کاندیداتوری رسمی میرحسین و کروبی برای ریاست‌جمهوری
عکس‌ها: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیروز در آخرین روز مهلت قانونی برای انتخابات ثبت‌نام کردند
روز کاندیداتوری اصلاح طلبان

میرحسین موسوی پس از ثبت نام در انتخابات:
آنچه امروز می‌بینیم آن نیست که می‌خواستیم

دنیای اقتصاد- امید ایران‌مهر: میرحسین موسوی نخست‌وزیر ایران در دوران دفاع مقدس صبح روز گذشته حدود ساعت 11 صبح در شرایطی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران شد که جمعی 200نفره از هوادارانش با شال‌ها و نمادهای سبز رنگ به انتظار حضورش بودند. موسوی که خودش رانندگی می‌کرد و با پراید همیشگی‌اش به وزارت کشور نزدیک می‌شد، در حلقه جمعیت مشتاق و علاقه‌مند حرکت می‌کرد. جمعیت حاضر در مقابل وزارت کشور که برخی از آن‌ها تصاویری از سیدمحمد خاتمی، میرحسین و همسرش زهرا رهنورد را در دست داشتند، رییس فرهنگستان هنر را با شعارهایی چون «یاحسین، میرحسین»، «درود بر خاتمی، سلام بر میرحسین»، «اصلاحات زنده است، موسوی پاینده است»، «موسوی پاینده، رییس جمهور آینده» و «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم» همراهی کردند. هنگامی که موسوی در حلقه مردمی که دور او را گرفته بودند قصد ورود به وزارت کشور را داشت، مسوولان برای جلوگیری از ورود حجم بالای جمعیت به وزارتخانه تلاش کردند در اصلی وزارت کشور را ببندند، اما تعداد جمعیت حاضر به گونه‌ای بود که بستن امکان پذیر نشد و جمعیت به داخل محوطه وزارت کشور آمدند و با صلوات و شعار و درود میرحسین موسوی را تا زمان ورود به ساختمان وزارت کشور همراهی کردند. میرحسین در نهایت پس از این استقبال که تاخیری چند دقیقه‌ای در ورودش به ستاد انتخابات کشور ایجاد کرد، زیر نور فلاش عکاسان مطبوعاتی وارد سالن ثبت نام شد.
میرحسین موسوی پس از ثبت نام در انتخابات، به جمع خبرنگاران آمد تا به گفته خود از دلایلی که باعث شد پس از ۲۰سال بار دیگر به عرصه انتخابات بازگردد، سخن بگوید و «پیمانی را که به امید ادای آن در این راه قدم گذاشته است» را تشریح کند. وی در این سخنان که در قالب بیانیه‌ای مکتوب خوانده می‌شد، گفت: «آیا ممکن است ملتی وجود داشته باشد که به چیزی کمتر از بهترین قناعت کند یا در محقق کردن چشم‌اندازی از بهروزی که در پیش‌رویش قرار می‌گیرد، سستی به خرج دهد؟» تاکید کرد: شرایطی که امروزه در آن به سر می‌بریم بی‌تردید بهترین نیست.
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این‌که «در وضعیتی هستیم که شایسته و شان ملت و مردم ما نیست»، افزود: سرمایه‌هایی که حاصل تاریخ پر فراز و نشیب ماست به ویژه انقلاب عظیم اسلامی و بذل خون‌های گرامی بوده‌اند، در خطرند. آنچه امروز می‌بینیم آن چیزی نیست که می‌خواستیم، آن چیزی نیست که می‌تواند باشد.
در اینجا بود که میرحسین پس از مکثی کوتاه به بیان صریح دلایل آمدنش به عرصه اشاره کرد و با اعلام اینکه «من میرحسین موسوی، فرزند کوچک انقلاب اسلامی به صحنه آمده‌ام، چون روندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود را نگران‌کننده یافتم»، ادامه داد: آمده‌ام تا کرامت انسان‌ها را پاس بدارم. آمده‌ام تا از حق ملت برای اطلاع از امور کشور دفاع کنم و حامی گردش آزادانه و شفاف اطلاعات برای مردم، این ولی‌نعمتان دولت‌ها باشم. آمده‌ام تا از آزادی اندیشه و بیان پاسداری کنم و مدافع آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم و آمده‌ام تا با دستور کار قرار دادن فرمان هشت ماده‌ای امام خویش، آن را از نو چراغی تابنده در مسیر تحقق حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی قرار دهم.»
میرحسین موسوی با اعلام این‌که می‌خواهد در راه بازگرداندن اقتدار، عزت و هویت ایرانی تلاش کند، گفت: آمده‌ام تا با تنش‌زدایی و تعامل سازنده روابط بهتری میان کشورمان ایران و جهان برقرار کنم تا فضا را برای توسعه کشور بگشایم و احترام به ایرانیان را در جهان تامین کنم و راهی و همراهی باشم برای رفتن به سوی ایرانی مستقل، آباد، آزاد، پیشرفته و سربلند. وی با بیان این‌که در شرایطی در عرصه انتخابات حاضر شده‌ام که راهی ساده و یک‌شبه برای مشکلات اقتصادی کشور و مردم نمی‌شناسم، تاکید کرد: معضلات امروز را ناشی از چاره‌جویی‌های شتاب‌زده، یک‌شبه و یک‌نفره می‌بینم.
موسوی با بیان این‌که قصد دارد «ساختار آسیب‌خورده اداره کشور را از طریق احیای دستگاه برنامه‌ریزی و مدیریت، استقرار شوراهای عالی ترمیم کند» از شوراهای عالی به عنوان «نماد خرد جمعی مردم ایران» یاد کرد. وی با تاکید بر حمایت صریح و روشن از تولید ملی در کشاورزی و صنعت و همه فعالیت‌های مفید اقتصادی خاطرنشان کرد: آمده‌ام تا حامی مستضعفین باشم. آنانی که فشار تورم قامت‌شان را خم کرده و سیاست‌های نادرست اقتصادی عزت‌شان را نشانه رفته است.
میرحسین با تاکید بر این‌که «اشتغال را دغدغه هر روزه دولت قرار خواهم داد» گفت: آمده‌ام تا با گسترش بیمه‌های همگانی قدمی در جهت آزادی اقشار مردم از فقر و رهایی آنها از نیاز بردارم. اقشاری که استقلال کشور و عظمت جمهوری اسلامی مرهون فداکاری و فضیلت‌های آنهاست و هیچ‌کس نیست که بتواند نقش آنان را در استقرار نظام فراموش کند یا حماسه‌هایی را که فرزندان مرزدارشان در دفاع مقدس آفریده‌اند از یاد ببرند.
رییس فرهنگستان هنر سپس به سیاست‌های دولت احتمالی‌اش در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: آمده‌ام تا با تشکیل دولتی فرهنگی مدافع فرهنگ غیردولتی و غیر دستوری باشم و میان دولت و گروه‌های مرجع هنرمندان و روشنفکران، دانشگاهیان، روحانیان و تمامی نخبگان رابطه‌ای دوستانه و خلاق در جهت اهداف و آرمان‌های کشور برقرار کنم و آمده‌ام تا با الهام از شهیدان در خدمت اعتلای میهن اسلامی باشم.
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در عین دوستی با طیف‌های متنوع سیاسی و سپاسگزاری از تمام احزاب و تشکل‌هایی که به حمایت از پشتیبانی از این خدمتگزار مردم پرداختند، مستقل پا به صحنه می‌گذارم تا مرزبندی‌های جناحی، این راه روشن را مسدود نکند.

چرا آمدم
من میرحسین موسوی، فرزند کوچک انقلاب اسلامی به صحنه آمده‌ام، چون روندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود را نگران‌کننده یافتم.» آمده‌ام تا کرامت انسان‌ها را پاس بدارم. آمده‌ام تا از حق ملت برای اطلاع از امور کشور دفاع کنم و حامی گردش آزادانه اطلاعات باشم.

مهدی کروبی پس از ثبت نام در انتخابات:
دولت را در اداره کشور ناتوان می‌دانیم

دنیای اقتصاد- امید ایران‌مهر: مهدی کروبی، رییس اسبق مجلس شورای اسلامی و دبیرکل حزب اعتمادملی اگرچه اولین کسی بود که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرد، اما ترجیح داد روز گذشته در آخرین روز ثبت نام از نامزدهای ریاست جمهوری پای به ساختمان وزارت کشور گذاشته و رسما نام خود را در میان نامزدهای انتخابات به ثبت برساند. شیخ اصلاحات ساعت 10 صبح دیروز هنگام حضور در ستاد انتخابات کشور تنها نیامده بود، که جمعی از مدیران و چهره‌های دوران اصلاحات وی را همراهی می‌کردند. غلامحسین کرباسچی، شهردار موفق و خوشنام تهران در دوران سازندگی، جمیله کدیور نماینده مردم تهران در مجلس ششم و همسر عطاءا... مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی، عباس عبدی روزنامه‌نگار و عضو موسس جبهه مشارکت، محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی و رییس دفتر رییس دولت اصلاحات، رسول مهرپرور نماینده سابق مجلس و عضو هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی در دوران خاتمی و اسماعیل گرامی‌مقدم عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی و نماینده مجلس هفتم از جمله کسانی بودند که مهدی کروبی را هنگام ثبت نام در ستاد انتخابات کشور همراهی می‌کردند.
مهدی کروبی پس از ثبت نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که «ما برای تغییر آمده‌ایم» خاطرنشان کرد: ضمن احترام به دولت و مسوولان اجرایی کشور که در حال فعالیت هستند، باید بگویم که ما دولت را ناتوان در اداره کشور می‌دانیم.وی گفت: احساس می‌کنیم برنامه‌ریزی موجود جوابگو نیست و به خاطر همین در راستای تغییرات مورد نظرمان در کابینه، سفارتخانه‌ها، فرهنگ، سیاست خارجی، برخورد با دانشگاه و دانشجویان، مسائل اقتصادی و بخش‌های مختلف تغییر ایجاد خواهیم کرد. در این میان خبرنگاری پرسید: شما که قبلا وعده ۵۰ هزار تومان را به مردم می‌دادید، در حال حاضر که قیمت نفت کاهش پیدا کرده، می‌خواهید چه کار کنید؟
کروبی پاسخ داد:‌ توزیع این سهام مفصل است و بسیاری همچون دکتر نیلی و کرباسچی، الویری و جمع دیگری به تدریج در حال تبیین این موضوع هستند و کارها و فعالیت‌های فراوانی در این جهت انجام دادند. این بحث از کارهای بسیار خوبی است که اصلا مربوط به انتخابات هم نبود و کم و زیاد آن البته مربوط به قیمت نفت هم می‌شود. اما مساله‌ تضمین شده است و مسلم است که انجام خواهد شد‌‌.
کروبی همچنین با اشاره به سخنان فرمانده‌ سپاه گفت:‌ فرمانده محترم نیروی سپاه، برادر بسیار معزز و محترم جناب آقای جعفری نکته‌ای گفته که برای من بسیار تعجب‌آور بود؛ او بسیج را در دو بخش تعریف کرده و فرموده‌اند یک بخش بسیج نیروی نظامی یا وابسته به نظامی است که نباید در انتخابات دخالت کند؛ اما یک بخش دیگر بسیج بیشتر به امور امداد و یا فرهنگ توجه می‌کند که دخالت آن در انتخابات اشکال ندارد. این عبارت تازه‌ای است، گویا قرار است ما هر روز حرف‌های بدیع و تازه بشنویم‌‌.
وی خاطرنشان کرد: ما یک بسیج عمومی داریم که امام فرمود افتخار من بسیجی بودن است. مقام معظم رهبری، آقای هاشمی و‌‌... همه می‌گویند بسیجی هستیم؛ اما آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است چه گروهی هستند که مدیریتش با ایشان است، این‌گونه حرف‌ها وقتی مدیریتش با نیروی مسلح است؛ یعنی علامت و نشانه دادن.
وی گفت: به برادر محترم با کمال و ادب و احترام عرض می‌کنیم؛ بسیج به معنای عام که ۶۰ درصد آن مردم آزاد هستند و ۴۰ درصد برای کل نیروهای مسلح است مثل سپاه، ارتش، سرباز و نیروی انتظامی که موظف بوده به جبهه بروند، چندین هزار نفر اقشار مختلف مردم در جبهه به جنگ رفتند و شهید شدند؛ آن‌ها هم بسیجی بودند؛ اما امروز جنگ نیست و بسیج زیر نظر نیروی مسلح و سپاه است که افتخار ملت و برآمده از آن است. این‌ها در اختیار نیروی مسلح‌اند و معنا ندارد وارد عرصه‌ انتخاباتی شوند‌‌.
دبیرکل حزب اعتماد ملی یادآور شد: من از 48 سال پیش بسیجی بوده‌ام، قطعا آن زمان آقای جعفری یک کودک بود؛ اما باید گفت آن بسیجی که زیر نظر آقای جعفری است، نیروهای مسلح هستند‌‌.
وی تاکید کرد: ما برای داغ کردن تنور انتخابات نیامده‌ایم، آمده‌ایم برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح یا نیروهای خودسر. انتخاباتی آزاد که هرکس می‌آید برای پیروزی می‌آید. این خط و نشان‌ها را نکشید، مردم را حساس‌تر می‌کنید‌‌.
وی تاکید کرد: اگر کوچک‌ترین تخلفی شود، محکم می‌ایستم و از صحنه بیرون نمی‌روم. عکس‌العمل نشان می‌دهیم پیامد آن به عهده‌ برادران بزرگوار است که اوضاع واحوال را مناسب نمی‌بینند و احساس خطر کرده‌اند و برای خود آوازهایی می‌خوانند. می‌گویند بسیج دو قسم است. کم‌کم لابد می‌شود چهار قسم و بعد شش قسم‌‌.
خبرنگاری در واکنش به اظهارات کروبی درباره اظهارات سردار جعفری گفت:‌ من به عنوان یک شهروند به شما می‌گویم که نباید اظهارات جعفری را بهانه قرار دهیم؛ برای این‌که ستاد مقدس سپاه یا بسیج را خدشه‌دار کنیم. این در حالی است که خدمات این دو برای شما پوشیده نیست. در این موقع تعدادی از حضار خبرنگار را تشویق کردند‌‌.
کروبی گفت: یادتان باشد، شما که دست زدید فقط هفت تا هشت نفر بودید. در این زمان نیز جمعی برای کروبی دست زدند.
وی ادامه داد:‌ شما می‌بینید که مردم سر کوچه چه می‌گویند؟ مردم می‌گویند که این‌ها هر چه بخواهند از صندوق در می‌آورند؛ ولی ما می‌گوییم این طور نیست و صحبت‌های این‌چنینی این شائبه‌ها را به وجود می‌آورد.خبرنگاری در ادامه پرسید: آیا از حامیان میرحسین در کابینه‌تان استفاده می‌کنید؟
کروبی گفت: من می‌خواهم کابینه‌ جامعی تشکیل دهم و در آن از همه نیروهای خوب استفاده می‌کنم؛ چه آن‌هایی که با من کار می‌کنند و چه آن‌هایی که با من کار نمی‌کنند. من حتی از نیروهای محافظه‌کار و راست هم استفاده می‌کنم و نه فقط از جریان موسوی، بلکه از نیروهایی که کاردان باشند نیز استفاده خواهم کرد. ما کابینه‌ای تشکیل می‌دهیم که مردم احساس کنند در آن سهیم هستند. وی تاکید کرد: به یاری خدا کابینه‌ای تشکیل می‌دهم که اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر خواهد بود.

چرا آمدم
احساس می‌کنیم برنامه‌ریزی موجود جوابگو نیست و به خاطر همین در راستای تغییرات مورد نظرمان در کابینه، سفارتخانه‌ها، فرهنگ، سیاست خارجی، برخورد با دانشگاه و دانشجویان، مسائل اقتصادی و بخش‌های مختلف تغییر ایجاد خواهیم کرد.