5 پیشنهاد ایران برای حل بحران مالی در جهان

معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با جامعه جهانی و حل بحران مالی به وجود آمده ۵ پیشنهاد ارائه کرد. پرویز داودی که در صدر هیاتی بلندپایه به منظور شرکت در اجلاس مجمع آسیایی «بوآئو» به چین سفر کرده است، طی سخنانی در نشست سالانه این مجمع و نیز در نشست مطبوعاتی حاشیه مجمع، ضمن ارائه پیشنهادهایی برای حل بحران مالی در جهان به تشریح مواضع ایران در قبال آمریکا و نیز روابط ایران و چین پرداخت و گفت که مشکل اصلی آمریکا با ایران بر سر موضوع هسته‌‌ای نیست، بلکه قطع منافع آمریکا در ایران پس از انقلاب است.

وی در سخنرانی خود در اجلاس مجمع آسیایی «بوآئو» با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌‌‌‌ایران همواره عدالت‌خواهی را سرلوحه تعاملات بین‌المللی خود قرار داده، گفت: ایران آمادگی دارد در ایجاد نظام عادلانه اقتصادی و مالی با تمام توان خود با جامعه بین‌‌المللی همکاری کند.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، وی با ذکر این موضوع که در برهه فعلی که اقتصاد جهانی متاثر از بحران مالی و اقتصاد جهانی بوده و در شرایط اضطرار به سر می‌‌‌‌برد، ضروری است ضمن بررسی آسیب شناسانه و درک علل پیدایش آن، ترتیباتی اتخاذ کرد تا از وقوع مجدد آن در آینده جلوگیری کرد، افزود: بحران مالی و اقتصادی حاضر به عنوان بدترین بحران طی ۷۵ سال اخیر شرایط و جغرافیای اقتصادی جهان را دستخوش تحول عظیمی‌‌‌‌کرده است، به گونه‌‌ای که به رغم اقتصاددانان جهانی مرکز ثقل اقتصاد جهانی از آمریکا و اروپا و دیگر مناطق دنیا خصوصا قاره آسیا در حال انتقال است. اقتصاد برخی کشورهای غربی، در جست‌وجوی نیل به اثبات، بخش‌های مالی خود را تا آنجا ملی کرده‌اند که با باورهای سرمایه‌داری معاصر در تناقض است و از سوی دیگر موج جدیدی از حمایت دولت‌‌ها از صنایع داخلی را به نمایش گذارده است که این خود نشانه لزوم تجدید نظر در تئوریک اقتصاد نئولیبرالیستی در غرب است. وی اضافه کرد: اکنون که جهان در آستانه گذار از مرحله تاریخی عبور از اقتصاد نئولیبرالیستی است باید نسبت به تقویت مدل‌‌های اقتصادی دیگر و ارتقای جایگاه آنان در تنظیم مناسبات تازه اقتصاد جهانی اهتمام ویژه مبذول کرد.

به گفته وی، باید سطح آسیب پذیری کشورها و خصوصا کشورهای با اقتصادی نوظهور و نیز بخش‌‌های خصوصی کلاسیک را کاهش داد و از تاثیر موج دوم رکود در اقتصاد به برخی از کشورهای آسیایی ممانعت به عمل آورد و نباید اجازه داد هزینه‌‌های اصلاح مسیر به خطا

پیموده شده اقتصاد نئولیبرالیستی به قیمت لطمه به اقتصاد‌‌ کشورهای آسیا منجر شود.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود فقدان اخلاق و ارزش‌‌های فرهنگی در نظام سرمایه‌داری، نقش بهره و ابزارهای مشتقه مالی در استقلال نسبی بالای بازارهای پولی و مالی از بازارهای حقیقی و اعتماد بیش از حد به نظام سرمایه‌داری و بازارهای مالی در نتیجه اعمال سیاست‌‌های مقررات‌زدایی در آن به ویژه طی سه دهه اخیر را از جمله دلایل اصلی شکل‌گیری بحران کنونی توصیف کرد و گفت: همچنین در باب علل پیدایش بحران مالی اقتصادی جهانی به نظر می‌‌‌‌رسد یکی از عوامل مهم که به درستی به آن پرداخته نشده است، موضوع تحمیل سیاست‌‌هایی است که برخلاف اراده جامعه بین‌‌المللی بوده است. اقدامات یکجانبه در کنترل و مدیریت ساز و کارهای مالی بین‌‌المللی‌‌، به راه انداختن جنگ و اشغالگری‌‌، اعمال تحریم‌‌ها و فشارهای اقتصادی آن هم عمدتا توسط یک کشور نمونه بارز چنین سیاست‌‌هایی هستند‌‌.

داودی در پایان با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی‌‌‌‌ایران همواره عدالت‌خواهی را سرلوحه تعاملات بین‌‌المللی خود قرار داده و اینک نیز در شرایط بحران اقتصاد بین‌‌المللی، آن را مورد تاکید قرار داده است، اعلام کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی‌‌‌‌ایران آماده است در ایجاد نظام عادلانه اقتصادی و مالی باتمام توان خود با جامعه بین‌‌المللی همکاری کند و با توجه به نکات فوق‌‌، موارد زیر پیشنهاد می‌‌‌‌شود:

۱ - هم‌اندیشی و تبادل نظر در خصوص مشکلات ذاتی نظام موجود اقتصاد جهانی که از انسان زدوده شده است‌‌، تقویت شود.

۲ - در معماری نوین مناسبات اقتصاد جهانی‌‌، توزیع و تقارن مبادلات و منافع، جایگزین تمرکز گرایی در یک یا چند کشور معدود شود.

۳ - نهادهای تجاری‌‌، پولی و مالی جهانی و بین‌‌المللی با رویکرد عدالت از جمله افزایش مشارکت و اعتلای نقش کشورهای در حال توسعه و نوظهور از جمله کشورهای آسیایی اصلاح شود‌‌.

۴ - ظرفیت‌‌ها و مدل‌‌های جایگزین به ویژه الگوهای نظام اقتصاد اسلامی‌‌‌‌در حل مشکلات بحران جهانی مورد استفاده قرار گیرد‌‌.

۵ - در فرآیند توسعه همکاری‌‌های بین‌‌المللی‌‌، قابلیت همکاری بین کشورهای آسیایی را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا همکاری‌‌های اقتصادی بازار مشترک آسیایی، توسعه روابط مالی و نهایتا رواج مبادله با پول‌‌های آسیایی و حرکت به سمت پول واحد آسیایی را تقویت کنیم‌‌.

داودی در کنفرانس مطبوعاتی

معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ‌‌‌‌ایران همچنین در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس بوآئو با اشاره به ریشه‌های بحران کنونی در اقتصاد جهان تصریح کرد: چندجانبه گرایی و حضور مشارکت همه کشورها، رعایت ارزش‌‌های اخلاقی، ایجاد ساز و کارهای مناسب و اصلاح قوانین موجود راهکارهای رفع بحران در اقتصاد جهانی است‌‌. به گزارش ایسنا، وی افزود: وقتی بی اعتمادی به نظام مالی غرب و حاکم بر جهان اتفاق افتاد، مقررات کافی وجود نداشت تا نظام مالی را سرپا نگه دارد و عدم وجود ارزش‌‌های اخلاقی نیز موجب

بی ثباتی بازار شد.

معاون اول رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره الگوی ایرانی برای مقابله با بحران‌‌های جهانی گفت:امروز کشورهای غربی از بانک‌‌ها و شرکت‌‌های خود حمایت می‌‌‌‌کنند که خلاف مقررات نظام سرمایه‌داری است، اما ایران بانک‌‌های خود را خصوصی می‌‌‌‌کند و واگذاری‌‌های متعددی انجام می‌‌‌‌دهد زیرا حقوق و اخلاق را رعایت می‌‌‌‌کند. داودی در پاسخ به سوال خبرنگاری آمریکایی درباره روابط ایران و چین در حوزه انرژی خاطر نشان کرد: در حدود ۶۰ الی ۷۰‌‌میلیارد دلار طرح‌‌های مختلف در بخش انرژی میان ایران و چین در حال اجرا یا مذاکره است و ارتقای مبادلات تا ۲۵۰‌‌میلیارد دلار هدف گذاری شده است‌‌.

نظام سرمایه‌داری نیاز به تجدید نظر دارد

پرویز داودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از بحران اقتصادی جهان تاثیر پذیرفته است، به ریشه یابی این بحران پرداخت و گفت: بحران کنونی اقتصادی دنیا یکی از عمیق‌ترین بحران‌‌ها در قرن اخیر بوده است‌‌. کاهش ارزش سهام بورس به میزان ۳۰هزار‌‌میلیارد دلار و رشد منفی تولیدات و مسائلی از این دست نشان دهنده بخشی از این بحران است‌‌. وی افزود: این بحران غالبا از جانب کشورهای غربی شروع شد ولی دامنه آن تقریبا همه کشورها را فراگرفته است و به ویژه بسیاری از کشورهای آسیایی از این بحران متضرر شده‌اند.

معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی ‌‌‌‌ایران اضافه کرد: عمق بحران آن‌قدر زیاد شده است که کشورهای غربی ناچار شده‌اند دخالت کرده و تعدادی از بانک‌‌های خود را ملی کنند که این در تضاد با سرمایه‌داری است.

داودی تاکید کرد: ورود دولت‌‌ها برای حمایت از اقتصادشان نشان داد که اصول سرمایه‌داری نیاز به تجدید نظر اساسی دارد‌‌.