تدوین 10 بسته سیاستی برای هدفمند کردن یارانه‌ها

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از تدوین ۱۰ بسته سیاستی در راستای کاهش آثار منفی و تقویت آثار مثبت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون این بسته‌ها برای بررسی و تصویب در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین از تدوین ۱۰ بسته سیاستی به منظور اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و افزود: اجرای ۱۰ بسته سیاستی از آثار منفی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بر خانوارها و بنگاه‌ها جلوگیری کرده و آثار مثبت آن را تقویت می‌کند.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه مطالعات اجرایی شدن ۱۰ بسته سیاستی هم‌اکنون در هیات دولت است، تصریح کرد: در تدوین این بسته‌ها وزارتخانه‌های راه، صنایع و معادن، کشاورزی و کشور با کارگروه طرح تحول همکاری داشتند و گزارشاتی را نیز برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه طی دو هفته اخیر مطالعات ۱۰ بسته سیاستی در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است، گفت: همچنین بر اساس مطالعات کارشناسی و همکاری وزرا این بسته‌ها در شوراهای مشورتی مورد بررسی قرار گرفته و از اوایل ماه آینده اجرا خواهد شد.

فرزین بسته سیاستی صنعت و معدن، کشاورزی، حمل و نقل، امور اجتماعی، توزیع و تنظیم بازار، پولی، بازتوزیع، سلامت و امنیت قضایی، تعرفه تکمیلی انرژی و سیاست‌های تکمیلی را به عنوان ۱۰ بسته سیاستی مذکور نام برد.

وی همچنین از تصویب کلیات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه مجلس با ۱۰ رای مثبت و ۳ رای منفی خبر داد و افزود: بیش از این ۷ کمیسیون مجلس به کلیات لایحه رای مثبت داده بودند و هم اکنون جزئیات لایحه در کمیسیون ویژه در حال بررسی است.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از نهایی شدن مدل بازتوزیع در راستای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و با بیان اینکه مدل مذکور هنوز به تصویب کارگروه طرح تحول نرسیده است، اظهار کرد: براساس این مدل خانوارها به سه خوشه تقسیم خواهند شد تا پرداخت یارانه‌ها به تناسب آنها انجام شود.

وی افزود: ۶۰‌درصد منابع حاصل از اجرای طرح به این موضوع اختصاص می‌یابد و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده خانوارها چگونگی پرداخت یارانه بین خوشه‌ها مشخص می‌شود. در این بین ۵ متغیر مهم معیار تشخیص خواهد بود.

فرزین در مورد افزایش قیمت‌ها با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود، اما میزان این افزایش بستگی به بسته سیاست‌های پولی و مالی دولت در سال آینده دارد، یعنی اگر بسته پولی و مالی مناسبی برای سال آینده اجرا شود و سیاست پولی انبساطی شدیدی نداشته باشیم آثار تورمی اجرای طرح جبران می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای بسته سیاست پولی جدید در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و اگر مصوبات لازم آن وجود داشته باشد اجرا خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه نگاه طرح تحول در مورد بانک‌ها به چند حوزه بازمی‌گردد، یکی از آنها را تقویت بانک‌های قرض‌الحسنه و دیگری را تقویت نظام بانکداری الکترونیک و تغییر در این نظام که طرح و پروژه آن نیز نهایی شده است، ذکر کرد.

همچنین سخنگوی طرح تحول اقتصادی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در لایحه بودجه سال ۸۸ تقدیمی به مجلس یکی از ارقام منظور شده، رقم حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که ۲۵‌درصد منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه دولت واریز خواهد شد؛ به همین دلیل در بودجه برابر شده که این رقم می‌تواند ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.وی در بیان مهم‌ترین خصوصیت لایحه بودجه ۸۸ گفت: در سال آتی به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکلاتی مواجه خواهیم شد؛ بنابراین انضباط مالی می‌تواند ویژگی لایحه بودجه محسوب شود تا بر اساس آن آثار بحران کاهش یابد. همچنین در صورت اجرای طرح تحول، طرح به خوبی اجرایی شود.وی در مورد لایحه جایگزین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اظهار کرد: این موضوع توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده؛ گرچه هم این مرکز و هم نمایندگان مجلس نظرات خود را در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرده است.