دنیای اقتصاد- در حالی که بسیاری از صنایع کشور نسبت به آثار و تبعات اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ابراز نگرانی می‌کنند، مقامات اقتصادی کشور تصمیم گرفته‌اند اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را برای دو صنعت انرژی‌‌بر یعنی فولاد و سیمان، به مدت یک‌ونیم تا دوسال به تعویق بیاندازند. به گفته دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ، حذف یارانه حامل‌های انرژی در این دو صنعت، یک و نیم تا دو سال بعد از اجرای طرح تحول و پس از دیگر صنایع صورت خواهد گرفت. پرش ۲ صنعت از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی

دنیای اقتصاد- در حالی که بسیاری از صنایع کشور نسبت به آثار و تبعات اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ابراز نگرانی می‌کنند، مقامات صنعتی کشور تصمیم گرفته‌اند اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را برای دو صنعت انرژی‌‌بر یعنی فولاد و سیمان، به مدت یک‌ونیم تا دوسال به تعویق بیاندازند.

به نوشته خبرنگار ما، پیش از این بعد از اعتراض‌های فراوان فعالان سیمان، دولت عوارض صادرات سیمان را حذف کرده و گام‌های نهایی را برای آزادسازی قیمت سیمان و خروج این محصول از سبد حمایتی برداشته بود. دولت بر این عقیده است تولید سیمان تا سطح ۶۵میلیون تن در سال‌جاری زمینه توازن بازار در این محصول را فراهم سازد.

از سوی دیگر فولادسازان هم که این روزها به دلیل کاهش قیمت محصولات در بازار جهانی با کاهش شدید سودآوری روبه‌رو شده‌اند، خواسته جدی نظیر افزایش تعرفه واردات فولاد را از دولت خواستار شده‌اند که هیچ‌گاه وزیر بازرگانی و وزیر صنایع و معادن را نتوانسته‌اند به استفاده از ابزار تعرفه قانع سازند، چراکه دولت به طور جدی فرمان کاهش بهای محصولات را به ویژه در آستانه اجرای طرح تحول، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و انتخابات آینده دنبال می‌کند. در این شرایط پس لابی و رایزنی‌های جدی فولادسازان و تولیدکنندگان که سهم دولت و اشتغال‌زایی نیز در این صنایع بالا است، ظاهرا نظر مقامات صنعتی را به یک معافیت ۵/۱ تا دو سال به منظور تعویق در تغییر قیمت‌های حامل انرژی برابر این صنایع جلب کرده‌اند، آیا این یک معامله بزرگ است؟

خبر «تعویق» را دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان محمدحسن ‌پور‌خلیل، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد و افزود: «حذف یارانه حامل‌های انرژی در این دو صنعت، یک و نیم تا دو سال بعد از اجرای طرح تحول و پس از دیگر صنایع صورت خواهد گرفت.»

وی افزود: این تصمیم پس از جلسات متعدد در وزارت صنایع و با نظر مقامات بلندپایه این وزارت‌خانه اتخاذ شده است.»

«محمد حسن پورخلیل» ادامه داد: «پس از اجرای طرح تحول اقتصادی و با گذشت مدت زمان یاد شده از زمان اجرای آن، آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در یک دوره سه ساله و به صورت تدریجی و پلکانی صورت خواهد گرفت.»‌

وی در ادامه با بیان اینکه کارخانجات سیمان از این مهلت دو ساله، برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری اشان بهره خواهند برد، اظهار داشت: «در حال حاضر حدود ۱۸ کارخانه اقدام به اصلاح فرآیند تولید، بهینه‌سازی مصرف سوخت و به روز کردن ماشین‌آلات خود کرده‌اند.»

پورخلیل ادامه داد: «۱۴کارخانه نیز به دلیل تازه تاسیس بودن، از تکنولوژی روز بهره‌مند هستند. بنابراین ۳۲ کارخانه از مجموع ۵۳ کارخانه تولید سیمان در کشور هم اکنون از تکنولوژی روز تولید سیمان با حداکثر کارایی بهره‌مند هستند که ۳۸میلیون تن از ظرفیت ۶۰میلیون تنی تولید سیمان کشور را در بر می‌گیرد.

«پورخلیل» با اشاره به کاهش ۱۸درصدی مصرف سالانه سوخت و ۲۵درصدی برق در این کارخانجات خاطرنشان کرد: به روزرسانی خط تولید و اصلاح مصرف برای واحدهای تولید سیمان بین ۱۶ تا ۱۰۰میلیارد تومان (با توجه به درصد افزایش ظرفیت) هزینه در برخواهد داشت.