هشدار جدی آمریکا به اسرائیل

مشاوران رییس‌جمهور و وزیر خارجه‌ آمریکا: رژیم اسراییل در صورت اقدام نظامی علیه ایران از سوی کاخ سفید تحریم می‌شود

دنیای اقتصاد- مقامات واشنگتن هشدار داده‌اند، در صورتی که رژیم اسرائیل به ایران حمله کند، این رژیم را تحریم خواهند کرد. این هشدار در شرایطی عنوان شده است که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه‌رژیم صهیونیستی، ایران را یک مانع کلیدی بر سر حل بحران خاورمیانه دانسته است.

به گزارش ایسنا، لیبرمن روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه‌ اسرائیلی اورشلیم‌پست مدعی شده است، بدون حل مساله‌ ایران حل هر‌گونه مشکلی در منطقه‌ غیرممکن است. بزرگ‌ترین مانع بر سر تحقق یک راه‌حل جامع نه اسرائیل و نه فلسطین، بلکه ایران است. به گزارش پایگاه اینترنتی روسی «نیوز رو»، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا امکان تحریم اسرائیل در صورتی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن تصمیم حمله به ایران بگیرد را بررسی می‌کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی، کاخ سفید قاطعانه مخالف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، حداقل تا پایان دوره‌ای دیگر از تلاش‌های آمریکا برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران به روش‌های دیپلماتیک هستند.

روز جمعه کلینتون تاکید کرده بود: آمادگی اسرائیل برای ازسرگیری مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین، جهان عرب را به حمایت از اسرائیل در حل مشکل هسته‌ای ایران سوق می‌دهد.

در عین حال کلینتون افزوده بود: آمریکا قصد ندارد تا ابد با تهران مذاکره کند و اگر تلاش‌های دیپلماتیک منجر به موفقیت نشوند، تحریم‌های اقتصادی سنگینی در انتظار ایران خواهند بود. همزمان با این تهدیدات، قانونگذاران آمریکایی با ارائه طرحی علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کردند که در صورت تصویب آن تامین‌کنندگان، واسطه‌ها، شرکت‌های بیمه و تانکرهای حامل بنزین به ایران با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو خواهند شد. خبرگزاری رویترز به نقل از مارک کرک، یکی از تهیه‌کنندگان این طرح گزارش داده بود: اگر در متوقف کردن ظهور ایرانی هسته‌ای جدی هستید، پنجره دیپلماسی کارآمد در حال بسته شدن است. کرک به همراه ۲۴ قانونگذار دیگر در اقدامی متناقض با سیاست اعلام شده از سوی اوباما، طرح «قانون تقویت دیپلماتیک ایران» را به عنوان اقدامی برای به‌دست آوردن اهرم در برابر ایران و واداشتن تهران به قبول «درخواست‌های جهانی» مبنی بر توقف برنامه‌ هسته‌ای‌اش در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کردند.

این قانونگذاران مدعی‌اند که ظرفیت ایران برای تبدیل منابع نفتی‌اش به بنزین و گازوئیل محدود است و مدعی‌اند که شرکت‌ها در صورت مجبور شدن به انتخاب میان تجارت با آمریکا یا ایران، جانب آمریکا را خواهند گرفت. این طرح همچنین تحریم‌ها را علیه شرکت‌هایی که هر گونه کالا، خدمات یا فن‌آوری را برای ساخت پالایشگاه در ایران فراهم می‌کنند، گسترش می‌دهد. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی، گزینه‌ محدود کردن صادرات بنزین به ایران را مطرح کرده بود. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ ایران که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی یک روزه‌ اهداکنندگان سومالی به بروکسل سفر کرده بود، روز پنج‌شنبه در پاسخ به تهدید هیلاری کلینتون به اعمال تحریم‌های بسیار سخت علیه ایران بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

متکی در گفت‌وگو با خبرنگارانی که در محل اقامت سفیر ایران در بلژیک حضور داشتند، در پاسخ به تهدیدات وزیر خارجه آمریکا از کلینتون خواست «فعالیت‌های صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران» را مورد مطالعه قرار دهد، اما از اظهارنظر بیش‌تر در این‌باره خودداری کرد و همین حال، بار دیگر بر تمایل طرف ایرانی برای انجام گفت‌وگو و مذاکره با اتحادیه‌اروپا و دیگر کشورها تاکید کرده و گفته بود که ایران برای دیدن این که اوضاع چطور پیش می‌رود «شکیبا خواهد بود».

آزمون دیپلماسی اوباما

در شرایطی که دولت اوباما نسبت به اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران هشدار داده است، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مونیتور با اشاره به سیاست رییس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با کشورهای مخالف ایالات متحده، نزدیک شدن واشنگتن به تهران را اولین آزمون بزرگ دیپلماسی باراک اوباما توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه کریستین ساینس مونیتور نوشته است: در حالی که اوباما در هفته‌های ابتدایی آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود سیاست خارجی جدید آمریکا را ترسیم کرد و اعتقاد خود مبنی بر مذاکره با مخالفان آمریکا همچون سوریه، ونزوئلا، کوبا یا حتی کره شمالی را دنبال کرد، اما در میان این کشورها هیچ چیز به اندازه نزدیک شدن به ایران برای اوباما اهمیت ندارد. به نوشته این روزنامه، ایران یکی از اولویت‌های اصلی اوباما است، زیرا پیروزی یا شکست در طرح نزدیک شدن به تهران پیامدهای بسیار مهمی خواهد داشت و دلیل آن مطرح بودن برنامه هسته‌ای ایران در این میان است. در ادامه این مطلب آمده است، در حالی که ایران به فعالیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و غرب مدعی است که این فعالیت با هدف نظامی است، سیاست اوباما در برابر تهران می‌تواند این اطمینان را به غرب بدهد که ایران هرگز به بمب هسته‌ای دسترسی

پیدا نمی‌کند.

ساینس مونیتور با اشاره به سخنان اخیر هیلاری کلینتون در کنگره آمریکا امیدواری وی برای ثمر بخش بودن دور جدید مذاکرات ۱+۵ با ایران نوشته است: با این وجود برخی مدعی‌اند که این مذاکرات ممکن است منجر به تولید سوخت هسته‌ای برای مقاصد غیر صلح‌آمیز در ایران بشود. این روزنامه همچنین با اشاره به وجود سیاست‌های دوگانه از قبیل طرح جدید کنگره برای اعمال تحریم علیه شرکت‌های صادر کننده بنزین به ایران افزوده است: با وجود چنین دیدگاه‌هایی اوباما باید طرح خود برای مذاکره با ایران را به پیش ببرد، زیرا با توجه به نکات گفته شده مذاکره با ایران و بهبود روابط با تهران تاثیر بسیار زیادی بر طرح مذاکره با مخالفان آمریکا دارد.

فرانسه: زمان مذاکره با تهران فرا رسیده است

نخست‌وزیر فرانسه با اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه گفت: «زمان مذاکره با تهران هم اکنون فرا رسیده است و این مذاکرات باید بی‌درنگ آغاز شود». به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسوآ فیون روز جمعه در پایان سفر رسمی دو روزه خود به تونس در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: بنا به عقیده فرانسه، زمان مذاکره با تهران هم اکنون فرا رسیده است و این مذاکرات باید بدون درنگ و معطلی آغاز شود. فیون با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهوری ایران در کنفرانس ضد نژادپرستی دوربان ۲ افزود: «اگر چه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران اخیرا در دوربان ۲ اظهارات ضد صهیونیستی بسیاری به زبان آورد، اما ما همچنان خواهان مذاکره با دولت ایران هستیم و به مردم این کشور احترام می‌گذاریم.» وی تصریح کرد: «ایران کشوری مهم در خاورمیانه است که نقش مهمی را در منطقه و به طور کلی در جهان ایفا می‌کند.»