وزیر اقتصاد: درآمدهای بودجه واقعی است

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

دنیای اقتصاد - سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد از محقق شدن درآمدهای پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۸۸ خبر داد و گفت: وقتی دولت درآمدی را در نظر می‌گیرد یعنی فرض به محقق بودن آن است. حسینی همچنین گفت: برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ۹‌هزار‌میلیارد تومان در بودجه ۸۸ اختصاص داده شده که ۵‌هزار‌میلیارد تومان آن مربوط به افزایش دستمزد کارکنان دولت است. به گزارش خبرگزاری فارس، شمس‌الدین حسینی روز پنج‌شنبه گفت: به‌رغم دشواری‌ها و موانعی که دشمنان ملت ایران طی سه سال گذشته در مسیر انقلاب قرار دادند، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت از ۲۱۰‌هزار‌میلیارد ریال در سال ۱۳۵۸، به بیش از ۴۰۰‌هزارمیلیارد ریال در سال ۱۳۸۳ و حدود ۴۸۰‌هزار‌میلیارد ریال در سال ۱۳۸۶ افزایش یافته است. حسینی با اشاره به رتبه هفدم ایران در بین کشورهای جهان بر اساس آمارهای اخیر بانک جهانی خاطرنشان کرد: ایران هم‌اکنون با برخورداری از ۷۷۷‌میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی براساس قدرت برابری خرید یکی از اقتصادهای مهم و تاثیرگذار جهان به شمار می‌رود و این در حالی است که هم‌اکنون با درآمد سرانه‌ای بالغ بر ۱۰‌هزار دلار براساس قدرت برابری خرید، جزو کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا به شمار می‌رویم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه هم‌اکنون از نظر شاخص توسعه انسانی در مرز ۸ دهم که رقم خوبی است، قرار داریم از دستیابی ایران به رتبه کشورهای دارای شاخص توسعه انسانی بالا در آینده نزدیک خبرداد. وی در ادامه به ارائه آمار و شاخص‌های مربوط به تجارت خارجی و توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت و یادآور شد: عملکرد اقتصادی کشور در بخش توسعه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در سی سال گذشته قابل‌توجه بوده است، به نحوی که میزان صادرات غیرنفتی از یک‌میلیارد و سیصد‌میلیون دلار در سال ۱۳۵۸ به بیش از ۵/۱۹‌میلیارد دلار در ۱۰ ماهه اول

سال ۸۷ افزایش یافته است. حسینی از افزایش نقش مالیات‌ها در اقتصاد خبر داد و گفت: نسبت مالیات‌ها به هزینه‌‌های جاری از ۲۵‌درصد در سال ۱۳۵۸ به ۴۶‌درصد در سال ۸۶ افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: هر چند این ارقام در حد استعدادهای اقتصادی کشورمان نیست، اما اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر انجام شده است که هر روز شاهد بروز آنها خواهیم بود.

حسینی همچنین به تحلیل تحولات انجام شده در بخش بودجه عمرانی کشور طی سال‌های پس از انقلاب پرداخت و گفت: سهم بودجه عمرانی در کل بودجه در سال ۵۸ کمتر از یک و نیم بود، در حالی که هم‌اکنون سهم بودجه عمرانی به بیش از یک سوم کل بودجه دولت افزایش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تحولات حوزه بیمه را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و تصریح کرد: در عرصه بیمه نیز اقتصاد کشورمان دارای سهم بسیار خوبی در منطقه است، هر چند در این زمینه نیز با ظرفیت‌های واقعی کشور هنوز فاصله داریم.

وی افزود: سهم ایران از پوشش حق بیمه در خاورمیانه در سال ۷۴ کمتر از ۶‌درصد بوده است، اما در حال حاضر این شاخص به بیش از ۱۶‌درصد افزایش یافته است. وی آمار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: اقبال به سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به شدت رو به افزایش است به نحوی که حجم تقاضا برای کسب مجوز سرمایه‌گذاری از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است. وزیر اقتصاد اضافه کرد: حجم تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی که براساس صدور مجوز در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ثبت می‌شود، نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه این شاخص است.

وی به ارائه آمارهای موجود در این بخش پرداخت و گفت: میزان مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاری خارجی در حدود ۱۲۳‌میلیون دلار بوده است، در حالی که در سال ۱۳۸۶ میزان مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاران خارجی با بیش از یکصد برابر افزایش به ۱۲‌میلیارد و یکصد‌میلیون دلار افزایش یافته است.

حسینی افزود: حجم سرمایه‌خارجی وارد شده به کشور از ۹‌میلیون دلار از سال ۷۴ به بیش از ۷۰۰‌میلیون دلار در سال ۸۶ بالغ شده است که نشان‌دهنده افزایش ۸۰ برابری در این بخش است.

حسینی همچنین در این نشست از برگزاری دومین جلسه شورای‌عالی اصل ۴۴ قانون اساسی طی هفته آینده خبرداد و گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به قانون اصل ۴۴ آماده شده است و طی چند ماهه گذشته نیز جلسات هیات واگذاری به طور هفتگی برگزار شده است.

حسینی درباره شایعات اجرای طرح تحول اقتصادی و بروز برخی موانع در اجرای این طرح و استرداد آن از سوی مجلس به دولت گفت: به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی وظیفه خود می‌دانم که در این زمینه شفاف سخن بگویم.

وی افزود: در حضورهای متعددی که به عنوان نماینده دولت در مجلس داشتم همواره شاهد حساسیت و دقت قابل‌توجه مجلس به لایحه طرح تحول اقتصادی بودم. حسینی سپس با اشاره به رای مثبت مجلس به فوریت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: این رای مثبت به فوریت لایحه بدین معنا است که مجلس بررسی لایحه را در اولویت قرار داده است. وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده بر روی کلیات هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون‌های مختلف مجلس گفت: اکثر کمیسیون‌های مجلس فوریت این لایحه را تصویب کرده‌اند، حتی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نیز فوریت بررسی این لایحه را مورد تایید قرار داده است و کار رسیدگی به مفاد لایحه نیز در کمیسیون بودجه همچنان در حال پیگیری است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در زمینه عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده گفت: لوایحی که از سوی دولت تهیه و به مجلس ارائه می‌شود، همواره براساس کارشناسی است، یعنی اگر رقمی در بودجه پیشنهاد می‌شود به این معنا است که آن اعداد از سوی دولت قابل‌تحقق فرض شده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که براساس قانون برنامه و بودجه کشور که چند دهه از تصویب آن می‌گذرد و کشور براساس آن اداره می‌شود، پیش‌بینی‌های انجام شده همواره براساس معیارهای مطالعات کارشناسی انجام شده است.

حسینی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا رقم ۵‌هزار میلیارد تومان درآمدی که توسط دولت از خصوصی‌سازی پیش‌بینی شده است، تحقق خواهد یافت، گفت: آنچه تعجب برانگیز است این است که یک سو برخی از دوستان گله می‌کنند که چرا اصل ۴۴ اجرا نمی‌شود و از سوی دیگر می‌گویند چرا چنین رقمی پیش‌بینی شده است؟

وی افزود: براساس اصل ۴۴ برآوردهای اولیه حاکی از این است که تا پایان برنامه پنجم باید در حدود یکصد ‌هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شود تا الزامات اصل ۴۴ تحقق یابد، تاکنون بیش از ۴۰‌هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده است که این نشان‌دهنده امکان واگذاری ۶۰‌هزار میلیارد تومان در پنج سال آینده و به معنای واگذاری سالانه ۱۲‌هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌ها و دارایی‌های دولت به مردم و بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه رقم ۵‌هزار میلیارد تومان به هیچ وجه بالا نیست، این عدد را برای دستیابی به اهداف مورد اشاره در اصل ۴۴ منطقی دانست.