اگر جلوی انتقاد گرفته شود، مردم بر چه اساسی رای بدهند؟

دبیر مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه همه مسوولان کشور قابل نقد هستند ،تاکید کرد: اگرجلوی انتقاد گرفته شود، از مردم چه انتظاری داریم که پای صندوق بیایند و رای بدهند و رای آنان بر اساس تحلیل و درک صحیح مسائل کشور و تمییز مصالح از مفاسد باشد؟ اگر قرار است مردم بدون شناخت و بدون حق انتقاد فقط روز انتخابات یک اسم را روی کاغذ بنویسند، بهتر است به یک عده‌ای از اصولگرایان وکالت دهند تا خودشان از طرف مردم اسم کسی را بنویسند. به گزارش پایگاه خبری سلام ، آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها در دیدار با دانشجویان حامی موسوی در دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی معنایش این نیست که بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را حل کنیم، اظهارکرد: اصلاح این موارد وظیفه هر دولتی هست ،اما ما به خاطر این موارد اصلاح طلب نامیده نمی‌شویم. چون همه دولت‌ها به دنبال حل این مسائل هستند. دولت فعلی هم گرچه از نام اصلاح‌طلبی خودداری می‌کند ،اما مدعی است که در ۱۶سال قبل از دولت فعلی همه چیز خراب شده و فساد افزایش یافته و مسوولان دچار خودباختگی شده اند و حالا قصد بهبود و اصلاح امور را دارد.

نمی‌توان به نام اسلام کشور را عقب نگه داشت

دبیر مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: اصولگرایان عقایدی را برای خود به عنوان اصل در نظر گرفته‌اند و می‌گویند به هیچ عنوان از آنها عدول نمی‌کنیم و برایشان هم فرق نمی‌کند که کشور چه وضعی پیدا خواهد کرد. اگر کسی بگوید وضع اقتصادی ما بد است، آنها می‌گویند عیبی ندارد مهم این است که ما از اصولمان عدول نکنیم. اگر بگویید با این اصول ممکن است اوضاع سیاسی کشور به هم بریزد و مشکلی ایجاد شود، می‌گویند عیبی ندارد.

اصول آن‌ها یک دسته عقاید دینی است که چنان برایشان قطعی است که هرکس خلاف آن بگوید کفر است و باطل. یعنی یک دسته عقاید را با استنباط خودشان چنان اصل می‌گیرند که به هیچ وجه از آن عدول نمی‌کنند، حتی اگر کشور از دست برود. بحث ما با اصولگرایان این نیست که مسلمان باشیم یا نباشیم.

اصلاح طلبان هم به دنبال کشور اسلامی هستند، اما کشوری را که عقب مانده و فقیر باشد به هیچ عنوان اسلامی نمی‌دانند. ما می‌خواهیم مسلمان باشیم اما مسلمان پیشرو و توسعه یافته، نه مسلمان عقب افتاده ای که فاصله اش با دنیای امروز یک فاصله تاریخی باشد. پس ما هم می‌خواهیم مسلمان باشیم و هم کشورمان اسلامی باشد. دین در کشور ما ریشه دار است اما نمی‌توان به نام اسلام کشور را عقب نگه داشت و نباید طوری بشود که نتوانیم در دنیا سربلند کنیم.

کاری کردند که دیگر میزان رای ملت نباشد

وی با بیان اینکه مملکت ما اسلامی است و مجلس شورای اسلامی داریم، گفت: در این مجلس، هر قانونی که تصویب می‌شود باید اسلامی باشد و کسانی باید نمایندگی مردم را در مجلس بر عهده بگیرند که به قوانین شرع پایبند باشند. ولی با این تصور و با این پیش فرض برخی گفتند باید فیلتری بگذاریم تا همه آنهایی که می‌خواهند به مجلس بروند معتقد به اسلامی باشند که ما می‌فهمیم و نیز آدم‌هایی باشند که مطمئن باشیم وقتی به مجلس می‌روند قوانینی را تصویب کنند که ما آن‌ها را شرعی می‌دانیم. این تصور اصولگرایان که منجر به نظارت استصوابی شد، در عمل یک نتیجه داشت و آن اینکه میزان، رای ملت نیست. یعنی آن‌ها خودشان را به چیزی پایبند کردند که نتیجه آن این شد که در سرنوشت کشور میزان رای ملت نباشد. پس آن اصولگرایی که نتیجه آن زیرپاگذاشتن این اصل اساسی است، ضد اصلاحات و مردود است. چرا که اساسا مردم باید نماینده خود را به مجلس بفرستند نه اینکه از بالا برایشان مصلحت‌سنجی شود. اما این که بعضی‌ها می‌گویند ما باید تشخیص دهیم چه افرادی برای حضور در مجلس صلاحیت دارند، معنایش این است که میزان، رای ملت نیست.

نباید اسم نقد، اهانت به مقدسات گذاشته شود

موسوی خوئینی‌ها با بیان اینکه حرمت همه مسوولان باید حفظ شود چون حفظ حرمت آنان احترام به ملت است و احترام به انقلاب و کشور است، اظهار کرد: اما این حفظ حرمت نباید آنقدر اصل گرفته شود، به طوری که جلوی نقد گرفته شده و اسم نقد اهانت به مقدسات گذاشته شود. همه مسوولان کشور قابل نقدند.

با کدام معیار تحصن مودبانه تعدادی نماینده در مجلس آنقدر زشت تلقی شد

موسوی خوئینی‌ها با بیان اینکه اصلاحات با ایجاد بلوا، آشوب و شورش پیش نمی‌رود، اظهار کرد: برای همین اصلاح طلبان تا حدی جلو می‌رفتند که منجر به شورش نشود، آنها تا حد امکان پیش رفتند اما کار را به جایی نرساندند که کشور با بحرانی بزرگ رو به رو شود. اصلاح طلبان در شرایطی بودند که تحصن نمایندگان مجلس را مخالفانشان بدتر از کفر ابلیس معرفی می‌کردند! تحصن نمایندگان مدنی‌ترین نوع اعتراض سیاسی بود که می‌شد انجام داد. اما دیدیم که چه بلوایی سر آن به راه انداختند و آن را در حد مخالفت با نظام و اسلام بالا بردند و آنقدر در مورد تحصن بد گفتند که متاسفانه برخی از اصلاح طلبان هم با آنها هم نظر شدند و قبول کردند که تحصن کار غلطی بود و به متحصنین خرده گرفتند و در نهایت هم دیدیم که صلاحیت متحصنین به جرم یک تحصن آرام رد شد. این در حالی است که متحصنین بانزاکت‌ترین شکل اعتراض را انجام دادند. آنها نه بلوا کردند و نه مردم را به شورش دعوت کردند، فقط در مجلس متحصن شدند. اما محافظه‌کاران همین تحصن ساده را به معنی مخالفت با نظام و هم‌صدایی با دشمن تعبیر کردند. البته این که تحصن چه نتیجه‌ای داشت و می‌شد چه دستاوردی داشته باشد، بحث دیگری است. موضوع این است که متحصنین برای اعتراض، این راه به ذهنشان رسید. من هرچه فکر می‌کنم متوجه نمی‌شوم با کدام معیار قانونی، حقوقی و شرعی تحصن مودبانه و با نزاکت تعدادی نماینده در مجلس آن‌قدر زشت و ناپسند تلقی شد که به متحصنین دیگر هیچگاه اجازه نمی‌دهند نماینده شوند و صلاحیتشان را رد کردند.

انتظار از میرحسین

مدیر مسوول روزنامه توقیف شده سلام به آینده اصلاحات اشاره کرد و گفت: در صورت پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات، اگر وضعیتی که اکنون گرفتار آن هستیم متوقف شود، خودش کار بزرگی است. متاسفانه دولت نهم هر روز دارد بنیان‌هایی را که در سال‌های گذشته درست شده بود ویران می‌کند. ما فکر می‌کنیم مهندس موسوی با توجه به تجربه مدیریت کشور در زمان جنگ می‌تواند اوضاع را سروسامان دهد، چون ایشان توانایی جذب نیروهای متخصص و کارآمد را دارد و با تفکر تصمیم گیری می‌کند. اما با توجه به وضعیت بد کشور، نباید توقع داشت که در چهار سال آینده حتی بتوان کشور را به شرایط قبل از چهار سال اخیر برگرداند. با این حال ما انتظار داریم مهندس موسوی در درجه اول روند فعلی را متوقف کرده و در درجه بعد با استفاده از تجربیاتش و افراد کاردانی که دورش جمع می‌شوند، چند قدمی به سوی توسعه بردارد.