دنیای اقتصاد- مهدی حسینی یکی از مقامات وزارت نفت در دولت خاتمی طی مقاله‌ای در سایت خبری تحلیلی «ادیا» موسسه گفتمان انرژی مسلمانان در واکنش به آمارهایی که رییس جمهور در سخنان انتخاباتی خود در خصوص صنعت پتروشیمی مطرح کرد‌، آنها را نادرست دانسته و تلاش کرده تا به صورت کاملا کارشناسی سهم هر یک از دولت‌های قبلی و دولت نهم را در تحولات مربوط به صنایع پتروشیمی‌مشخص کند. بنا بر گزارش سایت ادیا‌، وی در این مقاله آورده است: در سخنان انتخاباتی رییس محترم جمهور شنیدیم که تولید محصولات پتروشیمی‌در دولت نهم به بیش از ۴۷‌‌میلیون تن در سال رسیده که جهشی عظیم و حاصل تلاش‌های دولت نهم در مقایسه با عملکرد دولت‌های قبل به حساب می‌آید.

این آمار در کنار آمارهای مشابهی در رابطه با دیگر صنایع همچون سیمان، فولاد، آلومینیوم، مس و ... ذکر می‌گردید که در صورت صحت، هر ایرانی را بسیار خوشحال و مشعوف می‌نمود. بحث مربوط به سایر صنایع و میزان صحت و سقم آمارهای ارائه شده و سهم دولت نهم در نامه وزیر محترم سابق صنایع، جناب آقای مهندس جهانگیری با ذکر دقیق آمار و اطلاعات پاسخ روشن داده شده که فاصله بین ادعاها و واقعیت آنچنان عظیم است که تاسف عمیق هر ایرانی را به همراه داشته و دارد؛ چرا که از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور آمارهایی این چنین نادرست و غیر واقعی ارائه می‌شود. در این مقاله اما تلاش شده تا به صورت کاملا کارشناسی سهم هر یک از دولت‌های قبلی و دولت نهم را در تحولات مربوط به صنایع پتروشیمی‌و با فرض صحت کلیت مطلب مطابق با آنچه ایشان بیان داشته باز شناخته و از این رهگذر به قضاوت نشسته، به شناخت خدمتگزاران واقعی مردم رسیده، در دنیای بی‌حرمتی به ارزش‌ها و حقیقت‌جویی‌ها به گوشه‌هایی از حقیقت دست یافته و آنرا پیش‌کش مردم نماییم. دولت‌های ششم و هفتم ظرفیت واقعی تولید پتروشیمی‌کشور را از حدود ۳‌‌میلیون تن اولیه به حدود ۱۱‌‌میلیون تن رساندند و دولت هشتم این عدد را به ۱/۱۵‌‌میلیون تن در پایان سال ۱۳۸۳ رساند. اما در سال ۱۳۷۹ با روشن شدن وضعیت تولید میدان گازی پارس جنوبی با عقد قراردادهای فازهای اول تا هشتم و تهیه خوراک اتان برای واحد‌های بزرگ و بسیار بزرگ پتروشیمی، آن دولت را در شرایطی قرار داد تا اقدام به حرکتی انقلابی در توسعه بسیار گسترده و سریع این صنعت مهم کشور کند. در این راستا وزارت نفت و صنایع پتروشیمی‌در دولت هشتم اقدام به تعریف، عقد قرارداد، تامین فاینانس و اجرای ۲۳ طرح بزرگ پتروشیمی‌با حجم ظرفیت حدود ۳۶‌‌میلیون تن کرد که با اجرای آنها طی برنامه‌های سوم و چهارم تولید کشور از مرز ۵۱‌‌میلیون تن در سال بگذرد. لیست و ویژگی‌های این طرح‌ها به نقل از گزارش وزیر نفت در پایان سال ۱۳۸۳ در جداول تهیه شده است. بررسی این جداول نکات بسیار مهمی‌را روشن می‌سازد که به طور خلاصه به شرح زیر می‌تواند ارائه شود:

۱. تولید قابل ارائه به بازار در پایان سال ۱۳۸۳ برابر ۱۵‌‌/۱میلیون تن بوده است.۲. کل طرح‌های در حال اجرا در پایان سال ۱۳۸۳ برابر ۰۴/۳۶‌‌میلیون تن بوده است که مجموعا به جمع ۱۴‌‌/۵۱میلیون تن می‌رسید.۳. طرح‌های تکمیل شده توسط دولت هشتم بالای ۹۶درصد در پایان سال ۱۳۸۳ برابر ۶۹۰/۷‌‌میلیون تن بوده است.

۴. طرح‌های تکمیل شده بالای ۹۰درصد تا ۹۶درصد در پایان سال ۱۳۸۳ برابر ۴۵۰/۹‌‌میلیون تن بوده است. معمولا طرح‌های بالای ۹۰درصد را تکمیل شده تلقی می‌نمایند چون این واحدها دیگر در حال راه اندازی و تست نهایی هستند. به این ترتیب می‌توان گفت که علاوه بر ۱‌/۱۵میلیون تن ظرفیت در حال تولید در ابتدای سال ۱۳۸۴، ۱۴۰/۱۷میلیون تن هم طرح در حال راه‌اندازی تحویل دولت نهم گردیده که مجموعا برابر ۲۴۰/۳۲‌‌میلیون تن می‌شود.

۵. طرح‌های تکمیل شده بیش از ۸۰درصد و کمتر از ۹۰درصد در ابتدای سال ۱۳۸۴ معادل ۳۵۷/۲‌‌میلیون تن بوده.

۶. طرح‌های تکمیل شده بیش از ۶۰درصد و کمتر از ۸۰درصد در ابتدای سال ۱۳۸۴ معادل ۳۵۶‌/۴‌میلیون تن بوده.

۷. طرح‌های تکمیل شده بیش از ۵۰درصد و کمتر از ۶۰درصد در ابتدای سال ۱۳۸۴ معادل ۶۵۰/۱‌‌میلیون تن بوده.

۸. طرح‌های تکمیل شده بیش از ۳۵درصد و کمتر از ۵۰درصد در ابتدای سال ۱۳۸۴ معادل ۴/۵۶۵میلیون تن بوده.

۹. طرح‌های تکمیل شده زیر ۳۵درصد در ابتدای سال ۱۳۸۴ معادل ۲۳۸‌/۲‌میلیون تن بوده.۱۰. طرح‌های عقد قرارداد شده ولی به اجرا نرسیده در ابتدای سال ۱۳۸۴ معادل ۵۰۰‌/۳‌میلیون تن بوده. حال با توجه به اینکه در عمل تغییراتی را دولت نهم اعمال کرده است که در نتیجه از عدد ردیف ۶ حدود ۲۷۰‌هزار تن، ردیف ۷ یک فاز طرح به میزان ۸۲۰ هزار تن حذف، ردیف ۸ تنها دو طرح نیم‌‌میلیون تنی یعنی

یک ‌‌میلیون اجرا، ردیف ۹ نیز یک ‌میلیون تن اجرا و ردیف ۱۰ نیز در حال اجرا ولی حدود ۵۰درصد تکمیل شده است، لذا بر اساس اطلاعات فوق سهم هر یک از دولت‌ها در این فرآیند مشخص است.

ملاحظه می‌شود که:

۱. سهم دولت نهم در کل تولید و طرح‌های توسعه ای تنها ۰۸۵/۶‌میلیون تن است.(دولت نهم طرح جدیدی جز یک واحد با مشارکت ژاپنی‌ها

به نام پتروشیمی‌مهر را شروع نکرده و تنها در دریای طرح‌های دولت هشتم شنا نموده است).

۲. سهم دولت قبلی از تولید تحویلی و طرح‌های اجرایی معادل ۳۳۴‌‌/۳۹میلیون تن بوده است.

۳. سهم طرح‌های اجرا نشده و باقیمانده معادل ۷۱۷‌/۵‌میلیون تن می‌باشد. بنابراین همانگونه که ملاحظه می‌شود سهم دولت نهم از کل تولید پتروشیمی‌و آنهم محدود به تکمیل طرح‌های دولت هشتم که انقلاب تولید پتروشیمی‌را آغاز و متعلق به اوست برابر با تنها حدود ۶‌‌میلیون تن یعنی ۱۱/۹درصد است در حالیکه سهم دولت قبل ۳/۳۹میلیون تن یعنی ۹/۷۶ درصد یعنی ۵/۶برابر دولت نهم می‌باشد.

حال اگر سهم ۱۱‌‌میلیون تنی دولت‌های ششم و هفتم را نیز حذف نماییم، سهم دولت هشتم به تنهایی ۲۸‌‌میلیون تن و دولت نهم ۶‌‌میلیون تن است که مقایسه عملکرد این دو دولت را به طور مطلق به ما می‌دهد و برابر است با ۴/۷۶؛ لذا ملاحظه می‌گردد که ارقام چگونه سخن می‌گویند و خدمتگزاران واقعی کدام‌ها هستند. تاریخ همواره دو گروه را حتی در اوج قدرت ذلیل نموده است؛ یکی آنهایی که با مردم خود روراست نبوده و دروغ گفته اند و دیگری آنهایی که در حق مردم، دیگران و رقبا رعایت انصاف را نمی‌نمایند، به راستی با کسانی که این هر دو را با هم دارند چه خواهد کرد؟