد افزایش یابد و تولید پالایشگاه‌ها نیز به خودکفایی برسد.