رفیعی: تئاتر مثل منارجنبان می‌لرزد

نگاه سوم- علی رفیعی که این روزها قرار است نمایش «شکار روباه» را در تالار وحدت اجرا کند، معتقد است: متاسفانه در تئاتر ایران از یک سوءتفاهم واژگانی رنج می‌بریم که از نمونه‌های آن می‌توان به دراماتورژ، تئاتر تجربی و غیر اشاره کرد.

آخرین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی با سخنرانی علی رفیعی و با موضوع «کارگردان مولف» در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد و رفیعی در این نشست در جمع حاضران بیان کرد: تئاتر از زمان پیدایش به طور کلی و به طور اخص از اواخر قرن ۱۹ از یک دوگانگی برخوردار بوده و هست. این دوگانگی از آن جهت بوده که از یک سو با اثر مکتوب مواجه هستیم و از سوی دیگر فردی به نام کارگردان است که اثر را گرفته و به دلخواه آن را اجرا می‌کند.

وی افزود: تئاتر برای دیدن است و اگر وجه دیداری آن تامین شود وجه شنیداری نیز تامین خواهد شد. تئاتر هنری برای دیدن است و اگر کارگردان اثر نمایش را بتواند با واژه‌ها و جملات که ما به ازای تصویری دارد اجرا کند تماشاگر از دیدن تئاتر لذت خواهد برد. تئاتر تراژیک‌ترین ویژگی‌اش میرا بودنش است. ما هنوز در ایران در تئاتر فقیریم و متاسفانه تنها یک تئاتر شهر را داریم که آن هم مانند منارجنبان اصفهان می‌لرزد. تالار وحدت نیز بیشتر برای تشریفات و مراسم‌ها است؛ چرا که هنگامی که به ما می‌خواستند مکان برای اجرا بدهند می‌گفتند ما در تالار وحدت بیشتر پول در می‌آوریم تا اینکه تئاتری را در آن اجرا کنیم.