کسری بودجه 44هزار میلیارد تومانی بودجه 88

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر کسری بودجه ۴۴‌هزار میلیارد تومانی بودجه ۸۸ خبر داد.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده که بودجه ۸۸ در سال آینده با ۴۲‌هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد بود که ۲۱‌هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای پیش‌بینی شده‌ای است که تحقق نمی یابند و ۲۱‌هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به هزینه‌هایی است که باید صرف شوند، در حالی که در بودجه پیش‌بینی نشده‌اند. وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس که اکنون مدتی است بر روی لایحه بودجه به بررسی پرداخته، این رقم را ۴۴‌هزار میلیارد تومان برآورد کرده که این دو رقم به هم نزدیک هستند.

وی افزود: دولت سال گذشته، بودجه را در ۳۶ ردیف تقدیم کرد که تبدیل به ۲۶۲ ردیف شد ولی دولت در عمل نشان داد که به همان ۳۶ ردیف خود اعتبار گذاشته است.

خباز گفت: دولت‌ها این مساله را پذیرفته‌اند ولی واقعیت این است که نمی شود مجلس هر آنچه را که تصویب می‌کند، دولت به اجرا درنیاورد. در این خصوص چه ضمانت اجرایی خواهد بود.

وی در خصوص بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه ۸۸ گفت: دولت در این لایحه حدود ۸۵‌هزار میلیارد ریال از محل فروش نفت پیش‌بینی کرده، آن هم بر این مبنا که سال آینده بنزین را لیتری ۴۰۰ تومان به فروش رساند.

این عضو کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: بنابر نظر نمایندگان دولت، تصمیم بر این است که بنزین به قیمت فوب به فروش برسد، قیمت فوب ۲۵۰ تومان است با لحاظ ۱۰‌درصد نیز کرایه این رقم به ۲۷۵ تومان می‌رسد. از دولتیان سوال کردیم پس بقیه این مبلغ تا ۴۰۰ تومان به چه شکل است، پاسخ شنیدیم که بقیه، عوارض سوخت خواهد بود.

وی افزود: ما بر این باوریم که فروش بنزین به قیمت ۴۰۰ تومان به مردمی که تا الان بنزین را به قیمت غیرجهانی و به صورت ارزان می‌خریدند، ممکن نیست.

خباز در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: درآمدهای مالیاتی ۳۸ تا ۴۰‌درصد در بودجه سال ۸۸ افزایش داشته و به نظر اعضای کمیسیون، در کشوری که با رکود تورمی روبه‌رو است، این افزایش منطقی نیست. وی افزود: نه تنها نباید این افزایش صورت گیرد بلکه باید به شکلی عمل کرد که منابع مالیاتی دچار صدمه در این شرایط نشوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: در خصوص سایر درآمدها نیز دولت برآوردهای بسیار بالایی داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در بحث اجرای لایحه مدیریت خدمات کشور دولت با حدود ۸‌هزار میلیارد تومان کسری مواجه است، گفت: دولت تصمیم ندارد که این قانون را به شکل کامل اجرا کند و لذا تا حدی که درآمد داشته باشد، آن را به اجرا در خواهد آورد.