شبکه خبری دویچه‌وله از نخستین نشانه‌های شتاب اروپاییان برای همکاری اقتصادی با ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، دویچه‌وله در گزارشی با عنوان «نرمش آمریکا و ورود اروپایی‌ها به بازار ایران» نوشت: در پی نرمش سیاست واشنگتن در برابر ایران، نخستین نشانه‌های شتاب اروپاییان برای همکاری اقتصادی با ایران آشکار می‌شود و اولین قدم را شرکت بایرن‌گاز آلمان با توافق بر سر نوسازی و گسترش پایگاه‌های سوخت‌گیری گازی برداشته است.

تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت، نه تنها مانع از ورود شرکت‌های غربی به بازار ایران شده، بلکه بسیاری از آن‌ها را وادار ساخته است که قراردادهای جاری خود را لغو کنند و یا به تعویق بیاندازند.

اکنون محافل اقتصادی آلمان ورود «بایرن‌گاز» را نشانه آن می‌دانند که تغییر لحن دیپلماتیک تهران و واشنگتن، راه همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا را به تدریج هموار خواهد کرد.

روزنامه‌ فایننشال‌تایمز آلمان روز پنج‌شنبه به نقل از سخنگوی شرکت بایرن‌گاز (سازنده تانک‌های گازی) نوشت که دفتر این شرکت در تهران گشایش یافته است. بایرن‌گاز قرار است ایستگاه‌های سوخت‌گیری خودروهای گازی موجود ایران را نوسازی کند و گسترش بدهد.

به گزارش این روزنامه، همکاری بایرن‌گاز با ایران قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض نمی‌کند، اما ممکن است زمینه‌ اعتراض‌هایی را فراهم سازد.

این روزنامه می‌نویسد: در ماه اوت سال گذشته، اعلام تصمیم شرکت اشتاینر آلمان برای فروش تاسیسات تبدیل گاز مایع به ایران، در جامعه‌ جهانی اعتراض‌های زیادی را برانگیخت. منتقدان غربی، نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران، هرگونه معامله‌ای را با این کشور نادرست می‌دانند.