اخبار خوش 20 فروردین اعلام شد

تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای، به کارگیری نسل جدید سانتریفیوژها

دنیای اقتصاد- ایران از روز پنج‌شنبه با تکمیل چرخه تولید سوخت هسته‌ای به طور رسمی به جمع کشورهای تولید‌کننده سوخت هسته‌ای پیوست. در این روز، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور از آزمایش دو نوع سانتریفیوژ جدید با ظرفیت چند برابر سانتریفیوژهای موجود در چرخه سوخت هسته‌ای کشور خبر داد. احمدی‌نژاد همچنین همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای از مجتمع هسته‌ای اصفهان بازدید و کارخانه تولید قرص، میله و مجتمع سوخت هسته‌ای (FMP) را افتتاح کرد. رییس‌جمهور همچنین در واکنش به دعوت گروه ۱+۵ برای حضور در نشست‌های آتی این گروه تازه‌ترین رویکرد ایران را برای گفت‌و‌گو با غرب با افزودن دو موضوع مشارکت تهران در «مدیریت خلع‌سلاح جهانی» و «مدیریت بحران اقتصادی» اعلام کرد.

احمدی‌نژاد در مراسم جشن روز ملی فناوری هسته‌ای با بیان اینکه امروز شاهد دو دستاورد هسته‌ای مهم در صنعت هسته‌ای کشور هستیم، بسته‌بندی سوخت و آماده کردن آن برای تزریق در رآکتورها و تولید نیرو و همچنین آزمایش دو نوع سانتریفیوژ جدید با ظرفیت چند برابر سانتریفیوژهای موجود را دو دستاورد عنوان کرد.

وی روز پنجشنبه پیش از برگزاری جشن روز ملی فناوری هسته‌ای کارخانه تولید قرص، میله و مجتمع سوخت هسته‌ای (FMP) را که آخرین و حساس‌ترین حلقه چرخه تولید سوخت برای انواع رآکتورهای تحقیقاتی و تولید برق است، افتتاح کرد. کارخانه تولید قرص، میله و مجتمع سوخت هسته‌ای اصفهان می‌تواند سالانه ۱۰ تن سوخت هسته‌ای را جهت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ( ۴۰ مگاواتی) و ۳۰ تن سوخت هسته‌ای با غنای حداکثر ۵‌درصد برای رآکتورهای هسته‌ای آب سبک تحت فشار مانند رآکتور ۳۶۰ مگاواتی دارخوین یا نیروگاه بوشهر را تولید کند.

همچنین این کارخانه قابلیت افزایش ظرفیت تولید سوخت برای تامین ۲هزار و ۳۶۰ مگاوات برق هسته‌ای را طی برنامه ۵ ساله پنجم توسعه دارا است.رییس‌جمهور در اصفهان در واکنش به تصمیم ۱+۵ مبنی بر اعلام آمادگی برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط با تهران اعلام کرد که ایران همواره آماده گفت‌وگو بر اساس عدالت و احترام بوده است و در شرایط جدید بر بسته پیشنهادی پیشین خود دو موضوع مشارکت تهران در «مدیریت خلع سلاح جهانی» و «مدیریت بحران اقتصادی» را می‌افزاید.

به گزارش خبرگزاری مهر وی با بیان اینکه این دستاوردها کاملا بومی‌ است، گفت: امروز ما حلقه‌های مدیریت سوخت را به طور کامل و بومی‌ در اختیار داریم و ارزش آن زمانی معلوم می‌شود که بدانیم در همه این دوران بدخواهان ملت ایران سنگین‌ترین محدودیت‌ها را تحمیل کردند و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی و روانی را وارد می‌آوردند. وی افزود: دشمنان ما در موضوع هسته‌ای پا را در حدی فرا گذاشتند که این فشارها تا مرز دیدهای نظامی‌و ادبیات خشن نظامی‌ پیش رفت، اما به فضل الهی، ایستادگی ملت ایران و همبستگی بی‌نظیر و اتحاد و حرکت پشت سر رهبر معظم انقلاب، باعث پیشرفت و تعالی ‌جمهوری اسلامی ‌ایران و حرکت با سرعت روزافزون شده است. وی مقاومت و ایستادگی را رمز پیروزی ملت‌ها خواند و گفت: راه آینده همین است، اگر بنا باشد که ملت ایران جایگاه شایسته خود را حفظ کند که صد البته شایستگی ملت ایران بسیاربسیار بالاتر از موقعیت کنونی است، باید حلقه‌ها را به همین ترتیب به طور پیوسته طی کنیم.

رییس‌جمهور گفت: اگرچه راه طولانی آمده‌ایم، اما در مقایسه با نقطه‌های آرمانی در ابتدای راه هستیم. جایگاه شایسته ملت ایران رسیدن به جامعه نمونه و حیات طیبه الهی در سرتاسر گیتی است، جامعه‌ای که در آن اخلاق، برادری، عشق و محبت، معنویت، علم و فناوری و همچنین اقتدار و کرامت انسانی در اوج خود باشد. جایگاه شایسته ملت ایران پرچمداری و حرکت در این مسیر است.

وی تاکید کرد: امروز باید دل‌ها را بیش از گذشته به هم گره بزنیم و افق نگاه را به دوردست‌های آرمانی خیره کنیم، بدون تردید ملت ایران این شایستگی و توانایی را دارد و جوانان این سرزمین می‌توانند جامعه‌ای نمونه برپا کنند.

احمدی‌نژاد ضمن تبریک این پیشرفت به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران گفت: بنده از همه دست‌اندرکاران و دانشمندان جوان و مدیران که این کار عظیم را انجام دادند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: طی سال‌های طولانی به ویژه سال‌های اخیر بدخواهان ملت ایران دیدیم که چگونه در برابر حرکت رو به جلو و پیشرفت ملت ما صف‌آرایی کردند. آنها با دروغ و تحمیل تلاش کردند که حرکت ملت ایران را متوقف کنند یا به انحراف بکشانند و از همه توان خود استفاده کردند. حتی از سازمان‌های بین‌المللی در حد اعلا سوءاستفاده کردند. وی یادآور شد: آنها با استفاده ابزاری از شورای امنیت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و در عین حال زدن نقاب صلح و دوستی و احترام به ملت‌ها برای مقابله با پیشرفت ایران سوءاستفاده کردند. آنها با یکدیگراتفاق نظر داشتند که جلوی سرعت و حرکت ملت ایران را بگیرند.

وی گفت: آنهایی که قوانین را نوشته‌اند خودشان به قوانین پایبند نیستند، به ملت ما می‌گفتند که باید تبعیت چند کشور ویژه را بپذیریم وقتی دیدند این تحریم‌ها کارساز نیست، مسیر تعامل عوض شد و از همان روز ملت ایران روز به روز به جلو حرکت کرد.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی‌جمهوری اسلامی‌ ایران به کشورهای غربی گفت: در سال گذشته ما بسته‌ای را به مدعیان ملت ایران پیشنهاد کردیم؛ بسته‌ جامعی که مسائل مهم جهان را در بر می‌گرفت و از سوی دیگراعلام آمادگی کردیم که حاضریم در چارچوب آن مذاکره کنیم. آنها نیز یک بسته به ما تقدیم کردند و چند دور مذاکره نیز انجام شد اما به نتیجه نرسیدیم. منطق ما این بود که ابتدا در چارچوب مشخص شده مذاکرات آغاز شود و بر پایه دغدغه‌های محوری باشد و اگر موفقیتی در این زمینه پیدا می‌کردیم، راه برای گفت‌وگو باز خواهد شد. اما آن گفت‌وگوها به نتیجه نرسید.

وی گفت: آن روز آنها می‌خواستند توقف فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را به ما تحمیل کنند و این در حالی است که امروز اعلام کردند که استفاده از چرخه سوخت و مدیریت سوخت حق ملت ایران است. ولی با این حال آنها می‌خواهند اطمینان داشته باشند که سلاحی وجود ندارد؛ چرا که سلاح هسته‌ای برای جهان مضر است. حال با این تفاسیر آماده گفت‌وگو با ملت ایران هستند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مواضع ایران روشن است، گفت: ما اهل گفت‌وگو هستیم؛ گفت‌وگویی بر پایه عدالت و احترام به حقوق و قوانین. گفت‌وگویی یک طرفه و مشروط و گفت‌وگویی در فضای تهدید را نمی‌پذیریم. اگر عدالت و احترام باشد، ملت ایران همواره آماده گفت‌وگو بوده است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز شرایط جهان عوض شده و موضوعات جدیدی به وجود آمده است که باید بر آن بسته پیشنهادی اضافه کنیم تا گفت‌وگوها موثر شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که‌ جمهوری اسلامی‌ ایران آمادگی دارد در مدیریت خلع سلاح جهانی مشارکت داشته باشد. ما آمادگی داریم در حل مشکلات اقتصادی جهان مشارکت فعال داشته باشیم به گونه ای عمل کنیم که همه جامعه بشری احساس مشارکت کنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: کسانی که از خلع‌سلاح جهانی سخن به میان می‌آورند، ابتدا باید خودشان سلاح‌های‌شان را نابود کنند؛ چرا که این امر با سخنان آنان تناقض دارد. کسی که می‌خواهد سلاح اتمی‌را منهدم کند اول باید از خودش شروع کند.

ویژگی سانتریفیوژهای جدید

رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی‌جمهوری اسلامی‌ایران نیز در جشن بزرگ روز ملی فناوری هسته‌ای از افزایش چشمگیر فعالیت‌های اکتشاف و استخراج اورانیوم در کشور خبر داد و با اشاره به آزمایش سانتریفیوژهای جدید با ظرفیت بالا در تاسیسات نطنز اعلام کرد که این تاسیسات سالانه سوخت معادل ۲‌هزار و ۵۰۰ مگاوات برق هسته‌ای را تامین خواهد کرد.

وی در حالی این اخبار را اعلام کرد که پیش از این، با دستگاه‌های سانتریفیوژ نسل‌های قبلی در نطنز، ظرفیت تولید این کارخانه تامین سوخت یک نیروگاه‌هزار مگاواتی اعلام شده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی‌در این جشن اعلام کرد: کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان در حال حاضر با ظرفیت ۲۸۰ تن UF۶ همچنین ۱۱ تن اکسید اورانیوم و ۱۰ تن اورانیوم فلزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این ظرفیت در پایان برنامه پنجساله پنجم به ۱۰۰۰ تن خواهد رسید.

وی درباره فعالیت‌های جاری در سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز نیز گفت: در این پروژه تا به امروز حدود ۷‌هزار ماشین سانتریفیوژ نصب شده است و این تعداد طی برنامه پنجساله پنجم به ۵۰‌هزار دستگاه خواهد رسید.

آقازاده در اعلام یک دستاورد بزرگ هسته‌ای کشور خبر داد: پژوهشگران سازمان انرژی اتمی‌ایران وارد مرحله جدیدی از دستیابی به دانش غنی‌سازی اورانیوم شده‌اند. ما امروز توانسته‌ایم به تولید ماشین‌های سانتریفیوژی بپردازیم که SW آنها به ۵ تا ۶ می‌رسد. رییس سازمان انرژی اتمی‌اعلام جزئیات این دستاورد را به بعد موکول کرد.

وی خبر داد: با این دستاورد در برنامه پنجساله پنجم، سوخت معادل ۲‌هزار و ۵۰۰ مگاوات برق هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای نطنز تامین خواهد شد. این در حالی است که پیش از این ظرفیت این تاسیسات تامین سوخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی اعلام شده بود. آقازاده همچنین به تشریح دستاوردهای کشور در فعالیت‌های مربوط به کارخانه آلیاژی نوین اصفهان پرداخت که در آن بسته‌های سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی ‌ایران تامین خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی‌ با اعلام اینکه اولین مجتمع سوخت راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی اراک در دی ماه سال ۸۷ به شرکت سوخت راکتورهای اتمی‌ ایران (‌FMP‌) تحویل شد، گفت: بر اساس تولید مقاطع آلیاژی، این مجموعه قادر است ضمن تولید تیتانیوم و زیرکونیوم، کلرید منیزیم با خلوص ۹/۹۹درصد، فرم خاص اکسید زیرکونیوم و اکسید‌هافینیوم نیز تولید کند.

وی تصریح کرد: تولید قرص و میله و مجتمع سوخت که آخرین و حساس‌ترین حلقه مربوط به تولید سوخت هسته‌ای است، بر عهده این کارخانه است. آقازاده با اشاره به تولید انواع مجتمع‌های سوخت در کنار فعالیت کارخانه‌های USF و ZPP اعلام کرد: کارخانه FMP سالانه قادر خواهد بود ۱۰ تن سوخت طبیعی برای راکتور آب سنگین اراک و ۳۰ تن سوخت غنی شده با خلوص ۵درصد برای راکتورهای آب سبک از قبیل نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین و نیروگاه‌های برق، تولید کند.

به گفته وی، این کارخانه قابلیت افزایش ظرفیت تولید برای تامین ۲‌هزار و ۳۶۰ مگاوات برق هسته‌ای مورد تاکید در برنامه پنجساله پنجم را دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ‌از توسعه نیروگاه‌های اتمی ‌کشور به عنوان یکی از رسالت‌های مهم این سازمان یاد کرد و با اشاره به برنامه کشور برای تولید ۲۰‌هزار مگاوات برق هسته‌ای، خبر داد: این سازمان احداث ۵‌هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای را در برنامه پنجم توسعه در دستور کار دارد.

استقبال احمدی‌نژاد از گفت‌وگو با غرب

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در گفت‌وگو با هفته نامه اشپیگل با تاکید بر اینکه ایران هیچ محدودیتی را در راستای حقوق بین المللی خود تحمل نخواهد کرد، اظهار کرد که مذاکرات غرب درباره برنامه اتمی ما باید بر اصل برابری و احترام به حقوق هسته‌ای ایران مبتنی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو درخواست اوباما مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم را بحثی قدیمی خواند که زمان آن به اتمام رسیده است.

وی در ادامه اتهام برخی مبنی بر اینکه ایران برنامه‌های اتمی خود را مخفی می‌کند یک دروغ بزرگ نامید و اظهار کرد: کشور ما هیچ تصمیمی برای ساخت یک بمب هسته‌ای ندارد و ما هیچ علاقه‌ای به ساخت سلاح هسته‌ای نداریم. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تقاضای اوباما برای یک شروع جدید در روابط تهران - واشنگتن گفت: ما از چنین تغییراتی استقبال می‌کنیم؛ اما تا کنون چنین تحولاتی حاصل نشده است، ما منتظریم تا باراک اوباما تصمیمات خود در این راستا را آشکارا ارائه دهد تا ما بتوانیم آنها را تجزیه و تحلیل کنیم. احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به پیام تبریک خود بعد از انتخاب اوباما به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد که وی ابتکار عمل را برای شروع روابطی جدید با آمریکا به دست گرفته است و با این پیام تبریک یک قدم بزرگ و پرقدرت در این راستا برداشته است. ما علاقه‌مند بودیم و هستیم که این تغییرات بزرگ رخ دهد. حکومت آمریکا باید بالاخره از گذشته درس عبرت و پند بگیرد. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت که ما خیلی با احترام درباره باراک اوباما صحبت می‌کنیم؛ اما در عین حال واقع نگر هستیم. رییس‌جمهور همچنین خاطر نشان کرد‌: ما آماده‌ایم که گفت‌وگوهای اتمی با غرب را در پیش گیریم؛ اما این گفت‌وگو باید بر اصل برابری و احترام به حقوق هسته‌ای ایران مبتنی باشد. وی همچنین با تاکید بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ما تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، اظهار کرد: ایران به همه قراردادهای بین‌المللی عمل کرده و هیچ‌گونه محدودیتی را در راستای حقوق بین‌المللی خود تحمل نخواهد کرد.