پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به‌علاوه آلمان، روز سه‌شنبه در یک بیانیه‌ مشترک کم‌سابقه اعلام کردند که برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران با هدف حل مساله‌ هسته‌ای تهران آماده‌اند. به گزارش ایسنا، کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در بیانیه‌ای مشترک که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده شد، اعلام کردند: ما همچنان نسبت به یک راه‌حل دیپلماتیک جامع از جمله از طریق گفت‌وگوی مستقیم، متعهد هستیم. این کشورها که به گروه ۱+۵ معروفند، علاوه بر آن از ایران خواستند که از این فرصت برای تعامل با ما استفاده کند و به این ترتیب فرصت‌ها برای به دست آوردن راه‌حلی از طریق مذاکرات را به حداکثر برساند.

۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس، بعدازظهر سه‌شنبه مناظره‌ خود را درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران آغاز کردند. این اولین‌باری است که پس از چند سال، ۱+۵ بیانیه‌ مشترکی را در یکی از نشست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌کند.

گروه ۱+۵ از ایران خواست که «بدون تاخیر به پیروی از الزامات شورای حکام آژانس پرداخته و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند.»

این گروه با اشاره به آن‌چه نگرانی جدی محمد البرادعی، مدیرکل آژانس درباره‌ فقدان پیشرفت (در تحقیقات آژانس پیرامون برنامه‌ هسته‌ای ایران و رفع ابهامات) خواندند، در بیانیه‌ خود آورده است: در این زمینه ما از ایران می‌خواهیم با ارائه‌ اطلاعاتی که آژانس برای حل این مساله بدان نیاز دارد، به طور کامل با آژانس همکاری کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در نشست شورای حکام، نگرانی خود را از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز کردند، اما اشاره‌ای به تشدید تحریم‌ها به عنوان راهی برای متوقف کردن ایران نکردند.

۱+۵ در نشست شورای حکام از اشاره به تحریم‌ها خودداری کرد، چیزی که در بیانیه‌های اعضای این شورا در نشست‌های قبلی آژانس کاملا عادی بود. این کار با هدف حفظ اتحاد (روسیه و چین با اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ایران مخالفند) و تاکید بر رویکرد دیپلماتیک مستقیم آمریکا که تحت دولت بوش اثری از آن نبود، انجام گرفت.

این کشورها تاکید کردند که ایران باید در مقابل، غنی‌سازی را تعلیق کرده و اسناد لازم و نیز دسترسی به مکان‌های لازم را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد تا بتواند اتهامات درباره‌ جنبه‌های نظامی پنهانی برنامه‌ هسته‌ای ایران را برطرف کند.