فصل نو در روابط ایران و غرب؟

سخنگوی سولانا پیام مثبت خود را به مقامات تهران ارسال کرد

آغاز فصلی نو در روابط ایران و غرب؟

کریستینا گالاش، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: امکان گشودن فصلی نو بین غرب و ایران فراهم است.

دنیای اقتصاد - در شرایطی که فرانسه اخبار مربوط به تازه‌ترین پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را نگران کننده خوانده است. همزمان سخنگوی سولانا خواستار آغاز فصلی نو در روابط ایران و غرب شده است.

این در حالی است که حتی آمریکا در اولین واکنش‌ها وجود این پیشرفت‌ها را مانعی در برابر تلاش واشنگتن برای برقراری رابطه با تهران ندانسته بود. اگر از ادعاهای تازه دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس در عربستان مبنی این که تهران عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه است، بگذریم؛ واکنش فرانسه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در نقطه مقابل حمایت‌های کلامی روسیه قرار دارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی روزهای گذشته بارها از حقوق هسته‌ای ایران دفاع و تایید کرده است که تمام فعالیت‌های اتمی ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت پذیرفته و می‌پذیرد. کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خطاب به خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه به اروپا و نماینده تام الاختیار گروه ۱+۵ خواستار حضور نمایندگان ایران در نشست‌های آتی این گروه شدند. از همین رو، کریستینا گالاش، سخنگوی سولانا در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با یک رسانه‌ ایرانی تصریح کرده است که امکان گشودن فصلی نو بین غرب و ایران فراهم است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که اریک شوالیه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از سخنان محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران مبنی بر پیشرفت ایران در زمینه تکنولوژی غنی‌سازی ابراز نگرانی کرد. وی مدعی شده است که «این اخبار نگران‌کننده است.»

شوالیه ادامه داد: «باید صحت این سخنان بررسی شود و این مساله را بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذاریم.»

این مقام فرانسوی بار دیگر از ایران خواست تا به بازرسان آژانس اجازه بازرسی کامل از تجهیزات و پایگاه‌های هسته‌ای این کشور را بدهد و برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند.

محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور ایران روز پنج‌شنبه در مراسمی به‌مناسبت «روز فناوری هسته‌ای» در اصفهان گفت که ایران به تازگی دو دستاورد مهم در زمینه هسته‌ای داشته است که «بسته‌بندی و آماده کردن سوخت هسته‌ای برای قرار گرفتن در رآکتور» و آزمایش

۲ نوع سانتریفیوژ جدید «با ظرفیت بیش از ۲ برابر سانتریفیوژهای موجود» را شامل می‌شود. این در حالی است که سخنگوی خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تایید حق هسته‌ای ایران اعلام کرده‌است که اکنون تمامی زمینه‌های لازم برای گشودن فصلی جدید در روابط ایران و غرب فراهم است.

کریستینا گالاش سخنگوی سولانا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که تصمیم ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای خود ظاهرا مورد پذیرش آمریکا قرار گرفته و اینکه سیاست اروپا در این خصوص چه خواهد بود، گفت: این مساله تنها یک حق نیست. مساله هسته‌ای ایران مساله حقوق و تعهدات است. زمانی که نوبت به استفاده از فناوری هسته‌ای می‌رسد، تمامی کشورها از جمله ایران که پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) را امضا کرده‌اند حق و مسوولیت را توامان دارند. اگر ایران دوست دارد از فناوری هسته‌ای استفاده کند و اگر می‌خواهد اعتبار خود را حفظ کند و در جامعه جهانی به عنوان شریک معتمد باقی بماند، باید به تعهدات خود بر اساس ان.پی.تی متعهد باشد.

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به شفاف‌سازی کامل ایران در برنامه هسته‌ای خود به اذعان آژانس اضافه کرد: در این حوزه هنوز تهران باید برخی کارها را در داخل انجام دهد؛ ما امروز از تمامی زمینه‌ها و امکانات برای بازکردن فصلی جدید برخوردار هستیم. دولت جدید آمریکا تمایل خود را برای انجام آن اعلام کرد و ما امیدواریم که مقام‌های ایرانی از این فرصت تاریخی استفاده کنند. گالاش در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت استراتژیک و سیاسی و اقتصادی خاورمیانه، برنامه اروپا برای تغییر سیاست‌ها در این منطقه چیست، گفت: اروپا نیز با نگرانی‌های ایران در خاورمیانه شریک است. اروپا برای یافتن راه‌حلی پایدار برای روند صلح خاورمیانه در تلاش بوده است. ما متقاعد شده‌ایم که یک راه حل پایدار تنها می‌تواند از طریق ابزارهای دیپلماتیک به وجود آید. ما طرفدار راه‌حل دو دولت در تنش اسرائیلی- فلسطینی هستیم که در کنار هم در صلح زندگی کنند. در این بین دوستان اسرائیل و دوستداران فلسطینی‌ها باید بهترین تلاش خود را برای یافتن راه‌حل‌هایی که سبب کوتاه‌تر شدن تنش‌ها شود به کار گیرند، اما این مساله طرف‌ها را بار دیگر به گفت‌وگوها باز خواهد گرداند. درباره انتخابات آتی در ایران و همچنین چشم‌انداز همکاری‌های تهران و بروکسل، گالاش بدون اشاره به تمایل همیشگی ایران به مذاکره، گفت: ما در اتحادیه اروپا با جدیت و علاقه بسیار در حال پیگیری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران هستیم. ما خبر داریم که یکی از کاندیداهای مهم کناره‌گیری کرده است. البته انتخابات یک مساله داخلی در ایران است اما امیدواریم کاندیداهای برنده علاقه‌مند به گفت‌وگو با اتحادیه اروپا باشند و اینکه رویکرد رییس‌جمهوری آینده ایران شجاعانه و با فکر باز باشد، به طوری که بتواند به ایران در زمینه پیدا کردن جایگاه واقعی این کشور در جامعه جهانی کمک کند.

همزمان با سخنان گالاش یک روزنامه‌ روسی با اشاره به این که از این پس دیپلمات‌های آمریکا در دیدارهای گروه ۱+۵ با نمایندگان تهران شرکت خواهند کرد، این تصمیم را اولین گام عملی آمریکا برای برقراری دیالوگ با ایران ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا نوشت: «پیش‌تر نمایندگان آمریکا از تماس‌های مستقیم با ایرانی‌ها می‌گریختند، هرچند که آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در ترکیب گروه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان موسوم به «۱+۵» قرار دارد.» یک دیپلمات آمریکایی در این رابطه گفت: راه‌حل دیپلماتیک، تمایل طرفین به گفت‌وگوی مستقیم با یکدیگر بر اساس احترام متقابل و منافع متقابل را در نظر دارد و ما امیدواریم که دولت ایران پاسخی متقابل بدهد. علاوه بر این ۱+۵ اعلام کرده است که ایران را به گفت‌و‌گوی مستقیم درباره‌ مساله‌ هسته‌ای‌اش دعوت می‌کند. این گزارش حاکی است: «خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دولت ایران دعوت‌نامه خواهد فرستاد تا با نمایندگان ۱+۵ دیدار کرده و به همراه هم راه حل را پیدا کنند.»