جایزه صد‌هزار دلاری «ابوعلی ‌سینا»

جایزه بین‌المللی ابن‌سیناپژوهی با نام «سینوی» در پنج بخش مختلف و با ارزش صد‌هزار دلار در ایران تاسیس شد.

این جایزه باارزش یکصد‌هزار دلار در پنج بخش مختلف، درصدد معرفی حکمت سینوی و به تبع آن همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به جهانیان است.

به گفته استاندار همدان آشنا کردن فرهیختگان ایران و جهان با قله‌های فکری و معرفتی ایران، زمینه ارائه منظومه فکری شیخ‌الرییس بوعلی سینا و تبیین جایگاه اقلیم باستانی همدان در گذشته و حال،‌ از اهداف این جشنواره تعیین شده است. شیخ‌الرییس بوعلی سینا، سال‌های آخر عمر خود را در همدان گذراند و در همین شهر درگذشت و آرامگاه زیبای وی هم اینک محل دید و بازدید علاقه‌مندان فلسفه و حکمت ایران و جهان است.

نمایشگاه نقاشی ۳ بانوی نقاش در نگارخانه الهه

نمایشگاه نقاشی‌های نیلوفر کیهانی،کیانا غیایی و مرجان رضوی با عنوان« دست ریخته‌های۲ »یکشنبه ۳۰ فروردین ۸۸ ساعت ۱۶ به روی دیوار نگارخانه الهه خواهد رفت. در این نمایشگاه نزدیک به ۳۰ اثر ترکیب مواد در ابعاد مختلف به معرض تماشای عموم قرار می گیرد. نقطه مشترک موضوع تمامی این آثار حول انسان و مسائل مربوط به انسان می گردد که کیهانی، غیایی و رضوی بر آن آمدند که آثاری به سبک فیگوراتیو در این نمایشگاه عرضه کنند.نمایشگاه نقاشی‌های این گروه سه نفره تا ۸ اردیبهشت در نگار خانه الهه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می توانند همه روزه (جز ایام تعطیل) از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

مدیر گالری «هما» از دنیا رفت

پرویز ملکی، مدیر گالری «هما» ، شامگاه چهارشنبه ۲۶ فروردین ماه در ۷۲سالگی و پس از تحمل ۲ ماه بیماری (سرطان لوزالمعده) در بیمارستانی در آمریکا از دنیا رفت. ملکی که گفته می‌شود از حامیان پرتلاش هنر معاصر است، در اواخر دهه ۵۰ میلادی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده کشاورزی به آمریکا رفت و تحصیلات تکمیلی‌اش را از دانشگاه «می‌سی‌سی‌پی» به پایان رساند و بعدها به استخدام بانک جهانی درآمد. ملکی، سی‌وپنج سال از عمر خود را در پروژه‌های کشاورزی و عمرانی و خدمت به کشورهای محروم انجام وظیفه کرد. پس از بازنشستگی از این خدمات به ایران مهاجرت کرد و از همان ابتدا به هنرنوگرای ایران توجهی خاص نشان داد و سرانجام این اشتیاق باعث شد که چهار سال قبل گالری «هما» را تاسیس کند.

قاچاق فیلم و ۷۰۰‌میلیون دلار خسارت به سینمای ایتالیا

صنعت فیلمسازی ایتالیا هر سال به خاطر قاچاق تولیدات سینمایی رقمی در حدود ۶۹۹‌میلیون دلار (۵۳۰‌میلیون یورو) ضرر می‌کند. اسکرین دیلی اعلام کرد: برابر با آمار فدراسیون مبارزه با قاچاق محصولات سمعی‌بصری در ایتالیا فروش ناشی از کپی‌های غیرمجاز در سال ۲۰۰۸ در ایتالیا رقمی در حدود ۴۳۸‌میلیون دلار (۳۳۲‌میلیون یورو) بود.همچنین تخمین زده می‌شود قاچاق فیلم‌ها حدود ۲۵۰‌هزار فرصت شغلی را با خطر مواجه کند. برابر با آمار فدراسیون مبارزه با قاچاق محصولات سمعی‌بصری در ایتالیا، قاچاق فیلم‌ها در این کشور به سه دسته تقسیم می‌شود:قاچاق فیزیکی نظیر کپی غیر مجاز نسخه‌های دی‌وی‌دی که پارسال ۱۷‌درصد از قاچاق تولیدات سینمایی را شامل شد، قاچاق آنلاین / دیجیتال نظیر دریافت و ذخیره از اینترنت (۲۱‌درصد) و قاچاق غیر مستقیم مانند هدایا یا دیدن فیلم‌های قاچاق (۲۴‌درصد).

رونمایی پنجره‌ای رو به حیات با عکس‌های کیارستمی

عکس‌های رنگی «عباس کیارستمی» ۲۸ فروردین ماه در نمایشگاه «پنجره‌ای رو به حیات» در گالری گلستان رونمایی شد. عکس‌های کیارستمی، همان‌طور که از نام نمایشگاه پیداست،همگی از یک پنجره دیگر شکار شده‌اند.تمام عکس‌ها به‌جز از دریچه دوربین عکاسی، یک دریچه دیگر را هم به رخ تماشاگر می‌کشیدند. هرچند که کیارستمی خود ترجیح داد تا درباره عکس‌هایش سخن نگوید و توضیح آنها را برعهده تماشاگرانش بگذارد.

او برای برپایی این نمایشگاه ، از میان ۱۴۰ قطعه عکسی که در چهار سال گذشته عکاسی کرده است، ۱۲ قطعه را انتخاب کرده بود که چند نمونه از آنها در اکسپوی عکس صبا نیز پیش از این به نمایش درآمده بود. عکس‌های عرضه شده کیارستمی در این نمایشگاه، عکس‌هایی از طبیعت هستند و برای فروش هم عرضه نمی‌شوند و تعداد کم آنها هم به دلیل قطع بزرگ عکس‌ها است. در افتتاحیه‌ این نمایشگاه هنرمندانی چون محمد رحمانیان، حبیب رضایی، جواد مجابی، پرویز کلانتری، علیرضا سمیع‌آذر، نگار اسکندرفر، هوشنگ گلمکانی و ژان‌کلود کاریر حضور داشتند. این نمایشگاه تا ۳ اردیبهشت‌ماه به مدت یک‌ هفته در گالری گلستان ادامه خواهد داشت و در کنار آن دو مجلد از کتاب عکس‌های رنگی و سیاه و سفید کیارستمی نیز در گالری گلستان به فروش می‌رسد.

ساعت بازدید از نمایشگاه عکس کیارستمی از ۱۶ تا ۲۰ در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک ۴۲ اعلام شده است

کلیپ سه دقیقه‌ای محک در جشنواره آسا

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انسان دوستانه «آسا» با شعار (جهان تکرار دوست داشتن است) از هفتم تا یازدهم اردیبهشت سال جاری با مشارکت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن سینما گرآینده برگزار می‌شود. کلیپ سه دقیقه‌ای محک که ساخته پانته‌آ منصوری و امیر حسین بابایی است به عنوان تنها اثر از یک موسسه خیریه در این جشنواره شرکت می‌کند.

هدف محک از ساخت این کلیپ دعوت جامعه بشری به فعالیت‌های انسان دوستانه است.

این کلیپ داستان پسربچه مبتلا به سرطانی است که از بازی کردن با کودکان دیگر به علت بیماری محروم است و شخصیت اول کلیپ(فاطمه معتمدآریا)با به آغوش کشیدن وی، او را وارد دنیای شاد دیگر کودکان می‌کند.

دست‌اندرکاران این کلیپ شامل بازیگران: فاطمه معتمد‌آریا و فرزاد یکی از کودکان تحت حمایت محک، مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، آهنگساز: کارن همایون فر، طراح صحنه و لباس: محسن شاه ابراهیمی، صدابردار: حسین شباش، تدوین: امیر حسین بابایی و صداگذار: مهرداد جلو خانی هستند. بخش اصلی این جشنواره در قالب فیلم‌های مستند، داستانی، پویانمایی پیرامون موضوعاتی چون دایره دوستی (جهان بدون مرز و عاری از هرگونه تبعیض‌نژاد و جنسیت)، معنویت و تمدن از (نزدیکی بین ادیان، مذاهب و تفکرات اخلاقی)و سایه‌های سپید (تسکین دردهای بشری و کمک به حادثه دیدگان بلایای طبیعی و غیرطبیعی) است.