واکنش احمدی‌نژاد و نوذری به زنگنه

دنیای اقتصاد- با پاسخ مستقیم محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و غلامحسین نوذری وزیر نفت به اظهارات بیژن زنگنه، بحث بر سر کارنامه صنعت نفت کشور در چهار سال گذشته وارد فاز جدیدی شد. روز یکشنبه هم معاون وزیر نفت و برخی کارشناسان نفتی حامی دولت به اظهارات بیژن زنگنه واکنش نشان دادند و او را به مناظره نفتی دعوت کردند.زنگنه گفته بود: قراردادهای نفت و پتروشیمی در دولت نهم مطابق زمان‌بندی پیش نرفته و اجرایی نشده است. نبرد نفتی در آستانه انتخابات بالا گرفت

پاسخ احمدی‌نژاد و نوذری به بیژن زنگنه

دنیای اقتصاد- با پاسخ مستقیم محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و غلامحسین نوذری وزیر نفت به اظهارات بیژن زنگنه، بحث بر سر اوضاع صنعت نفت کشور در چهار سال گذشته وارد فاز جدیدی شد.

روز یکشنبه هم معاون وزیر نفت و برخی کارشناسان نفتی به اظهارات بیژن زنگنه واکنش نشان دادند و او را به مناظره نفتی دعوت کردند. اما اکنون محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و نوذری وزیر نفت ترجیح داده‌اند مستقیما وارد موضوع شوند و به دفاع از خود و پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی زنگنه بپردازند تا انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از پیش رنگ و بوی نفتی به خود بگیرد.

چالش بر سر صنعت نفت و میزان درآمدهای نفتی کشور طی چهار سال گذشته همواره محل نزاع و مناقشه بین حامیان دولت احمدی‌نژاد و منتقدان دولت بوده است و در موارد بسیاری علاوه بر رییس‌جمهور، سخنگوی دولت و وزرای اقتصادی برخی وزیران غیراقتصادی نظیر محمد حسین صفار هرندی وزیر ارشاد هم به دعوا وارد شده‌اند و منتقدان را به شایعه پراکنی و فریبکاری مردم درباره میزان درآمدهای نفتی متهم کرده‌اند. منتقدان می‌گویند در این چهار ساله دست کم ۳۰۰میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم که سرنوشت و چگونگی هزینه شدن آن معلوم نیست. حتی دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۶کشور اعلام کرد که یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به خزانه واریز نشده است. انتشار این گزارش در کنار سخنان انتقادی کسانی چون بیژن زنگنه باعث شده تا دولت تمام قد وارد دعوا شود و از خود دفاع کند. از یک سو وزیر اقتصاد گزارش دیوان محاسبات را نادرست خواند و در سوی دیگر نوذری وزیر نفت اعلام کرد که برخلاف گفته‌های آقای زنگنه دست کم ۶۶میلیارد دلار سرمایه خارجی در صنعت نفت جذب کرده‌ایم. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور هم به کسانی چون زنگنه حق داد که آمارهای دولت را باور نکنند، چرا که پیشرفت‌ها این قدر زیاد بوده است که برای مخالفان قابل باور نباشد. احمدی‌نژاد و نوذری صنعت نفت ایران را در حدی از پیشرفت دانستند که تحریم‌ها از جمله درباره صادرات بنزین به ایران نمی‌تواند تاثیری بر جای بگذارد. از همین رو، هر دو به اتفاق اعلام کردند که بی‌صبرانه منتظرند تا صادرات بنزین به ایران تحریم شود. اما آنچه که باعث شده تا مقامات دولت و رییس‌جمهور این گونه وارد بحث شوند، آن بخش از سخنان روز پنج‌شنبه بیژن زنگنه وزیر نفت است که با به چالش کشیدن مستقیم عملکرد دولت احمدی‌نژاد گفته بود: دولت نهم با حدود ۳۰۰میلیارد دلار درآمد نفتی در طول فعالیت خود بیش از دولت‌های ۱۶ سال گذشته درآمد کسب کرده اما بازدهی مناسب را نداشته است. درآمد حاصل از صدور فرآورده‌های پتروشیمی با قیمت قبلی ۹میلیارد دلار می‌شد، اما با افزایش قیمت در بازار جهانی اکنون این درآمد ۱۳ تا ۱۴میلیارد دلار است. تمام قراردادها مربوط به دولت قبل است. این دولت حتی یک قرارداد پتروشیمی منعقد نکرده و فقط در حد تفاهم‌نامه بوده است و این را می‌توانید مستقیما از کارشناسان نفتی بپرسید و دریابید که دولت نتوانسته است کاری را از پیش ببرد.

زنگنه گفته بود: نهاد مدیریت در دولت فعلی تضعیف و با جهان قطع رابطه شده و با دستاوردها درست برخورد نشده است و سرمایه‌های انسانی تحقیر شده‌اند. وزیر نفت دولت خاتمی گفت: اگر سری به عسلویه بزنید و از پیمانکاران دولتی و خصوصی سوال کنید، وضعیت پروژه‌های نفتی کشور را بهتر درک خواهید کرد.

زنگنه افزود: حجم کار واگذاری به پیمانکاری‌ها در دولت نهم در مقایسه با پنج سال قبل کمتر و در برخی مصوبات مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش نفت نیز تغییراتی ایجاد شده است. قراردادهای نفت و پتروشیمی در دولت قبل که تا بالای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته، در دولت نهم مطابق زمان‌بندی پیش نرفته و اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: مگر قرار نبود تولید بنزین را افزایش دهند، چرا چنین اتفاقی نیفتاده است؟ وی با انتقاد از واگذاری عمده طرح‌های پیمانکاری به بخش‌های دولتی و قرارگاه خاتم که زیر نظر سپاه پاسداران است، گفت: زمانی که در دولت خاتمی تحت عنوان پروژه پتروپارس فازهای ۶، ۷ و ۸ را اجرا کردیم، تمام مدیران مسوول پروژه با اتهام فساد نفتی به دادگاه احضار شدند، اما دولت نهم کلی تبلیغ کرد این طرح‌ها جزو افتخارات ملی است و ایرانی‌ترین قرارداد در بخش نفت است.

وی با بیان پیشرفت فیزیکی ۲۵درصدی فازهای ۸ و ۹ پارس جنوبی گفت: اگر پروژه‌های پیش‌بینی شده در این منطقه در دولت نهم به طور کلی اجرایی شده بود، تعداد شاغلان از ۱۰۰هزار نفر بیشتر شده بود اما تعداد فعالان در این منطقه کاهش یافته است.

نامدار زنگنه تاکید کرد: ظرفیت سازی در نفت و گاز نیازمند تلاش و دلسوزی است و پول به تنهایی کافی نیست و مدیریت در افزایش تولید نقش بسزایی دارد. بیان این آمارها آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری از زبان زنگنه که به واسطه وزارتش در نفت، اشراف کاملی بر این حوزه دارد، کافی بود تا رییس‌جمهور و وزرایش درصدد پاسخگویی برآیند. محمود احمدی‌نژاد که دیروز در یازدهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت سخن می‌گفت، در پاسخ به آمارهای زنگنه گفت: برخی آمار کارهای انجام شده در این دوره را باور نمی‌کنند و آن را حیرت‌انگیز می‌دانند که البته ما نیز به آنها حق می‌دهیم اما آنان حق ندارند تخطئه کنند، چون این اقدامات دستاوردهای یک ملت است.

به گزارش مهر، احمدی‌نژاد اظهار داشت: هنگامی که از صنعت نفت صحبت می‌کنیم، صرفا از یک کار حرفه‌ای سخن نمی‌گوییم بلکه امروز نفت با مفاهیمی چون استقلال، عزت، توانستن، بی نیاز بودن و همت‌های بلند در کشورمان عجین شده است. وی افزود: در طول چند سال گذشته مدیران و کارکنان صنعت نفت همواره رقم زننده برجستگی‌ها و پیروزی‌های بزرگ برای ملت ما بوده اند و یادمان نمی‌رود که در ایام انقلاب کارکنان صنعت نفت به گونه ای اوضاع را اداره کردند که هم مردم سختی نکشند و هم طاغوت وابسته به بیگانه سرنگون شود. احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به ایام دفاع مقدس گفت: مجموعه خانواده بزرگ صنعت نفت با فداکاری و تقدیم صدها شهید و جانباز همیشه جریان نفت را زنده و پایدار حفظ کرده‌اند و در این چند سال هم که نقطه تمرکز فشار تحریمی دشمن بر صنعت نفت بود و به خیال خودشان راه‌ها را بستند و موانع ایجاد کردند و درصدد آسیب رساندن به کشورمان بودند، اما دیدیم خانواده صنعت نفت نه تنها تحریم را شکست، بلکه در مقایسه با گذشته چند برابر خدمت انجام داد. رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم پاسخ دشمن را بدهیم، باید بگوییم نماد آن کاری است که در صنعت نفت انجام شد و امروز حرکتی که در صنعت نفت انجام می‌شود، تجلی توکل بر خداوند و توانستن است. وی همچنین گفت: آنها که در موضوع هسته‌ای می‌خواستند جلوی ما را بگیرند، محور کار خود را بر صنعت نفت قرار داده بودند و برخی ناز و تکبر کردند، اما اکنون می‌بینید چقدر تقاضا به سمت شماست. احمدی نژاد افزود: ما نیازمند و وابسته به خارج نیستیم و در هیچ یک از این قراردادها کوچکترین امتیازی داده نشد. رییس‌جمهور خطاب به کارکنان صنعت نفت گفت: در سنگین‌ترین فشارهای اقتصادی و سیاسی ۳۰ سال اخیر شما زیر بار هیچ فشاری نرفتید و در همین جا از همه شما صمیمانه تشکر می‌کنم؛ چرا که راه همین است. احمدی‌نژاد ادامه داد: یکی از شگفت‌ترین روزها آن بود که وقتی گفتند بنزین را تحریم می‌کنیم، شما گفتید ما استقبال می‌کنیم و الان هم من از قول شما می‌گویم که زودتر این کار را انجام دهید؛ اگر جرات دارید.

جذب ۶۶میلیارد دلار سرمایه در صنعت نفت

وزیر نفت هم با اشاره به جذب ۶۶میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی در صنعت نفت طی ۴ سال گذشته گفت: همچنین از هر گونه تحریم به ویژه در بخش واردات بنزین استقبال می‌کنیم.

نوذری هم که دیروز در یازدهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت در تشریح طرح‌ها و پروژه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده در طی فعالیت های دولت نهم سخن می‌گفت، با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته حدود ۶۶میلیارد دلار منابع داخلی و فاینانس جذب صنعت نفت ایران شده است، تصریح کرد: از این میزان ۴۸میلیارد دلار از محل منابع داخلی و مابقی از محل فاینانس جذب صنعت نفت کشور شده است. وی با اشاره به این موضوع که در پروژه پارس شمالی برای تولید ۲۰میلیون تن LNG معادل ۲۰میلیارد دلار قرارداد با یک شرکت چینی منعقد کرده‌ایم، بیان کرد: همچنین در میادین گلشن و فردوس نیز ۱۶میلیارد دلار قرارداد امضا شده است. نوذری با اشاره به امضای قراردادهای توسعه فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی طی فعالیت‌های دولت نهم گفت: برای توسعه هر یک از این فازها به ۴ تا ۵میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

از تحریم بنزین استقبال می‌کنیم

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از هر گونه تحریم به ویژه در بخش واردات بنزین استقبال می‌کنیم، اعلام کرد: در حال حاضر شرایطی فراهم شده که این امکان وجود دارد ظرف مدت ۴۸ ساعت بنزین مورد نیاز کشور تامین شود. وی با اشاره به ساخت پالایشگاه مایعات گازی ستاره خلیج فارس اظهار داشت: با تولید ۳۵میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه کشور از واردات بنزین خودکفا خواهد شد، ضمن آنکه هم‌اکنون ساخت ۷ پالایشگاه جدید در کشور در حال انجام است.

آمادگی برای مناظره با منتقدین صنعت نفت

وزیر نفت در ادامه با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون با تمامی منتقدین صنعت نفت آمادگی مناظره و مذاکره دارم، گفت: بر اساس آمارها و ارقام موجود با کلیه منتقدین مذاکره کرده و ابهامات آنها را نسبت به مشکلاتی که اعلام می‌کنند، رفع خواهم کرد. نوذری با تاکید بر اینکه صنعت نفت خط مقدم جبهه اقتصادی ایران است، بیان کرد: در گزارش محرمانه‌ای که جورج بوش برای اوباما تهیه کرده، اعلام نموده است که تحریم در صنعت نفت ایران کارساز نیست. وی افزود: برگزاری سیزدهمین و چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی نیز حاکی از این موضوع است که ساخت داخل در ایران انجام گرفته و صنعت نفت تا حدود زیادی از ورود شرکت‌های خارجی خودکفا شده است.

عکس: خبرگزاری شانا