در بند آن مباش که نشنید یا شنید

استاد اکبر ساعتچی

نمایشگاه از میر تا میر با ارائه آثاری از از استادان بنام خط نستعلیق پنج قرن گذشته ایران همچون شاه محمود نیشابوری- میرعلی- باباشاه- میرعماد- عبدالرشید دیلمی‌ (خواهرزاده میرعماد)- نورا لاهیجی- خاندان وصال شیرازی- آقا فتحعلی حجاب - میرزا غلامرضا اصفهانی- میرزا محمد رضا کلهر- سید مرتضی برغانی- ملک الخطاطین- مرتضی نجم‌آبادی-عمادالکتاب سیفی- حسن زرین خط - ابراهیم بوذری-علی آقا حسینی- علی حاتمی- علی منظوری-علی اکبر کاوه - سید حسین میرخانی و سید حسن میرخانی و... برپا شد.

اگر چه همه خوشنویسان طول تاریخ برای خط به ویژه خط نستعلیق زحمت کشیده‌اند، اما به نظر من کسانی که در زیبا‌تر شدن خط نستعلیق و انتقال آن تاثیر‌گذار بوده‌اند میر علی هروی - میرعماد - باباشاه- عبدالرشید- نورا لاهیجی - خاندان وصال - آقا فتحعلی حجاب شیرازی- میرزا محمدرضا کلهر- محمد حسین عمادالکتاب و خوشنویس بزرگ معاصر سید حسین میرخانی بودند که سبک و سیاقشان تا به امروز تداوم دارد.

آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه، مجموعه شخصی بود که جمع‌آوری آنها از چهل سال پیش تا به امروز شروع شده است.

متاسفانه نهادهای دولتی مانند فرهنگستان هنر، میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و دیگر نهادها هیچگونه حمایتی از این نمایشگاه نکردند و بی‌توجه از کنارش گذشتند. در صورتی که یکی از وظایف اصلی این ارگان‌ها حمایت از افرادی است که بی هیچ پشتوانه‌ای کار می‌کنند. به هرحال اگر عمری باقی بماند در نمایشگاه‌های بعدی آثار نسخ و ثلث و شکسته از خوشنویسان بزرگ ایران به نمایش گذاشته خواهد شد و همچنین نمایشگاهی از میرخانی تا امروز از دیگر برنامه‌های آینده نگار خانه خواهد بود. حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید