آمریکا به دنبال فرصت مذاکره با ایران

واکنش احمدی‌نژاد و لاریجانی به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره

دنیای اقتصاد- در حالی که تنها بیست روز از زمامداری رییس‌جمهور تازه آمریکا می‌گذرد، برای دومین‌بار، باراک اوباما از تمایلش برای گشایش رابطه تهران- واشنگتن طی ماه‌های آینده سخن به میان آورد. اوباما روز دوشنبه در اولین کنفرانس خبری خود در قامت رییس‌جمهور آمریکا گفته است که در ماه‌های آینده به دنبال گشایش‌هایی برای گفت‌وگوی رو در رو با ایران خواهد بود. همزمان علی لاریجانی، رییس مجلس ایران در پایان سفر دو روزه خود به اسپانیا در جمع خبرنگاران این کشور از اوباما خواست از دیپلماسی برای عرضه طرح‌های خود در خاورمیانه استفاده کند. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز دیروز در جشن سی‌امین سالگرد انقلاب در میدان آزادی در واکنش به اظهارات تازه اوباما گفت: گفت‌وگو باید در فضای عادلانه‌ای صورت گیرد. احمدی‌نژاد خطاب به دولت جدید آمریکا اظهار کرد: تغییر باید بنیادی، نه تاکتیکی باشد و ملت ایران از تغییرات حقیقی استقبال می‌کند و آماده گفت‌وگو است. رییس‌‌جمهور همچنین خواستار مجازات بوش و همراهان وی شد. اوباما در چند روز نخست ریاست‌جمهوری خود در گفت‌وگویی با شبکه العربیه اعلام کرده بود که اگر ایران مشت گره کرده خود را باز کند، دست دوستی دراز شده آمریکا را مشاهده خواهد کرد.

اما روز دوشنبه باراک اوباما بار دیگر اعلام کرد که دولتش به دنبال فرصت‌هایی برای گشایش مذاکرات مستقیم با ایران است، وی گفت: غلبه بر سال‌ها بی‌اعتمادی بین دو کشور دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور آمریکا گفت: گروه امنیت ملی من در حال بازنگری سیاست فعلی آمریکا در قبال ایران هستند و مشغول بررسی حوزه‌هایی که می‌توان در آنجا مذاکرات سازنده داشت و تعامل مستقیم با آنها برقرار کرد می‌باشند. انتظار دارم که در چند ماه آینده بتوانیم فرصت‌هایی را ایجاد کنیم که براساس آن بتوانیم رو در رو پشت یک میز بنشینیم، اقدامات دیپلماتیکی که می‌تواند به ما اجازه دهد سیاست خود را به سوی یک مسیر جدید حرکت دهیم. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما افزود: اکنون زمان آن است که ایران نشانه‌هایی بفرستد مبنی بر این که قصد دارد به نحو متفاوتی رفتار کند و درک کند که حتی اگر به عنوان یک عضو جامعه بین‌المللی حقوقی داشته باشد این حقوق وظایفی را هم در بر دارد.

اوباما در ادامه به تکرار اعتراضات همیشگی آمریکا علیه ایران از جمله ادعای حمایت تهران از گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان و حماس و نیز آنچه وی «زبان خصمانه» علیه رژیم صهیونیستی خواند، پرداخت. رییس‌جمهور آمریکا علاوه بر آن مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند یک رقابت تسلیحاتی جدید را در خاورمیانه ایجاد کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما با تکرار تمایل آمریکا به دیپلماسی مستقیم با ایران گفت که آماده است «رویکردی را در قبال ایران اتخاذ کند که همه منابعی را که در اختیار آمریکا قرار دارد به کار می‌گیرد». تمایل اوباما به گفت‌وگو با ایران با رویکرد جورج بوش رییس‌جمهور سابق آمریکا که به جای تعامل با ایران همواره در تلاش برای انزوای تهران بود کاملا در تضاد است. رویکرد دیپلماتیک‌ اوباما به عنوان یک محور مهم در بهبود تصویر واشنگتن در جهان تلقی می‌شود.

این در حالی است که رییس مجلس ایران تاکید کرد: بحث مذاکره بین ایران و آمریکا نباید برای تفنن و فریبکاری باشد و اگر این حس در ایران بوجود بیاید که آمریکا قصد جدی برای حل مسائل مهم منطقه را دارد، ایران و آمریکا می‌توانند مذاکره داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی که برای سفری دو روزه و به منظور دیدار با مقامات بلندپایه اسپانیا در مادرید پایتخت این کشور به سر می‌برد، دوشنبه شب در یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران محلی، بین‌المللی و ایرانی شرکت کرد و گفت: هر وقت که احساس کنیم آمریکا قصد جدی برای حل مسائل منطقه دارد و تغییری که آمریکایی‌ها از آن صحبت می‌کنند استراتژیک است و نه تاکتیکی، و مذاکره ایران وآمریکا حقوق و منافع ایران را حفظ می‌کند و به سایر ملل منطقه هم کمک می‌کند، آن وقت ایران می‌تواند در این رابطه تصمیم بگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید مطالب خود را روشن بیان کنند و اگر طرحی به ذهنشان می‌رسد از طریق دیپلماتیک ارائه دهند. چون دیپلماسی را برای همین ساخته‌اند و احتیاجی به سخنرانی ندارد. یکی از خبرنگاران درباره درخواست و طرح ایران از آمریکا سوال کرد و لاریجانی در این‌باره چنین پاسخ داد: آمریکایی‌ها باید به حقوق مردم جهان احترام بگذارند، رفتار دوگانه نداشته باشند و تروریسم را به خوب و بد تقسیم نکنند.

اگر با تروریست‌ها مبارزه می‌شود، درست مبارزه شود و آمریکا دنبال توطئه سلطه نظامی در کشورها نباشد. لاریجانی دیروز صبح به تهران بازگشت و در جمع خبرنگاران دستاوردهای کنفرانس مونیخ را مثبت ارزیابی کرد. وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که اتحادیه اروپا خواهان نقش بیشتر و تاثیرگذارتری در جامعه جهانی است، گفت: کشورهای اروپایی در این کنفرانس با فعالیت‌های خود این موضوع را نشان می‌دادند.