اعتراض به آمارهای وزیر کشاورزی

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: گزارش وزیر جهاد کشاورزی به مجلس درباره وضعیت کشاورزی با اعتراض علی لاریجانی رییس مجلس و جمعی از نمایندگان مواجه شد. دیروز محمدرضا اسکندری به مجلس آمد تا گزارش مکتوب خود را درباره اوضاع کشاورزی کشور، میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه در بخش کشاورزی و نیز اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درباره خشکسالی قرائت کند. اما قرائت این گزارش با اعتراض‌هایی مواجه شد و به گفته معترضان از جمله علی لاریجانی رییس مجلس و داریوش قنبری نماینده ایلام، آمارهای وزیر کشاورزی با واقعیات موجود همخوانی ندارد.

محمدرضا اسکندری در قرائت گزارش خود مبنی بر عملکرد وزارت متبوعش طی ۳سال گذشته در موارد متعددی به شاخص‌هایی اشاره کرد که در بسیاری موارد اهداف برنامه چهارم را محقق کرده و در بسیاری از موارد هم از برنامه چهارم جلوتر بوده است.

اسکندری علاوه بر این به تولید شغل در بخش کشاورزی و نیز به کارگیری بسیاری از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در بخش‌های مرتبط اشاره کرد. در مجموع آنچه وزیر جهاد در گزارش روز گذشته به آن اشاره کرد، حاکی از اوضاع مطلوب بخش کشاورزی بود. به طوری که محمدرضا اسکندری در گزارش خود که به صورت پاورپوینت از مانیتورهای مجلس پخش می‌شد، به رشد ۵درصدی سالانه کل تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت که این نرخ رشد برای محصولات باغی ۱۲درصد، دامی ۴درصد و شیلاتی ۳/۸درصد بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که در مدت ۳سال و اندی که از عمر دولت نهم می‌گذرد، توانستیم به موفقیت‌هایی در بعضی از شاخص‌ها در ۳سال اول برنامه چهارم دست یابیم ماخذ این آمار را بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام کرد و گفت که رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی سالانه ۷/۶درصد بوده است که در برنامه چهارم این نرخ ۵/۶درصد است و در این بخش ما جلوتر از برنامه هستیم.

وی همچنین سهم بخش کشاورزی را در اشتغال ۲۳درصد، در صادرات غیرنفتی ۳۱درصد و ضریب خودکفایی را ۹۴درصد اعلام کرد. وی همچنین نرخ رشد بهره‌وری نیروی کار در برنامه چهارم توسعه را ۶/۱۴درصد بیان کرد و گفت: در رابطه با اشتغال در بخش کشاورزی هدف برنامه چهارم توسعه و همچنین توافق وزارت جهاد کشاورزی با وزارت کار مطرح بوده است. وی تاکید کرد: براساس برنامه چهارم توسعه وزارت کشاورزی باید تا پایان سال ۸۶، ۲۰۹هزار شغل جدید در بخش کشاورزی ایجاد شده باشد، این درحالی است که ۴۴۶هزار شغل ایجاد شده یعنی دو برابر هدف برنامه چهارم اتفاق افتاده است. وی در مورد صادرات و واردات در بخش کشاورزی نیز توضیح داد: براساس برنامه چهارم در پایان سال ۱۳۸۸ ما باید به دو میلیاردو ۱۰۰میلیون دلار می‌رسیدیم درحالی که صادرات و واردات در این بخش در پایان سال ۸۶ از مرز ۳میلیاردو ۲۰۰میلیون دلار گذشته است، یعنی تحقق برنامه چهارم توسعه در این بخش اتفاق افتاده و رشد صادرات دو برابر رشد واردات در بخش کشاورزی بوده است.

اعتراض قنبری به اسکندری

در حین توضیحات اسکندری، داریوش قنبری از جمله امضاکنندگان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، نسبت به اظهارات وزیر و ارائه آمار وی خواستار ارائه تذکر شفاهی شد. داریوش قنبری در تذکری با استناد به ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی و بند ۱۱ این ماده گفت که در آمارهای اعلام شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابهام وجود دارد و جایگاه مجلس اقتضا می‌کند که آمارهایی که آقای اسکندری ارائه می‌دهند، مستند باشند. وی با بیان این که آقای اسکندری بگوید این آمارهایی که اعلام می‌کند را از کجا آورده است، گفت: این آمارها در رابطه با رشد بخش کشاورزی است که در سال ۱۳۸۴ زمانی که دولت نهم روی کار آمد، دولت قبلی ۹۵میلیون تن تولیدات کشاورزی را تحویل دولت داده بود. قنبری ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی به ما بگوید این ۹۵میلیون تن به چقدر رسیده و این رشدی که حساب کرده به چه شیوه‌ای بوده است. نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: آنچه از آمارها برمی‌آید این است که نرخ رشد بخش کشاورزی در کشور حدود صفر است و بعد از ۵/۳ سال تولیدات کشاورزی در حدود ۹۵میلیون تن باقی مانده است. این در حالی است که در هشت سال دوران سید محمد خاتمی این رقم از ۶۳میلیون تن به ۹۵میلیون تن رسید که در واقع سالانه هشت درصد رشد داشته است. وی گفت: آمارهایی که وزیر جهاد کشاورزی از رشد بخش کشاورزی ارائه کرد، با آمارهای بانک مرکزی همخوانی ندارد. بنابراین گزارش، علی لاریجانی این تذکر را وارد ندانست و گفت: شما نظر مخالفی در این آمارها دارید که آقای وزیر جهاد کشاورزی ماخذ آمارها را نیز ذکر می‌کند.

اسکندری نیز در پاسخ به تذکر نماینده ایلام، اظهار کرد: تمام آمارهای اعلام شده مستند به آمارهای رسمی اعلام شده کشور است و بنده برداشت دولت هشتمی و نهمی نمی‌کنم. وی گفت: ما خدای ناکرده قصد ارائه آمار ساختگی نداریم. اسکندری اما در ادامه قرائت گزارش مطول خود به خشکسالی و سرمازدگی سال زراعی ۸۷-۸۶ اشاره کرد و گفت: اعتراض نمایندگان در مورد سرمازدگی و خشکسالی‌ باغ‌ها به‌حق است، اما تولیدات کشور در قالب محصولات رشد داشته که این نتیجه تلاش و کوشش این وزارت‌خانه بوده که برای کشاورزان انجام داده است.

سوال لاریجانی از وزیر

اظهارات اسکندری که به اینجا رسید، رییس مجلس اگر چه از وزیر خواست تا به دلیل پایان وقت اداری مجلس اظهارات خود را تمام کند، اما یکباره به موضوع عملکرد وزارت جهاد در تخصیص منابع اختصاص یافته به کشاورزان برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی اشاره کرد و از وزیر خواست تا در مورد چهار هزار و ۵۰۰میلیاردی که مجلس برای جبران خسارت خشکسالی تصویب کرد تا به کشاورزان جهت رفع خسارات خشکسالی اختصاص یابد، توضیح دهد.

لاریجانی خطاب به اسکندری گفت: در سفر اخیری که به مازندران داشتیم، بسیاری از کشاورزان عنوان می‌کردند که هنوز هیچ کمکی برای جبران خسارات خود دریافت نکرده‌اند، شما توضیح دهید که آن چهار هزار و ۵۰۰میلیاردی که مجلس تصویب کرد به چه صورت مصرف شده است.

لاریجانی عنوان کرد که در بسیاری از استان‌ها کشاورزان مطلع نیستند که این کمک‌ها را باید چگونه دریافت کنند، ضمن آنکه همانطور که خودتان هم گفتید بانک‌ها در پرداخت خوب عمل نکرده‌اند. لاریجانی ادامه داد: بنابراین از شما می‌خواهیم تا اجرایی شدن وام بانک‌ها را پیگیری کنید تا به کشت بعدی برسند.