دیدارهای دانشگاهیان ایران و آمریکا در ژنو

در پی انتشار اخباری در خصوص تماس‌های مستمر و معمول دانشگاهیان و کارشناسان ایرانی، آمریکایی و اروپایی در گفت‌و‌گوهایی غیررسمی در ژنو، وزیر امورخارجه‌ سوئیس اعلام کرد که در چند سال گذشته از این تماس‌ها مطلع بوده، اما در آن نقش فعالی نداشته ‌است. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری سوئیس اینفو گزارش داد: میشل کالمی ری، وزیر امورخارجه‌ سوئیس روز سه‌شنبه گفت: این گفت‌وگوها به شکلی کاملا غیررسمی برگزار می‌شود و وزارت امور خارجه در آن مشارکتی ندارد. بنا بر ادعای روزنامه‌ «لو تام» که در ژنو منتشر می‌شود، این نشست‌ها که به «مسیر ـ۲» معروف است میان دانشگاهیان ایران،‌ آمریکا و اتحادیه‌ اروپا، سوئیس و کشورهای عربی در ژنو برگزار شده است.

این روزنامه مدعی شده است که حدود ۳۰ شرکت کننده در این نشست‌ها که اغلب در ژنو و گهگاه در دیگر شهرهای اروپایی برگزار می‌شود، حاضر می‌شوند. بنا بر این گزارش، آخرین دور این گفت‌وگوها بین ششم تا هشتم مارس برگزار شده است. در کل حدود ۴۰۰ تن در این گفت‌وگوها حضور داشته‌اند، اما گفته می‌شود که می‌خواهند همچنان بی‌نام و نشان باقی بمانند.

این روزنامه همچنین به نقل از یک استاد دانشگاه که در این مذاکرات حاضر بوده و خواست به نامش اشاره‌ای نشود، نوشت: این گفت‌و‌گوها می‌تواند به تفاهم دوجانبه بیشتر کمک کند. بنا به گفته‌ وی، شرکت‌کنندگان می‌توانند آزادانه صحبت کنند و تمایلی به موضع‌گیری‌های سیاسی در نشست‌های پشت درهای بسته ندارند. این روزنامه مدعی است که این نشست‌ها با تایید تهران و واشنگتن انجام می‌گیرد. این شرکت‌کنندگان که کارشناسان استراتژیک و هسته‌‌‌ای و کارشناسان روابط بین‌الملل را نیز شامل می‌شد، ظاهرا درباره فن‌آوری هسته‌‌ای ایران مذاکره کرده‌اند. بنابر این گزارش، ناظران خاطرنشان کرده‌اند که خیلی زود است گفته شود که آیا گفت‌و‌گوهای غیررسمی به توافقی منجر می‌شود یا خیر؟ اما این مذاکرات دامنه‌ تماس‌ها میان دو کشور را تعمیق کرده است.

بنا بر گزارش «لو تام» این مذاکرات غیررسمی در حال حاضر در ژنو انجام نمی‌گیرد و ظاهرا دلیل آن افزایش تمایل عمومی به این گفت‌و‌گوها است. ممکن است این مذاکرات دوباره در ژنو انجام گیرد.

همچنین خبرگزاری نووستی در گزارشی در این‌باره به نقل از «لو تام» نوشت:‌ اکنون شش سال است که نخبگان ایران، آمریکا، اروپا و کشورهای عربی با وجود محاصره، به‌طور دائم در اروپا دیدار می‌کنند. بیشتر این دیدارها در ژنو انجام شدند؛ دو دیدار آخر نیز در یکی دیگر از کشورهای اروپایی بودند.

شرکت کنندگان این روند را «مسیرـ ۲» می‌نامند. به گفته یکی از استادان دانشگاه، «در غیاب دوربین‌ها، شرکت‌کنندگان در این دیدارها از اظهار نظر آزادانه هراسی ندارند و ضرورتی به بازی کردن نمی‌بینند».

در دیدار ماه مارس، طرف ایرانی برخلاف دیدارهای پیشین حضور گسترده‌ای نداشت. به عقیده این روزنامه، دلیلش این است که ایرانیان در انتظار نتایجی مشخص از تغییرات وعده داده شده توسط دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور جدید آمریکا هستند.

این گزارش حاکی است، تا به امروز در این تماس‌ها ۴۰۰ دانشمند حضور داشتند. شرکت‌کنندگان محلی آرام و محقر را معمولا در روستاها پیدا می‌کنند، به چند گروه تقسیم می‌شوند و مشکلات را بررسی می‌کنند. معمولا مباحث در زمان قدم زدن‌ها در هوای آزاد ادامه می‌یابد. شرکت‌کنندگان در این دیدارها که به طور معمول سه روز به طول می‌انجامد، تمام مدت باهم هستند. این روزنامه نوشته است که هنوز مشخص نیست آیا یک چنین دیپلماسی غیررسمی منجر به توافق بین آمریکا و جمهوری‌اسلامی ایران می‌شود یا خیر.