یوزارسیف گمگشته می‌آید به کنعان...
دلیل انتخاب کتایون ریاحی برای نقش زلیخا
من به دنبال بازیگری بودم که سن و سالی از وی گذشته باشد و چهره‌اش هم بتواند گریم جوانی را بپذیرد و هم گریم پیری را. از تمام بازیگران موجود که چهره‌شان مستعد‌این دو منظور بود تست گرفتیم که بهترین گزینه خانم ریاحی بود.

ما از خیلی از بازیگران تست گرفتیم از جمله خانم طباطبایی، خانم گودرزی‌، خانم ریاضی و خیلی‌های دیگر. تنها چهره‌ای که هم گریم جوانی روی چهره‌اش جواب داد و هم گریم پیری، خانم ریاحی بود، ضمن‌این که توان بازیگری‌ای که از خانم ریاحی دیدیم در بازیگران دیگر ندیدیم.
دلیل نمایش چهره یوسف
در دین مقدس اسلام نسبت به نشان دادن چهره انبیای الهی هیچ منعی وجود ندارد و تنها به تصویر کشیدن چهره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نهی شده است، کما ‌این که در همین کشور خودمان قبلا ده‌ها فیلم مذهبی که غربی‌ها ساخته‌اند و انبیاء را به بدترین شکل به تصویر کشیده‌اند، نمایش داده‌ایم و هیچ‌کس هم اعتراضی نکرده است. ببینید قداستی که برخی از ما برای نشان دادن چهره انبیای الهی قائل می‌شویم بیشتر متاثر از نظرات شخصی و سلیقه مذهبی خودمان است. من گمان می‌کنم اگر چهره قهرمان یک فیلم نشان داده نشود، تاثیر چندانی نخواهد داشت، چرا که بیننده نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. درفیلم محمد رسول الله (ص) هم با شخصیت محمد رسول‌الله به عنوان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در آن حد که باید، ارتباط برقرار نکردم، اما با حمزه به عنوان عموی پیامبر خیلی خوب ارتباط برقرار کردم. البته از آنجایی که مصطفی عقاد کارگردان بزرگی بوده و بازیگران برجسته‌ای هم در فیلم حضور داشتند و همچنین هزینه هنگفتی برای ساخت آن خرج شد،‌این فیلم، فیلم خوبی از آب درآمد. به نظر من هنوز فیلمی که حق مطلب را در مورد پیامبر اسلام(ص) ادا کرده باشد، ساخته نشده است.
هزینه ساخت سریال
ما یک مدیر روابط عمومی داشتیم که مجبور به اخراج وی شدیم، به دلیل‌اینکه‌ایشان به وظیفه‌اش به خوبی عمل نمی‌کرد.‌ ایشان بعد از‌این در مقطعی مدیر روابط عمومی سیمافیلم شد و شروع به دروغ‌گویی و سخن‌پراکنی در مورد سریال یوسف کرد. جالب‌این که مسوولان سیما فیلم که خود از عوامل صدا و سیما بودند، مانع دروغگویی‌های ‌ایشان نشدند. مسوولان سیمافیلم رقم‌های دروغینی را که‌ایشان به عنوان هزینه ساخت سریال مطرح می‌کردند، می‌شنیدند؛ اما سکوت می‌کردند و‌این هنوز هم برای من یک معماست. رقم‌هایی مثل 10، 12 و حتی 14‌میلیارد تومان برای ساخت سریال یوسف(ع) عنوان شده است که هیچ کدام واقعیت ندارد. قرارداد ما با صدا و سیما شش میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده که البته هنوز نزدیک به سیصد میلیونش را دریافت نکرده‌ایم. البته کمک‌های ناچیزی هم از منابع مختلف دریافت کردیم که در کل بودجه ساخت سریال به 7 میلیارد تومان رسید.
بازیگر نقش یوسف (ع)
ما نزدیک به دو سال متوالی از افراد مختلف، اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تست گرفتیم. آلبوم‌های بسیاری تهیه شد و مجددا تک‌تک چهره‌های داخل آلبوم را بررسی کردیم و از‌ایشان تست گرفتیم و سرانجام آقای زمانی را انتخاب کردیم. ‌ایشان اصلا بازیگری نکرده بودند. چهره‌ایشان برای‌ایفای نقش یوسف(ع) مناسب بود، ضمن‌این که از‌ایشان تست گرفتیم و احساس کردیم می‌تواند از عهده‌این نقش برآید. بنابراین 5-6 ماه کلاس فشرده بازیگری به‌طور خصوصی برای‌ایشان برگزار کردیم تا برای‌ایفای نقش آماده شود. ایشان تا نوروز 87 با ما قرارداد داشت و ماهانه 500 هزار تومان دریافت می‌کرد. سعی کردیم‌ایشان را تامین کنیم تا نقش دیگری تا قبل از شروع سریال‌ایفا نکند؛ چرا که بکر بودن چهره‌ایشان برایمان مهم بود. مثلا آقای اردلان شجاع‌کاوه نقش فرشته وحی را برای ما بازی کرد؛ اما به دلیل بازی در چند نقش کمدی، قبل از شروع سریال، ‌این نقش در ذهن بینندگان تخـــریب شد.
فیلم برداری سریال حضرت یوسف(ع) روز ۲۷ خرداد ماه سال ۸۳ کلید خورد و و پس از گذشت ۱۱۲۹ روز تصویربرداری‌این مجموعه روز ۲۷ فروردین ماه سال ۸۶ در شهرک دفاع مقدس به پایان رسید.‌این مجموعه تلویزیونی در ۴۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای سیما فیلم تولید ‌شد و تدوین هم زمان آن نیز توسط «حسین زندباف» انجام شد. صداگذاری ‌این مجموعه را هم «محمدرضا دلپاک» انجام داد و «پیمان یزدانیان» موسیقی‌اش را ساخت.
در‌این مجموعه تلویزیونی که کار نگارش آن چهارسال به طول انجامیده، «جمال شورجه» به عنوان مشاور سلحشور حضور داشته است. در‌این مجموعه 20 بازیگر نقش اول، 20 بازیگر نقش دوم و 40 بازیگر نقش سوم بازی کردند و در برخی از صحنه‌ها هزار تا 1200 نفر سیاهی لشکر حضور داشته‌اند.
انتقادات زینب سلحشور از سریال پدرش
خود قرآن در مورد چهار زنی حضرت یعقوب و در مورد خواهر بودن همسرانش چیزی نگفته. وقتی که نظارتی نیست، هر کسی برداشت‌های شخصی‌اش را به تصویر می‌کشد. من به عنوان یک مخاطب عادی نظر می‌دهم، کاری ندارم که نسبت من با کارگردان این کار چیست. من شرمنده‌ام از همه جوان‌های این مملکت که دین برایشان این‌طور تعریف می‌شود. متاسفم و نگرانم از آینده این نسل با دین و سیرت و قرآن. نمی‌دانم تکلیف آن‌ها چه خواهد بود؟واقعا چقدر برای ما اهمیت دارد تاثیرش روی زندگی مردم چقدر است؟ همه هنرمندان می‌دانند که هنر با مخاطب تعریف می‌شود. می‌خواهیم بدانم ما چقدر فکر می‌کنیم که تاثیر کارمان روی مردم چیست و چقدر مسوولیت‌پذیر هستیم؟ من انتظاری از آقایان ندارم، شاید خیلی چیزها بخواهند که خیلی چیزها پیش بیاید. اما می‌خواهم از خانم‌ها بپرسم ما چقدر حق داریم چیزهایی را که دوست داریم عرف کنیم و ترویج دهیم؟ چقدر برایمان مهم است که چه آتش‌هایی را در زندگی‌ها روشن می‌کنیم؟ آیا ما مخاطبین خود را فقط در لحظاتی که برایمان سوت و کف می‌زنند و از ما امضا می‌خواهند، می‌بینیم؟

فرج‌ا... سلحشور