چند آمریکایی در تهران

عکس: چاووش هماوندی/ جام‌جم آنلاین

در یک اتفاق غافلگیرکننده، شماری از بانفوذترین چهره‌های آکادمی اسکار و صنعت فیلم‌هالیوود پنج‌شنبه شب گذشته وارد تهران شدند. حضور چهره‌هایی مثل سید گانیس رییس آکادمی اسکار، آنت بنینگ همسر وارن بیتی و بازیگر مشهور آمریکایی و همین طور چهره‌هایی مثل فرانک پیرسون (فیلمنامه نویس بعدازظهر سگی و لوک خوش دست) و تام پولاک (رییس کمپانی یونیورسال) از اعضای این هیات ۹ نفره بلندپایه هستند که یک هفته در تهران اقامت خواهند داشت. اعضای هیات‌رییسه آکادمی علوم و فنون سینمایی اسکار پنج‌شنبه شب وارد ایران شدند تا در دوره‌ای برای سینماگران ایرانی کارگاه‌های آموزشی برپا کنند. این سفر واکنش‌هایی را برانگیخت.

شمقدری: آنان به خاطر توهین‌ها و افتراهای سی‌ سال گذشته‌شان عذرخواهی کنند

جواد شمقدری، مشاور رییس‌جمهور در امور هنری در گفت‌وگویی درباره امکان دیدار اعضای آکادمی اسکار و سینماگران‌هالیوود با مسوولان سینمایی کشور تاکید کرد: مسوولان سینمایی تنها موقعی حق دارند با اعضای آکادمی اسکار و سینماگران‌هالیوود جلسه رسمی داشته باشند که آنها به خاطر توهین‌ها و افتراهایی که به ملت ایران در طی سی سال گذشته روا داشته‌اند، عذرخواهی کنند.

وی افزود: مسوولان ‌هالیوود و آکادمی اسکار چون به ایران آمده‌اند، میهمان ما هستند و قطعا از میهمان‌نوازی ایرانیان نیز برخوردار خواهند شد و این میهمان‌نوازی جلوه‌ای کوچک از شکوه و عظمت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اما روحیه میهمان‌نوازی ما مانع از این نیست که خواستار عذرخواهی آنان از مردم، تمدن و فرهنگ ایرانی شویم.

شمقدری تصریح کرد: معتقدم مسوولان سینمایی کشور قبل از این عذرخواهی رسمی نباید با مسوولان‌هالیوود و آکادمی اسکار هیچ دیداری داشته باشند.

حمله کیهان به سفر اعضای آکادمی اسکار به تهران

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان چنین نوشت: با توجه به سوابق این هیات در دشمنی و کینه‌توزی علیه اسلام و ایران و اهداف رسما اعلام شده آنان که تبادل تجربیات و آموزش دانش سینمایی خود به سینماگران ایران است! انگشت حیرت به دندان نمی‌گزید؟ و از ساده‌لوحی برخی دست‌اندرکاران- که کمترین برخورد منطقی و قانونی با آنان کنار گذاشتن از مسوولیت است- خنده تلخ بر لب‌هایتان نمی‌نشیند و در همان حال، از این که احتمالا برخی دیگر از دست‌اندرکاران کاسه‌ای زیر نیم کاسه دارند و هنوز بر سر کارند- یا به بیان گویاتر، مسوولان را سر کار گذاشته‌اند- تاسف نمی‌خورید؟! آیا شرم آور نیست که کسانی در جمهوری اسلامی ایران از سازندگان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های ضد اسلامی و ضد ایرانی برای انتقال تجربیات و آموزش به سینماگران ایرانی دعوت کنند و علاوه‌بر رسانه‌ها و مجامع و محافل آلوده و بدسابقه، برخی از دست‌اندرکاران ساده‌لوح نیز برای آنها هورا بکشند و به به و چه چه راه بیندازند؟!...راستی! آیا هیات یاد شده با بهره‌گیری از کرامات عرفانی! و از طریق «طی الارض»! به ایران آمده است؟! خب! چه کسانی از آنها دعوت کرده‌اند؟ چه کسانی به آنها ویزا داده‌اند؟ چه کسانی میزبانی آنان را برعهده گرفته‌اند؟ چه کسانی با برنامه اعلام شده این هیات یعنی انتقال تجربیات سینمایی آنها به سینماگران ایرانی- با توجه به سوابق ضد دینی و ضد ایرانی آنان- موافقت کرده‌اند؟! سکوت نکنید! این پرسش‌ها نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند و کسانی که در این ماجرا کوتاهی و قصور یا عناد و تقصیر داشته‌اند، نمی‌توانند برای همیشه از نگاه تیزبین مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی پنهان بمانند.

قشقاوی به سفر هیات آکادمی اسکار به ایران واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه حسن قشقاوی در نشست خبری روز دوشنبه با تایید خبر سفر اعضای هیات منصفه ژوری جایزه سینمایی اسکار به تهران گفت: «آنها به دعوت صنفی و شخصی خانه سینمای ایران در تهران به سر می‌برند و از میزبانی خوب همتایان ایرانی خود بهره‌مندند». قشقاوی با اشاره به اینکه متاسفانه هالیوود در برخی موارد فیلم‌های ضداسلامی و ایرانی با هدف تحقیر مسلمانان و با جهت‌گیری نژادپرستانه تولید کرده است، گفت: «همه هنرمندان و رسانه‌ها جدا از جهت‌گیری فکری‌شان باید طوری عمل کنند که زمینه تولید فیلم‌های دیگری از این دست فراهم نشود». وی با تاکید بر لزوم عذرخواهی‌ هالیوود از بابت ساخت چنین فیلم‌هایی، ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده دیگر شاهد تولید فیلم‌های نژادپرستانه و تحقیر دیگر ملل و تمدن هفت هزار ساله ایران نباشیم».

سفر اسکاری‌ها به تهران در راستای اهداف آموزشی و خلاقانه است

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد لسلی اونگر، مدیر روابط عمومی و سخنگوی آکادمی اسکار با تایید خبر سفر این گروه به ایران گفت: گروهی از اعضای آکادمی اکنون در ایران هستند و سفر آنها کاملا در راستای تبادلات آموزشی و خلاقانه و به دور از اهداف سیاسی است. اونگر با تایید اخبار منتشر شده در رسانه‌های ایران از حضور سید گنیس، رییس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، آنت بنینگ بازیگر و ویلیام هوربرگ تهیه‌کننده در هیات اعزامی به ایران خبر داد. او گفت: اعضای آکادمی روادید دریافت کرده‌اند و اکنون در تهران هستند. فرانک پیرسون فیلمنامه‌نویس، جیمز لانگلی مستندساز، فیل رابینسون ‌نویسنده و کارگردان، آلفره وودارد بازیگر، تام پولاک تهیه‌کننده و الن هرینگتن از موسسان برنامه آموزش رسانه‌ای آکادمی، دیگر نمایندگان‌ هالیوود هستند که به ایران سفر کرده‌اند.

حضور اعضای آکادمی اسکار در ایران به رشد و اعتلای سینما کمک می‌کند

علیرضا رییسیان حضور تعدادی از اعضای آکادمی اسکار در ایران را کمک به رشد و اعتلای سینمای ایران دانست. رییس کانون کارگردانان سینمای ایران حضور تعدادی از اعضای آکادمی اسکار در ایران را کمک به رشد و اعتلای سینمای ایران دانست.علیرضا رییسیان درباره حضور این گروه در ایران به خبرگزاری مهر گفت: این اتفاق به خودی خود مساله‌ای بسیار مهم در بحث رشد سینمای داخلی و ارتباط با مهم‌ترین بخش سینمای دنیا است. رییس کانون کارگردانان درباره برنامه‌های خانه سینما برای این گروه گفت: خانه سینما برنامه‌هایی خوب و مناسب برای گروه طراحی کرده، اما تصور می‌کنم اگر نشستی مشترک هم برای فیلمبردارها، تدوینگران، آهنگسازان و طراحان صحنه برگزار می‌شد، اتفاق خوبی بود. البته برنامه کنونی هیات‌مدیره خانه سینما دارای بهترین بخش‌ها برای تبادل‌نظرات و اطلاعات است.رییسیان همچنین درباره تاثیر حضور این گروه بر داوری‌های جشن خانه سینما گفت: این گروه ملاقاتی با اعضای تدوین اساسنامه جشن خانه سینما دارد تا به این شکل تجربیات خود را با ما در میان بگذارند و تصور می‌کنم این تبادل‌نظرات مثبت و ثمربخش باشد.

نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای در هفدهم اسفند

نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای میهمانان خانه سینما در هفدهم اسفند پایان‌بخش سفر اسکاری‌ها به ایران است. به نظر می‌رسد حضور این هیات سینمایی فرصتی باشد برای نمایاندن چهره واقعی ایران و مقابله با موج فیلم‌های ضدایرانی که طی چند سال گذشته در ‌هالیوود ساخته شده و اکثرا سعی در نمایاندن چهره‌ای جنگ‌طلب از ایران دارند که نمونه آخر آنها فیلم‌هایی مثل کشتی‌گیر یا سریال ۲۴ (فصل دوم) بوده‌اند. بی‌شک این چهره‌های معتبر سینمایی می‌توانند حاملان تصاویر جدید، واقعی و بانشاطی از ایران امروز باشند. به نام‌های این مردان سینمای آمریکا و جهان نگاه کنید. آنها بزرگ و مهم هستند.