راهکار ایران برای مقابله با تحریم بنزین

عکس: ایرنا

قشقاوی: مکانیسم‌های نرم‌افزاری را تدارک دیده‌ایم که تحریم بنزین را کاملا بی‌اثر می‌کند

دنیای‌اقتصاد- کنفرانس مطبوعاتی حسن قشقاوی سخنگوی وزارت‌خارجه به فرصتی برای تشریح راهکار مقابله با تحریم‌های احتمالی صادرات بنزین به ایران تبدیل شد. قشقاوی روز گذشته کنفرانس مطبوعاتی خود را در شرایطی برگزار کرد که پیش از آن بیش از ۲۰ سناتور آمریکایی، طرح تحریم صادرات بنزین به ایران را تدوین کرده بودند، هرچند یکی از طراحان اصلی این طرح گفته است که قصد ندارد در آینده نزدیک این طرح را در کنگره آمریکا به جریان بیندازد. بر اساس این طرح هر شرکتی که در موضوع صادرات بنزین یا ارسال قطعات پالایشگاه‌های نفت به ایران فعال باشد، مورد تحریم شدید آمریکا قرار می‌گیرد. قشقاوی در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درباره طرح آمریکا برای تحریم صادرات بنزین به ایران گفت: تجربه نشان داده است که راهبردهایی مثل تحریم و تهدید کارآیی ندارد و این سیاست‌ها به تاریخ پیوسته است. وی افزود: ایران راهکار مقابله با تحریم را تدارک دیده است از جمله اینکه وزیر نفت ما اعلام کرده است که مکانیسم‌های نرم‌افزاری برای مقابله با تحریم بنزین در دست اقدام است و این مسائل نمی‌تواند در پیگیری حقوق هسته‌ای ما تاثیر بگذارد. وی افزود: برخی‌ها که بیراهه (تحریم‌ها) را به دولت جدید آمریکا نشان می‌دهند، باید این سیاست را کنار بگذارند؛ چراکه متناسب با سیاست تغییر آنها است.

به گفته قشقاوی تنها راه در این‌باره احترام به کشورها، منافع ملی و اراده ملی آنها است و جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بودن سیاست‌های تحریم را بارها اعلام کرده است.

او ادامه داد: تحریم، مربوط به سیاست شکست‌ خورده سه دهه گذشته آمریکا است که ثابت شده اراده ملی ما مستحکم‌تر از آن است که بر آن تاثیری داشته باشد.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد بحث مخالفت کنگره آمریکا با تحریم بنزین پرسید که وی در پاسخ گفت: نمی‌دانیم که آیا این مساله حکایت از سیاست دوسویه و تقسیم کار بین کنگره و دولت آمریکا است یا خیر. اما سیاست تحریم در سه دهه گذشته موثر واقع نشده و همگان دستاوردهای ما را دیده‌‌اند؛ مراتبی که به خاطر تحریم‌ها می‌گفتند دست‌نیافتنی است، جوانان ما به آنها دست یافته‌اند و در آن فضا هیچ مشکلی در دستیابی به اهداف نداشتیم.

قشقاوی سیاست دوسویه را نیز شکست خورده توصیف کرد که راه به جایی نمی‌برد.

وی سپس در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا که در آن ایران به عنوان یکی از حامیان تروریسم مطرح شده است، گفت: ایران همواره یکی از قربانیان اصلی تروریسم بوده است که ۱۶هزار نفر شهید در جریان ترورهای منافقین با حمایت غرب و نیز کشتار اخیر زوار ایرانی در عراق نشان می‌دهد که ایران همواره قربانی تروریسم و پیشتاز مبارزه با آن بوده است.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین مصداق تروریسم دولتی اسرائیل است و بزرگ‌ترین حامی آن آمریکا است که این مساله امری روشن است و بنابراین این برچسب‌ها به ما نمی‌چسبد و همگان باید در فضایی غیرسیاسی مبارزه با تروریسم را آرمان خود قرار دهند و با پدیده شوم تروریسم که ممکن است مانند شتری در برابر خانه هرکسی بنشیند، مبارزه کنند.

قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع گفت‌وگو با آمریکا به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران موکول شده است، گفت: سیاست‌های کلان و راهبردهای اساسی ما کاملا مشخص است. انتخابات نیز مساله‌ای داخلی است و نمی‌شود بحث‌های کلان را با یک امر داخلی پیوند زد. حتی تحلیلگران خارجی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مبانی دیپلماسی ما تغییرناپذیر است و رییس‌جمهور باید در همین چارچوب‌های موجود و راهبردهای کلان و برنامه‌های ۵ ساله اعمال حاکمیت کند.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید آیا مذاکره جمهوری اسلامی با طالبان جزء خطوط قرمز محسوب می‌شود، که وی پاسخ داد: چنین چیزی تاکنون رخ نداده است.

وی در مورد پرونده رکسانا صابری، گفت: این موضوع چیز پیچیده‌ای نیست. این خانم ایرانی، حکم دادگاه بدوی خود را دریافت کرده است و اکنون حکم در مرحله تجدیدنظر است، قوه قضائیه هم مستقل است و باید منتظر ماند و دید دادگاه چه حکمی را اعلام خواهد کرد.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی سوال کرد چرا ایران در مقابل ادعاهای مکرر مقامات برخی کشورهای عربی در مورد جزایر سه‌گانه وزارت‌خارجه اقدامی چون احضار‌ سفیر انجام نمی‌دهد و صرفا به صدور یک بیانیه بسنده می‌کند، وی پاسخ داد: اقدامات دیپلماتیک بر حسب تحلیل‌های کارشناسی است ابتدا بیانیه است، سپس احضار است و اگر نیاز باشد اعلام موضع است. موضع ما در خصوص جزایر سه‌گانه کاملا روشن است و ما اینها را علی‌الابد متعلق به ایران می‌دانیم.

وی در مورد اظهار نظر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که ایران را با چین مقایسه کرده بود، تصریح کرد: حق داشتن روابط بر اساس منافع ملی برای هر کشوری محفوظ است و ما از این حق خود استفاده می‌کنیم و روابط ما هم با حوزه آمریکای لاتین هم کاملا فعال است، البته به خانم کلینتون در مورد سفارت ما در نیکاراگوئه اطلاعات غلطی داده‌اند، چون بر خلاف آنچه که وی گفته است سفارت ما در این کشور بسیار کوچک است.

قشقاوی در مورد مشکل بانوان زائر ایرانی در عربستان گفت: این مشکل از طریق سفارت عربستان در ایران و همچنین سفارت ایران در عربستان حل شد و دیگر مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه سوال کرد که اخیرا شبکه فارسی بی‌بی‌سی پا را از گلیم خود فراتر نهاده و در امور داخلی ایران دخالت می‌کند، چرا وزارت خارجه در این مورد برخوردی نمی‌کند که قشقاوی پاسخ داد: این موضوع مربوط به وزارت ارشاد است و موضع وزارت ارشاد نیز کاملا صراحتا اعلام شده است.

وی با اشاره به عملکرد این نوع شبکه‌ها، افزود: منابع مالی، سیاست‌های کلان که به عنوان ابزار حوزه دیپلماسی عمومی از مراکز رسمی خط می‌گیرند و در جهت اهداف استعماری خویش که اختلاف بین اقوام و گروه‌هاست حرکت می‌کنند کاملا روشن است.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد شرط حضور برخی کشورهای عربی برای حذف نام خلیج‌فارس در بازی‌های کشورهای اسلامی، گفت: البته سازمان تربیت بدنی در این مورد پاسخ دادند و نام همیشه جاوید خلیج فارس هیچ‌گاه حذف نخواهد شد، البته این به معنای لغو حضور این کشورها در این بازی‌ها نیست و هنوز چند ماه فرصت تا برگزاری این مسابقات وجود دارد.